/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
RAM-styring i Windows XP
Fra : dreyer
Vist : 419 gange
100 point
Dato : 10-06-05 15:54

Jeg har pga. en RAM-hungrende Photoshop puttet 1,5 GB RAM i min maskine. Det har hjulpet på Windows XP, der ikke er helt så flittig til at køre på harddisken som tidligere. Men den gør det stadig en del, specielt hvis computeren har stået urørt et stykke tid og man så vælger at åbne et program, som allerede var startet i forvejen. Og det er på trods af, at der typisk er over 800 MB RAM ledig!
Jeg har søgt efter og afprøvet en hel del af de tricks som jeg har fundet på kandu, for at se om det ku' løse problemet + kørt diverse tweaks, men heller ikke med den store succes. Så jeg går ud fra at problemet ikke kan løses blot ved at pille i registreringsdatabasen eller lignende.
Men findes der et program eller lignende der i modsætning til Windows har en hukommelsesstyring der faktisk virker, således at den først bruger virtuel RAM, når der ikke er mere af den ægte slags?

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : djddk

Dato : 10-06-05 16:10

http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=81

læs beskrivelsen, men bruger det selv og er MEGET glad for det... det hedder Rambooster

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 10-06-05 16:17

Hej!
Den kører jeg allerede med. Men problemet er jo at der er masser af RAM der ikke bliver brugt, og det kan Rambooster heller ikke gøre noget ved.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-06-05 18:54

har du prøvet at minimere xp's sidefil til f.eks. 30mb (min + max)
ligger PS's sidefil på en anden partition end xp's egen ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-06-05 00:56

Haløjsa jeg bruger selv Photoshop CS 8, og har da ikke problemer, selv om min maskine kun har 512 MB RAM. Og jeg kører med en sidefil på min. 400 MB, og ingen øvre grænse. Jeg har da af og til behandlet billedfiler på mellem 50 og 80 MB, uden at kunne mærke noget specielt hård grug af HD til lagring. Skrivning/læsning af swapfilen er iøvrigt hurtigst på en disk der lige er defragmenteret. Det bedste er at defragmentere HD og derefter definere en fast swapfil-størrelse, så vil den altid ligge samlet, og på samme sted på disken, og derfor går læsning/skrivning en del hurtigere.
Under menuen Edit-->Preferences--->Memory & Image Cache. kan du indstille hvor mange procent af den tilgængelige RAM PhotoShop må Bruge, standard er vist 65 %. Pas på ikke at sætte den for højt, så der ikke er RAM til øvrige processer. Prøv dig frem.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-06-05 14:57

ellers tjeek her der er mange tweaks når du har så mange ram
http://www.wintip.dk/xp/tweaks/perform.htm