/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rawlplugs
Fra : thomasfrank
Vist : 6697 gange
50 point
Dato : 12-06-05 12:57

Hvor mange mm skal skruer være i forhold til strrelsen på rawlplugs. (eks. 6 mm skrue til ?? mm rawlplug)

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 12-06-05 13:03

Det står på æsken med skruer eller den plastik dims rawplugs er sat fast i

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 13:04

Det kommer an på hvor stort et hul du har boret. Har du boret et 6 mm hul, skal du bruge en 6 mm rawlplug. Hvis det omgivende materiale kan give sig, kan du med fordel bruge en 7 mm skrue, hvis ikke skal du igen bruge 6 mm skrue.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 13:10

Jeg mener: En 5 mm skrue i en 6 mm rawlplug vil ikke få ordentligt fat og få rawlplug'en til at udvide sig tilstrækkeligt. Det modsatte KAN lade sig gøre hvis emnet kan give sig lidt. Og så er en 7 mm skrue til en 6 mm rawlplug en god ide.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:12

Arne har nu ikke helt ret, da det ikke vil være let at sætte en større skrue i en mindre rawplugs. Der findes et utal af forskellige plugs til brug i forskellige materialer fast, løst, gips, rent beton osv.

Hovedreglen:

4mm rawpluks = 3mm. skrue
5mm rawpluks = 3,5- 4,2mm. skrue
6mm rawpluks = 4,8-5mm. skrue
8mm rawpluks = 6mm. skrue
10mm rawpluks = 8mm. skrue
12mm rawplugs = 10mm. skrue

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 13:12

Yderligere forklaring: Hvis det er direkte i en sund mursten, skal du bore f.eks. 5 mm, bruge 5 mm rawlplug og 5 mm skrue. Er det i mørtelen så bor 5 mm, brug 5 mm rawlplug og 6 mm skrue. Det var vist det hele.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:15

1: Hvis emnet er for løst vil en stor skrue i en lille rawplugs få den til at køre med rundt.

2: Hvis emnet er for løst kan man med fordel snitte en lille pind i overstørrelse og banke den ind i hullet med en hammer, så er der en god befæsningsmulighed. Der findes som tidligere også en speciel plug til løs væg/emne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 13:17

Fijala - Det kan sagtens lade sig gøre at skrue en større skrue i en mindre rawlplug HVIS som jeg siger at det omgivende materiale kan give sig lidt, ellers vil det som oftest ikke sidde ordentligt fast.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:18

Pinden skal helst være firkantet, det forhindrer den i at dreje i hullet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-06-05 13:18

Pluks skal være skruen + moms (25%), Under normale forhold der kan være tilfælde hvor pluks ikke holder særlig godt i Fuger eller gasbeton.
Hul skal altid passe til din pluks... men det kan da godt være at di hul bliver større end du regnede med så sætter du både støre pluks og skrue i hullet...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 13:19

Det kan du have ret i Fijala. Har selv brugt de trekantede tandstikkere til formålet, men KUN hvis det omgivende materiale har været MEGET løst.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:20

Arne jeg giver dig til dels ret, men som jeg tidligere skrev, kan en overstørrelse skrue meget let få en mindre rawplugs til at dreje rundt og man står måske med en skrue der er havl skruet i og som er svær at få ud igen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:20

Arne jeg giver dig til dels ret, men som jeg tidligere skrev, kan en overstørrelse skrue meget let få en mindre rawplugs til at dreje rundt og man står måske med en skrue der er halvt skruet i og som er svær at få ud igen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-06-05 13:21

Nå der kom en del svar - undlader at kommentere de andre indlæg.
God søndag
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-06-05 13:24

5mm bor 5,5mm pugs = 4,2mm skrue i fuge ellers 5,5mm bor til 5,5mm plugs 4,2mm skrue mur

der findes forskelige plug men max 2 mm fra plugs til størrelse af plugs og så kommer det an ppå hvilken type matriale det er gips brug driva eller special plugs og så er der det hvad skal det holde ?? hyller ca 8 kg fra 4,2-6mm skruer 1½ tomme minimum (4 stk)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:25

rne jeg tror vi to har sat mange plugs i og ved derfor lige hvordan den slags situationer skal håndteres. (næsten)

Hovedreglen er vel at hvis man skal hænge noget op som virkelig skal holde, er vel at man altid rammer en fuge eller lign. med dertil besværligheder ved fastgørelse. Skal man derimod lave en gennemføring, rammer man altid et eller andet besværligt der gør at det næsten ikke er til at komme igennem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:27

Arne" undskyld men jeg tror jeg tastaturet er ved at løbe tør for strøm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 13:28

Man kan altid starte med en skrue af samme mål som rawlplug'en. Hvis man føler at det ikke giver den rigtige fastholdelse, skrues ud igen og der prøves med en lidt større skrue. Jeg er IKKE faguddannet, så dette er bare mine personlige erfaringer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-06-05 13:31

Lige sådan her. Håber så at thomasfrank er blevet lidt klogere.

Kommentar
Fra : thomasfrank

Dato : 12-06-05 13:31

Fijala og Arne i er bare for seje. Tak for den store hjælp. Hvem mon får det sidste ord

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-06-05 13:41

thomasfrank

held og lykke med ophængningen

God weekend
Fijala

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-06-05 13:44

hej
jeg plejer at eks. bore med 6 mm bor el. 8mm
det er de størrelser jeg normalt bruger
derefter finder jeg en skrue som jeg syntes ser passer
alt efter hvad der skal sættet op
eks hvis det er en lillehyldeknægt der skal
sættes op bruger jeg 6mm
men er vægen porøs borer jeg 6mm og 8mm ravplugs
tja!! såndant gør jeg
andre gør det der står på kassen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-06-05 13:55

det kan være svært når hullet er boret men så må man ned i bilen efter nået der passer (eller dem der ikke har det i bilen silvan trælasten noboen elign)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-05 18:48

Normalt skal skruen være cirka 80 % af pløkkens diameter, men det er rigtigt, at boret skal være lidt mindre end pløkken, hvis man borer i gasbeton eller en mørtelfuge. Den der med en 8 mm skrue i en 6 mm pløk giver jeg ikke fem flade øre for.Det ligner for meget voldtægt, og der ikke meget sammenhæng i selv en god Expandet- eller Fischerpløk bagefter. Selv gør jeg det, hvis hullet SKAL være der og bunden er for dårlig, sætter jeg støvsugeren på og renser hullet for alt det løse, fylder næsten op med smeltelim og sætter pløkken ind på plads og holder den i stilling til limen hærder (det tager en frygtelig tid, når man er utålmodig). Hvis ikke fladerne på stenene er alt for glatte har man nu et fint hold på pløk og skrue.
Og så lad være med at kalde dem rawlplugs. Det er et indregistreret varemærke for nogen brune dimser, der lignede svær sejlgarn, der var dyppet i lim og så lagt til tørre. Har dog ikke set dem i mange år bortset fra i et hjørne af min brors værktøjskasse for et par år siden.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 12-06-05 21:48

hvis pinden er firkantet, kan den ikke dreje rundt????

jo den kan så, hvis den kan komme ind i et rundt hul, kan den også dreje rundt...facts of life

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-06-05 18:11

Melander.

Det er jo netop derfor den skal "bankes" ind i hullet så den kiler sig fast