/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
gamle LPer overspillet på en CD ved hjel~
Fra : Toves_Henrik
Vist : 1438 gange
50 point
Dato : 12-06-05 22:42

Er der nogn som vil vejlede mig i hvordan jeg får mine gamle LPer over på en CD som kan afspilles på en helt ordinær DCafspiller altså uden at det bliver til MP3 men det format som en CDafspiller skal have. Jeg er ked af at måtte indrømme det, men jeg skal have det ind med skeer (intelekt) ja ja måske

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 22:47

Har du line out på din forstærker og har du line in på din komputer

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 12-06-05 22:52

Ja nu kommer det rigtig frem DET VED JEG IKKE men jeg har en lenko L85 pladespiller og en PC HP med et lydkort kan du bruge det til noget Henrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 22:57

Kig lige bag på din forstærker om der er et "hul" der hedder line out.

Kan oså være foran, hvis det er en nyere forstærker.

Komputeren skulle ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 12-06-05 23:29

der er ikke meget forstærker på en L85 men det skal jeg altså have fat i??

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 12-06-05 23:33

Din lyd i L85, hvad kommer den ud af, ja altså udover dine højtalere ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 23:34

En pladespiller uden forstærker - den spiller ikke ..........

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 12-06-05 23:47

men ak men ak i gamle dage var en lenko pladespiller ensbetydende med kvalitet men der er nok sket meget og i dag kan en pladespiller ikke være en selvstændig enhed uden forstærker men se det kunne det være i forige århundrede og det var hvad jeg havde håbet jeg kunne bruge, nu har jeg så den grumme mulighed at jeg må vente til jeg får kontakt med en fra det forrige århundrede så kan jeg jo håbe at vi kan tale samme sprog
jo refi den spiller men ikke så højt der kommer impulser ud og jeg troede de kunne bruges ja det er jeg ikke i tvivl om at de kan. Jeg skal overspille!!!!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 23:51

Du skal som minimum have en forforstærker, så du kan bruge hovedtelefon

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-05 23:52

Du har vel en radio eller et andet anlæg - hvordan hører du cder

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-05 09:26
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 10:45

Som minimum skal du bruge en RIAA forstærker til pladespilleren og RIAA'en skal så tilsluttes line-in på dit lydkort. Derefter kan du i mange programmer vælge at indspille lyden fra line-in i f.eks. *.wav formatet der kan afspilles af størsteparten af CD afspillere. Ellers må du konvertere til *.cda formatet.

RIAA er normalt en indbygget komponent i HIFI forforstærkere : http://da.wikipedia.org/wiki/Forforst%E6rker

Programmer til optagelse/overspilning finder du bl.a. her : http://download.dk/index.asp?Kat=lyd&SubKat=lydoptagere

..og evt. lydfilkonvertere her : http://download.dk/index.asp?Kat=lyd&SubKat=lydkonvertering

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 13-06-05 22:37

Din Lenco må da have været tilsluttet et eller andet apparat (radio eller forstærker) samt højtalere. På dette apparat er der sikkert en båndoptagerudgang, og det er den linieudgang, som skal tilsluttes computeren ved hjælp af et kabel. Desuden skal der installeres et program i computeren, som gør det muligt at indspille. Jeg har Wave-repair og Audiograbber, men der findes mange andre. Man indspiller først musikken på computerens hard-disc, og derefter brænder man cd'en derfra. En anden mulighed er en cd-optager, som kan optage på samme måde som en båndoptager, men altså bare på cd'er i stedet - og altså uden brug af computeren. Men i den proces er de blanke cd'er væsentlig dyrere, og udbuddet af cd-optagere er ret begrænset. Med hedder Philips CDR 775

Accepteret svar
Fra : js2706

Modtaget 50 point
Dato : 13-06-05 22:55

Fortsættelse: Din Lenco pladespiller er stadig et kvalitetsprodukt - jeg har selv en
L 75! Hvis du vil tilslutte den direkte til computeren, skal du anskaffe en pick up-forforstærker. Den tilslutter du Lenco'en - og derfra videre over i computeren. Den forforstærker, jeg har, hedder Aurora TC-400 D, købt i Merlin. Men der findes også andre. Min kører på lysnet, andre kører på batterier. Hvis du vælger denne måde at indspille på, må du have en hovedtelefon tilsluttet til computeren - ellers kan du jo ikke høre, hvad du laver.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-05 08:20

Den pic up-forforstærker js2706 nævner er blot et andet ord for en RIAA forstærker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 14-06-05 16:06

Ja, men spørgeren efterlyser en "fra forrige århundrede", som taler et ikke alt for teknisk sprog - derfor valgte jeg disse betegnelser. Da jeg fik min første Ortofon pick-up engang i 1950'erne, måtte jeg osse anskaffe en forforstærker for at få tilstrækkelig signalstyrke til grammofonindgangen på en almindelig radio. Så der er ikke noget nyt i det!

Godkendelse af svar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 14-06-05 17:50

Tak for svaret js2706.
Jeg har talt med Merlin Horsens desværre måtte han melde pas, men henviste mig til Expert også Horsens, her havde han en forstærker som han skal have 299 kr. for, som passer til min picup, som han sagde skulle være en MM picup, der er ganske rigtig et par "M"er    men det er en SHURE M75MB TYPE2 og på selve det løse picup hoved står der Shure B T2. Er jeg på rette spor?
Når jeg læser hovedtelefoner, så har jeg et par udmærkede højtalere og en subvoofer tilsluttet min PC det kan gøre det ikke?
Når jeg nu har fået skidtet samlet og skal til at spille over hvilket program skal jeg bruge til det?
Du har helt ret jeg har ikke den store tekniske indsigt men med lidt hel almindelig tale og hjælp kan jeg være med.
med tak Henrik

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 15-06-05 00:18

Hej Henrik! Den Shure pick-up enhed du nævner er helt OK. Jeg har den selv - den var standard til Lenco. Man kan stadig få nåleenheder til både lp og 78 plader. De kan leveres via nettet hos et firma i Åbybro som hedder Eurochannels -hvis det bliver aktuelt på et eller andet tidspunkt. Prisen på den forforstærker du nævner, svarer meget godt til, hvad jeg gav. Det højttalersæt du har tilsluttet pc'en kan selvfølgelig gøre det ud for det samme som hovedtelefoner - og med bedre lyd. Hvad du så mangler er at installere et program i computeren til at indspille over - jeg bruger mest Audiograbber, som jeg hentede og installerede helt gratis over nettet - prøv at finde det på Google. Jeg har osse Wave Repair, som engang fulgte med bladet "Komputer for alle". Men der er mange andre programmer af slagsen, som kan købes i butikker her til lands. Jeg går ud fra, at der er en cd-brænder i computeren! Jeg har overspillet en masse fra både plader og bånd, og altid med godt resultat. Obs.! Overspilning fra bånd kræver ikke forforstærker! Blanke cd'er købes billigst fra Tyskland hos et firma som hedder www.nierle.com - de leverer til priser, som ingen butik her til lands kan konkurrere med! Good luck!