/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Kan jeg få sygedagpenge?
Fra : martinussen
Vist : 4681 gange
100 point
Dato : 13-06-05 23:28

Hej

Jeg arbejder som ung arbejder på et snedkeri, og har gjort det i snart 4,5 år. Jeg arbejder der kun i fritiden, men jeg har ingen arbejdsplan, altså denne ene uge kan jeg arbejde 2 timer og den anden 15 timer. Jeg går til daglig på hhx, men da det nu er blevet sommerferie ville jeg starte på 37 timers arbejde, som jeg normalt gør når der er ferie. Det skal lige tilføjes jeg er 18 år gammel og får SU. Men desværre faldt jeg af en hest for 2 uger siden, og har brækket min ankel, så kan ikke arbejde ihvertfald de næste 5 uger. Så jeg har jo mistet en pæn indtægt, 37 timer * 5 * 97 kr. = 17.945 kr., foruden alt det overarbejde jeg kunne få, men det er nu lige meget med det.

Men så kom jeg til at høre ordet sygedagpenge.. Er jeg berettigt til det?

Jeg er desværre hverken tilmeldt en fagforening eller har en ansættelseskontrakt.

Accepteret svar
Fra : Jimmy17

Modtaget 110 point
Dato : 13-06-05 23:33

Så er det nok en meget lille chance for det.

Kan kun sige en ting.

Du er studerende.
Det er sikkert gratis for dig at være i fagforenig.
Bliv medlem af den og få dig en kontrakt.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-06-05 23:38

hmm.. jeg er faktisk medlem af hk, men de kender ikk noget til at jeg arbejder.. jeg var for doven til at sætte dem ind i sagen da jeg blev medlem..

Men hvis jeg kontakter dem, og får en kontrakt ville jeg så kunne få sygedagpenge?

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-06-05 23:38

Ansættelseskontrakt er et lovkrav. hvis du ikke har fået en så ka ndet komme til at koste din arbejdsgiver en del penge, efter gammel lov op til 26 ugers løn og efter ny lov 13 ugers løn i godtgørelse.
Bare så du ved det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 23:39

Dette kunne være interessant for dig. Om det er kan du selv bedst vurdere, men bemærk, at minimumskravet er en GENNEMSNITLIG arbejdstid på 8 timer pr. uge
http://www.advodan.dk/sw/frontend/show.asp?parent=1061&menu_parent=&layout=0

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-06-05 23:41
Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-06-05 23:42

okay.. lyder spændende.. vil læse lidt om det..

Vil I sige det er værd at jeg kæmper for ??

Min chef og hans familie er ven af huset, så der skal helst ikk nogle retsag ind i det...

Et andet spørgsmål.. Er det mit arbejde eller kommunen der betaler sygedagpengene?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-05 23:44

martinussen

Du er ikke beretiget til sygedagpenge.

Du har arbejdet 2 timer den ene uge og måske 15 timer en anden uge.

Citat
men da det nu er blevet sommerferie ville jeg starte på 37 timers arbejde, som jeg normalt gør når der er ferie.

du har jo ikke tidligere haft en 37 timers arbejdsuge. Så indtægten på 17.945 er jo ikke en fast indtægt, som du går glip af.

Desuden skal man være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge.

Nyd sommerferien og din SU.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 23:44
Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-06-05 23:48

Når det er et snedkeri er det vel mest nærliggende at melde sig ind i www.tib.dk da det normalt er deres fagområde. Der er der også en ungdomsafdeling og er meget flinke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-05 23:55

Citat
hmm.. jeg er faktisk medlem af hk, men de kender ikk noget til at jeg arbejder.. jeg var for doven til at sætte dem ind i sagen da jeg blev medlem..

Men hvis jeg kontakter dem, og får en kontrakt ville jeg så kunne få sygedagpenge?

Du kan ikke få sygedagpenge der er beregnet på grundlag af en månedsløn på 17.945 kr.

Du er studerende og får SU.

Tænk dig om før du gør noget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-05 23:57

Tja - det er jo et spørgsmål om du hører under løsarbejder

Citat
Der er ikke ret til sygedagpenge, hvis lønmodtageren ikke er i aktuel beskæftigelse ved syg­dommens indtræden. En arbejdsgiver, der hovedsageligt ansætter løsarbejdere, vil derfor ikke have pligt til at udbetale sygedagpenge, hvis lønmodtageren på sygdomstidspunktet ikke var ansat.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-05 23:58

Ans

Du skriver, at man skal være medlem af en A-kasse for at få sygedagpenge.

