/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / BeOs / Spørgsmål
10  klummen 100
Opdatering af bios
Fra : marcussen1
Vist : 4658 gange
100 point
Dato : 11-06-05 20:46

Hvordan opdaterer man bios og hvorfor gør man det?
Mvh
Niels

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 11-06-05 21:27

Man opdaterer BIOS ved hjælp af enten et indbygget program eller et flash program på en bootdiskette.
Man gør det kun hvis producenten har lavet en opdatering efter fejl eller ting der har manglet i den oprindelige.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 11-06-05 21:32

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 21:34

Hvis jeg var dig, ville jeg holde mig langt fra det, da gamle instillinger,"programmer" kan gå hen og ryge til de evige jagtmarker..
Har du bare hørt at deet er smart,,,,,,,,,,,,,,, lad det være.
Du have den originale cd der fulgte med bundkort, der står hvad/hvor du kan opdatere, og hvorhenne,,,,,,,,,,,,,
Du skal ikke gøre det fordi det er "dille" det kan gå gruelig galt,,,,,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-05 21:36

Jeg bør nok tilføje at det jeg kalder indbygget program er noget der kan aktiveres på mange bundkort og som kræver at man installerer et lille program som ligger på cd-rom'en med drivere til bundkortet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-05 21:44

Problemet med opdatering er ikke, at man mister "programmer", men at hvis man ikke gør det rigtigt eller, at det ikke gør som det skal så kan man smadre adgangen til BIOS og dermed kan computeren ikke starte op.
På de bundkort hvor det kan gøres fra Windows er risikoen meget lille fordi programmet selv tjekker on-line at det er den rigtige opdatering.
Hvis bundkort producenten oplyser at en given hardware er understøttet fra en senere version af BIOS så opdaterer man eller er det ret ligegyldigt da det jo kun vil gavne i de tilfælde.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-06-05 21:55

Det er rigtigt,

På de bundkort hvor det kan gøres fra Windows er risikoen meget lille fordi programmet selv tjekker on-line at det er den rigtige opdatering.

Det jeg tænkte på var somænd bare at det kan gå GRUELIG galt, hvis ikke man gør det rigtigt,,,,,,første gang,
selvfølgelig er der indbygget opdata på diverse bundkort,,,, men, jeg har selv lige opdateret BIOS, med det resultat, at gamle programmer ikke kunne køres/findes,, mere, hermed også LINUX, hvorfor ved jeg ikke men,,,,,,,,,,,,,,
jeg ville også gerne vide hvorfor, men væk er de,,,, og jeg vil ikke til at exsperimentere med en nulstilling af bios,,,,,da den også kan gå helt GALT
PERSONLIG ERFARING,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-06-05 22:01

Du kan neddatere med en ældre version hvilket gøres på samme måde, men mon ikke det er noget andet du har gjort galt, men en ting er vi enige om - det skal ikke gøres fordi det kan gøres. Computeren vil kun blive bedre hvis en opdatering understøtter noget du har isat og den gamle ikke gjorde det.
De fleste producenter skriver hvad opdateringen indeholder.