/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Scandisk
Fra : bjarnebr
Vist : 401 gange
200 point
Dato : 09-06-05 00:23

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man i Windows XP kan tjekke om der er dårlige sektorer på en diskette da jeg har en række disketter som jeg af forskellige årsager ønsker at bruge.

bjarnebr

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-06-05 00:31

Der findes adskillige programmer der klarer opgaven. Jeg har længe brugt PC-Doctor. Men Windows XP har nogle tilsvarende værktøjer Indbygget. Da jeg jo ikke bruger disse, kan jeg heller ikke fortælle meget om dem, men brug Hjælpe-mulighederne, så finder du af det. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 09-06-05 00:41
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-05 00:57

Hvis du sætter disketten i, og i denne computer højreklikker på A-drevet får du mulighed for at formatere disketten, samtidig undersøger XP om der er områder der har fejl, og disse udelukkes.
Men gamle disketter har det med at blive ustabile, så næste gang du skal bruge den, kan det være windows ikke kan læse den. Brug hellere CDèr eller USB sticks, der kan jo også være meget mere på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 01:09

Du skulle nu også kunne højreklikke på A:\ - Vælg Egenskaber - Funktioner - Undersøg nu.
Beklager, at jeg ikke fik tekst med til linket tidligere der bare var for at fortælle at der ikke er en egentlig scandisk under XP.

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 09-06-05 07:13

Gad nu vide hvor mit indlæg blev af?
Scandisk i Win XP = "chkdsk" i kommandoen >>Start>Kør: 'chkdsk a: /f /r' hvor a: er drevet det skal køres på og kommandoerne /f /r står for at finde og reparere, ellr omvendt!?
Du kan gå ind i "Start>Kør" og skrive 'command' og kommer så ind i et DOS lignende miljø, hvor du kan skirve 'chkdsk /?' og få fat i de komandoer der er i programmet.

m.v.h.
Jerrik

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-06-05 09:22

BjarneD - at højre klikke på drevet og undersøge disketten er ikke muligt her -
????????

Umiddelbart kan jeg ikke se andre muligheder end at vove pelsen - lægge det hele ind i en mappe og så netop køre scandisk ??????????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-06-05 09:45

ps... hvis jeg skal have noget ind fra disketter eller cd´er højreklikker jeg og undersøger med antivirus FØR installering om den er clean - derpå kan man jo køre undersøgelse via drevet man skal bruge

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 10:28

Min XP kan mirit, men man kan ikke se hvad den gør. Det skal for øvrigt gøres fra Denne Computer, ikke diskhåndtering.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-06-05 10:39

BjarneD ?????? - kan den undersøge en diskette derfra - bruger forresten selv denne computer - hvordan ????? (ved ikke om det bare er mig der kører i ring )

bjarnebr undskyld jeg lige udnytter din tråd

Godkendelse af svar
Fra : bjarnebr

Dato : 09-06-05 10:51

Tak for svaret BjarneD.
Jeg har læst alle svarerne og afprøvet de forskellige løsningsforslag fra jer andre uden at finde noget der virker, derfor har jeg valgt at give poient til BjarneD da han henviste til den rigtige forklaring.

bjarnebr

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-06-05 11:18

Jeg har desværre ikke andre løsninger der passer på XP.