Forstil dig, en person har et helt ordinært job på fuld tid. Har været ansat i mere end 13 uger, men er ikke medlem af en a-kasse. Hvad får den person i tílfælde af sygdom, og af hvem??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-05 00:03

Kontanthjælp fra kommunen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-06-05 00:03

Du skal ikke være medlem af en akasse for at få sygedagpenge.
Akassen har ikke noget med sygedagpenge at gøre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:08

Ans.

Min kollega er ikke medlem af en A-kasse men får sygedagpenge fra arbejdsgiveren, som får dem refunderet i kollegaens hjemkommune.

Hvor har du det fra med den A-kasse???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:12

Men det er da rigtigt, at hvis du ikke har været ansat i 13 uger, så kan du ikke modtage sygedagpenge fra arbejdsgiver (selv om han får dem refunderet), men skal have det af kommunen. Om det så er kontanthjælp eller sygedagpenge ved jeg ikke.

Men hvor kommer a-kasssen ind i billedet???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:15

Hmmmmm Det står sgu her. http://www.aarhuskommune.dk/view/borger/sociale_forhold/sygedagpenge/view_col2_dagpenge.htm?_page=188773

For at få sygedagpenge fra kommunen skal du opfylde visse krav om tidligere beskæftigelse mv.
Du skal:

have været tilknyttet arbejdsmarkedet i (alle) de sidste 13 uger, før du bliver syg og i denne periode have arbejdet mindst 120 timer
være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik eller lov om arbejdsmarkedsuddannelser
have afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed inden for den seneste måned
være elev i lønnet praktik, der er reguleret ved eller i henhold til lov

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 00:18

Nu skal Klumme nok lige læse hvad Lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik er for noget før han diskuterer videre med sig selv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-05 00:25

martinussen havde tænk sig at arbejde 37 timer om ugen når sommerferien (skolesommerferien) startede.
Martinussen havde forestillet sig en løn på 17.945 kr. om måneden.

Da martinussen ikke tidligere har haft den arbejdsindtægt og arbejdet 37 timer om ugen er det ikke muligt at få sygedagpenge, som erstatter de 17.945 kr.

martinnussen

Er du sygemeldt og har du fået en lægeerklæring?

En sygemelding/lægeattest er et forlangende for at modtage sygedagpenge.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:31

Fatter ikke hvad du mener BjarneD. På den side hvor jeg fandt det på

http://www.aarhuskommune.dk/files/aak/aak/content/filer/magistratens_1._afdeling/beskaeftigelsesafdelingen/Dagpenge.pdf

fremgår det med A-kassen ret tydeligt. Hvis du vil bidrage til at forklare hvordan en A-kasse har noget at gøre med sygedagpenge, så vil det være fint..... ellers synes jeg bare du skal lukke.

Men ok Ans.. det med A-kassen og min tvivl kommer jo ret beset ikke denne tråd ved, så bare drop det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-05 00:33

Klumme

Jeg mener også, at i de tilfælde hvor kommunen udbetaler "sygedagpenge" så kan de gøres tilbagebetalingspligtig, når den pågældende igen har arbejdsindtægt.

Når du er medlem af en a-kasse og modtager sygedagpenge, så skal det modtagne beløb ikke tilbagebetales.

Der er jo en grund til, at man betaler til en a-kasse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 00:38

Det der kunne træde i stedet for a-kasse kunne være at være berettiget til kontanthjælp jvf. aktiv arbejdsmarkedspolitik og det er endda sådan at arbejdsgivere der betaler fuld løn under sygdom kan få refunderet kommunens andel når man går ind i den periode hvor kommunen betaler og det uanset om man er medlem af a-kasse, men du skal være til rådighed for arbejdsmarkedet, altså hvis du ikke lige var syg. Det er her Lov om aktiv arbejdsmarkedspolitik komme rind.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:39

Ans

Man er da ikke nødvendigvis arbejdsløs fordi man er syg. Den pågældende jeg omtaler har været på samme arb.plads i 12 år, og har haft de sygedage som folk almindeligvis har. Han har på intet tidspunkt været medlem af en A-kasse. og har modtaget sygedagpenge som før beskrevet, og de har aldrig været tilbagebetalingspligtige.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 00:40

..og denne spørger er jo ikke berettiget da han er under uddannelse hvor der også er sket en stramning da mange før i tiden gik på kontanthjælp i den periode hvor der ikke kunne ydes SU, men den går ikke mere.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:42

Hmm nu begynder jeg at fatte lidt. Dropper ud af denne tråd med mit A-kasse bavl LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:45

Ahhh lige til Ans. Man SKAL altså ikke nødvendigvis være medlem af en A-kasse for at kunne modtage sygedagpenge, men være berettiget til kontanthjælp, hvis man var arbejdsløs (og uden medlemsskab af a-kasse)

Er det korrekt BjarneD??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 00:47
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 00:50

Altså rådighedsbegrebet hvor man er eller skulle være til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis det ikke lige var fordi man var blevet syg.
Så kommer der noget med varigheden af dagpengene, men det er jo noget andet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-06-05 00:53

Ans..... LOOL så kommer du til at æde den med at man entydigt SKAL være medlem af en a-kasse for at kunne oppebære sygedagpenge. Men jeg forstår nu hvad du mener.

