/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
splejsesæt til videobånd
Fra : lham
Vist : 2210 gange
50 point
Dato : 13-06-05 05:56

hvor får jeg fat i et splejsesæt til videobånd ( VHS) "i gamle dage" kunne man få et fra BASF til spolelydbånd -en cutter box" det er noget lignende jeg søger til VHS bånd-

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-05 07:06

Ja det er rigtigt at man førhen brugte en splejseblok til lydbånd, men det blev ikke populært til VHS-bånd, og jeg har aldrig set en sådan i handelen. Så jeg tror den er vanskelig at skaffe, og koster måske en bundegård.
Men hvis du har et bånd der er sprunget og krøllet så kan du selvfølgelig klippe med en saks, og lime stumperne sammen, selvom det er lettest hvis man er 2.
For det er formedentlig ikke redigering du vil, da det er super på en computer, når først formatet er lavet digitalt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-06-05 09:20

VHS splejser du kun af nød. Prøver du i redigeringsøjemed bliver du ked af det - det er ikke pænt.

Er båndet sprunget og det skal lappes, Trykker du på den lille knap midt for på cassetten i bunden. Så frigør du bremsen og kan trækkes bånd ud. Klip det så lige du kan, og tape det forsigtigt med englehud på den side der vender ind mod spolen. Klippet er tydeligt med væltet billede, sne og alting ved afspilning, ligesom din video kan finde på at forsøge at tracke båndet igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-05 11:34

lham

Har du spurgt hos Fona, Merlin eller en fotoforhandler.

Et splejsesæt koster ikke en bondegård.

Du må ikke lime stumperne sammen, der skal bruges special tape. Du må heller ikke splejse sammen midt på båndet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-05 11:37
Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-05 12:23

Medmindre du har et helt redigeringsbord til rådighed er det ikke tilrådeligt at splejse VHS.
Båndet får meget hurtigt fat i et eller andet og er næsten umuligt at få ud igen.
Skulle det lykkedes dig at splejse det brugbart sammen er det bare med at få det kopieret hurtigst muligt og smide det gamle væk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-06 17:42

Du har fået et svar både i denne tråd og i http://www.kandu.dk/Spg62174.aspx