/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
"Væske i piben"
Fra : Mirah
Vist : 1246 gange
200 point
Dato : 12-06-05 14:24

Hej. Jeg står og overvejer at købe en 3 årig oldenborg som har væske i piben. Ejeren siger, at dyrelægen vil suge det ud og så skulle der ikke være nogle problemer. Er der nogen som har erfaring med dette??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-06-05 14:47

Hvorfor mon han vil sælge den nu?
Hvis han venter til den er helt i orden - med garanti, så kunne han vel få mere for den??
Dyrlægen kan givetvis suge vandet ud! Men årsagen til at den får vand i piben, hvad med den. ???

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 12-06-05 14:47

Køb ikke en hest der ikke er 100% rask. Lad sælger betale dyrlægen. Køb først hesten med en dyrlægegaranti for at hesten er rask. Der er jo en grund til at hesten har væske i piben. Du skal have en dyrlægegaranti for at problemet ikke kommer igen i løbet af kort tid. Ellers ender du med at "købe katten i sækken". Og vil du være helt sikker, så skal du ikke nøjes med sælgers dyrlæge, men ofre hvad det koster at få din egen dyrlæge til at sige god for hesten. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-06-05 14:52

DER ER ALT FOR MANGE MENNESKER DER PRØVER AT SÆLGE DERES HEST, DER IKKE ER HELT I ORDEN.

SELV OM DEN EVNT. ER BILLIG, GLEMMER DU AAALT OM DE PENGE DU SPAREDE, NÅR PROBLEMERNE DUKKER OP, OG HESTEN SKAL HAVE DYRLÆGE, SOM I DAG ER MEGET MEGET DYRT.

DER ER MANGE ANDRE HESTE, FIND EN ANDEN, OG SPAR DIG SELV FOR PROBLEMER, DE KAN LET BLIVE ALT FOR DYRE, OG ÆRGERLIGE.

SELV OM DU SKAL LEDE SKAL DU NOK FINDE EN ANDEN HEST.

GOD FORNØJELSE MVH. AG112

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 15:10

Jeg er nysgerrig. Hvad er væske i piben? Ikke vel hvad jeg tror

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 15:16

Fijala - Nix ikke noget med Bomulds-piberensere her. Der er ikke tale om "sovs" men om en væskeansamling i benet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 15:17

jeg var simpelthen nødt til at spørge

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 15:21

I øvrigt er Piben hestens skinneben, altså under knæet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-06-05 15:25

Nu kan væske i piben altså være opstået efter noget så harmløst som et slag, overanstrengelse eller sågar forkert foder.

Hvis jeg var dig, så ville jeg betinge mig, at jeg var med til undersøgelsen af hesten og så høre, hvad dyrlægen havde at sige. Så jeg er enig med Arne, lad sælger bestille og betale dyrlæge.

Er du vild med dyret, så køb, væske i piben er, så vidt jeg ved, ikke så slemt. Men jeg er IKKE hesteekspert.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-06-05 15:26

Den med ingen problemer efter sugning af væsken, tror jeg så ikke helt på, for der er som regel en årsag til, at hesten får væskesamlinger i benene, et par eksempler kan være lymfekarbetændelse, eller væskeudtrækning p.g.a. åre/blodomløbs problemer m.m.

Og så vil problemet sikkert opstå igen efter en tid.
Sådan en hest ville jeg ikke købe, medmindre en dyrlæge har kigget på den, og sagt god for at der ikke er noget i vejen med den.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 15:30

dova - Altså præcis hvad jeg har sagt.
Citat
Køb ikke en hest der ikke er 100% rask. Lad sælger betale dyrlægen. Køb først hesten med en dyrlægegaranti for at hesten er rask. Der er jo en grund til at hesten har væske i piben. Du skal have en dyrlægegaranti for at problemet ikke kommer igen i løbet af kort tid. Ellers ender du med at "købe katten i sækken". Og vil du være helt sikker, så skal du ikke nøjes med sælgers dyrlæge, men ofre hvad det koster at få din egen dyrlæge til at sige god for hesten. Hilsen Arne

Tak for støtten.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 15:35

dova - Har du set denne tråd? Jeg tror at du kan komme med en god kommentar:

http://www.kandu.dk/dk/spg/68748

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 200752

Dato : 12-06-05 21:09

Jeg har sovs i piben, det kan jeg vel klare men en piberenser og ikke en DYR læge ?

Godkendelse af svar
Fra : Mirah

Dato : 21-06-05 09:43

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : schako

Dato : 27-01-06 15:31

væskeansamlinger kan komme af mange ting. Hvis hesten har været for hårdt brugt, hvis den har vokset for hurtig som ung, forkert foder osv. Det er leddet der overproducere væske. Mit råd få egen dyrlæge til at tjekke op på det. Kan være skidt, men kan også være harmløst