Tak BjarneD

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-05 01:11

Det er tid, jeg vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-06-05 07:12

Glem alt om understøttelse og sygedagpenge.Du er studerende og får SU så er alle andre muligheder lukket.
Når du er under uddannelse er der OVERHOVEDET INGEN mulighed for anden offentlig indkomst.
At du er heldig at have et fritidsjob ved siden af din skolegang, skal du bare være glad for. Lad være med at ærgre dig over du har været uheldig at miste muligheden for et feriejob, det fører ingen vegne hen. Og ødelæg ikke din mulighed for fremtidig fritidsindkomst ved at begynde at tænke i de baner du gør nu.

Du har ikke krav på noget, -vær glad for det du har!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-06-05 11:07

Og så lige en sidebemærkning

Når du nu, efter din sygdom, skal arbejde 37 timer pr. uge, så få lavet en ansættelseskontrakt på det - eventuelt med tidsbegrænsning, hvis det er aktuelt. Alting er meget lettere, når papirene er i orden

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-05 11:41

Citat
Desuden skal man være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge.

Den holder bare slet ikke den der, når spørgeren har været ansat i et firma i 4,5 år.

En anden ting er, at det er imod reglerne at der ikke er skrevet ansættelsespapirer.

Men spørgeren står formodentlig på lønningslisten hos firmaet, og så ville det i realiteten være arbejdsgiveren der skal betale sygedagpenge, men om der er en særregel m.h.t. det varierende timetal, det ved jeg ikke lige hvordan skal tackles.
Sygedagpenge eller kontanthjælp fra kommunen kommer ikke på tale da spørgeren får SU.

Fagforeningen, må du jo vide om du er medlem af, for det er du ikke medmindre du betaler kontingent hver måned.

Og lige angående denneher:

[citat]

Forstil dig, en person har et helt ordinært job på fuld tid. Har været ansat i mere end 13 uger, men er ikke medlem af en a-kasse. Hvad får den person i tílfælde af sygdom, og af hvem??

[citat]

Kan ikke huske om det stadig er tretten uger man regner med, men efter en vis ansættelsesperiode, skal arbejdsgiveren ganske rigtigt betale sygeløn, men kun i en vis tid, så overgår det til kommunen, og hvis man ikke er dagpengeberettiget medlem af en A-kasse, er der kun mulighed for at søge kontanthjælp, som man kun får ved sygdom der medfører 100% uarbejdsdygtighed, ellers skal man aktiveres selv om man er sygemeldt fra et ordinært job.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-05 11:46

Det sidste citat skal ikke være et citat, jeg ved ikke lige hvad der skete der

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-06-05 12:01

Ja spørgeren har været ansat i firmaet i 4½ år.
martinussen har så været 13½ år da han/hun startede.

Som jeg har forstået spørgsmålet, så drejer det sig om en evt. arbejdsindtægt i sommerperioden kan erstattes med sygedagpenge.

Det kan det ikke, da martinussen ikke tidligere har tjent 17.945 kr om måneden.

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 12-07-05 21:02

Tak for svaret Jimmy17.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 12-07-05 21:33

Hk ( handel og kontor )

Tager sig ikke af snedkere / snedkerelever.
Tror du skal være medlem af 3F eller anden for bedste hjælp.

Kristelig Fagbevægelse skal du ikke tage, de har lav faglighed der.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 12-07-05 21:33

Tak

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 12-07-05 21:35

Okay, tak for hjælpen.!

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 02-10-05 08:14

Tror ikke du får noget overhovedet.
Hvis du har en ulykkesforsikring, så meld det der.
Der har du større chance.
Du kan jo også komme til at få problemer med foden senere.
Midtskogen

Kommentar
Fra : midtskogen

Dato : 02-10-05 08:14

Tror ikke du får noget overhovedet.
Hvis du har en ulykkesforsikring, så meld det der.
Der har du større chance.
Du kan jo også komme til at få problemer med foden senere.
Midtskogen