/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Dampspærre hvordan
Fra : fh1dk
Vist : 1496 gange
200 point
Dato : 12-06-05 16:18

Jeg er ved at lave nyt badeværelse (alt bliver lavet om), I den forbindelse har vi slået en af de gamle vægge ned og nu skal vi bygge en ny væg op, med dampspærre og hvad der ellers følger med.

Vi har pt sat træskelettet op, og det er meningen at der skal sætte alm. gips på ydersiden, derimellem noget rockwool og så dampspærre og så slutte af med et par vådrumsgipsplader - nu er mit spørgsmål, hvordan gør man med sådan en dampspærre, hvis reglerne så vidt muligt skal overholdes og fugtskader undgås.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-06-05 16:22

Alex ved meget om dette.
http://www.askalex.dk/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 16:27

Med dampspærre, mener du så vådrumsmenbran.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-06-05 18:43

Fint nok, men du skal være helt sikke på hvad du gør, og som Fijala

spørger dig om, så er det en vådrumsmembran, du skal spørge om.

Keldd. (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-06-05 18:46

Nu kan det godt være, at jeg spørger dumt - har ikke meget forstand på den slags - men skal det ikke være begge?? Altså en almindelig dampspærre (mellem rockwool og gips/vådrumsplade), hvis det er til en ydervæg og så en vådrumsmembran på den side af vådrumspladerne, der vender ind mod badeværelset????

Vaxen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-05 18:50

Når du er så meget i tvivl, skulle du snuppe en brochure med fine tegninger samme sted, du har købt pladerne - eller også gå ind på fabrikantens hjemmeside.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-06-05 19:03

er det en ydermur , så SKAL der dampspære på , og den skal side som du selv foreslår
er det en indv skillevæg skal der IKKE dampspære på
vådrumsmembranen skal bruges i vådområderne (altså ikke hele badeværelset) uanset om det er indv eller udermur den er imod

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 12-06-05 19:21

ja det er en vådrumsmembran jeg mener - sorry ventetiden, men kandu.dk var nude af drift.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 12-06-05 19:42

Ved skillevæg ingen dampspærre, som nogen også skriver, vådrumsgips skal sættes i to lag med samlingerne forskudt, tættes i samlinger og behandles med speciel "gummihud" der er godkendt til vådrum.

mvh dova

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 12-06-05 19:55

Det er "bare" en skillevæg - heldigvis

Til Dova - har 2 indkøbt til 2 lag af vådrumsgipsen
det der gummihud hvordan bruges det og er det til at arbejde med?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-06-05 20:03

det er 2 ting der blandes(købes sammen) og trækkes på med en spartel , det kan godt være lidt svært hvis det er første gang , så få en vejledning med hvor du køber det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-06-05 23:05

Man kan godt få noget af det fugtmembran/gummihud, der ikke er tokomponent, og som kan smøres på med en pensel.
Det er egentlig ikke så "farligt", man skal bare sørge for at få det smurt på i et tilstrækkeligt tykt lag, og at det får over det hele.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-06-05 09:00

Hos teknologisk institut kan du hente oplysning om hvordan det skal gøres.
De ved alt om den slags
Læste for øvrigt et sted, at det ikke er nødvendig med dampspærre, når man sætter gips op, og et hus uden dampspærre skulle være ca 9% billigere at varme op.
Men spørg lige teknologisk inden du gør noget forkert

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 13-06-05 12:46

Tak for svaret dova.