/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
opera eller andre
Fra : mads_ms
Vist : 580 gange
100 point
Dato : 10-07-01 13:11

er der nogen der kan hjælpe mig med følgende?

jeg vil lave en index side der skelner mellem browseren opera eller alle andre - side skal sende brugere der bruger opera til en URL og brugere med alle andre browsere til en anden URL

Mvh
Mads

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-07-01 12:24

On Tue, 10 Jul 2001 11:10:39 GMT, "mads_ms" <mads_ms.news@kandu.dk>
wrote:

>jeg vil lave en index side der skelner mellem browseren opera eller alle
>andre - side skal sende brugere der bruger opera til en URL og brugere
>med alle andre browsere til en anden URL

I stedet for at give dig koden du vil have (jeg har den ikke ;) vil jeg
gerne have lov til at spørge hvorfor?
Det virker fuldstændigt tåbeligt da Opera kan vise stort set alle sider
som er lavet ordenligt.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-07-01 18:24

mads_ms wrote:
>
> er der nogen der kan hjælpe mig med følgende?
>
> jeg vil lave en index side der skelner mellem browseren opera eller alle
> andre - side skal sende brugere der bruger opera til en URL og brugere
> med alle andre browsere til en anden URL

Da man kan sætte Opera til at identificerer sig som både netscape og
Internet Explorer, er der ikke rigtig noget du kan gøre

Kommentar
Fra : AntonV

Dato : 10-07-01 23:06

Hej mads_ms
Prøv at kigge på følgende links:

http://www.java-scripts.net/sniffers/sniffers3.shtml
http://developer.netscape.com/docs/examples/javascript/browser_type_oo.html

Der er nogen færdige funktioner du kan cut'n paste.

mvh
Anton

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-07-01 01:28

Stefan Bruhn wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> On Tue, 10 Jul 2001 11:10:39 GMT, "mads_ms" <mads_ms.news@kandu.dk>
> wrote:
>
> >jeg vil lave en index side der skelner mellem browseren opera eller alle
> >andre - side skal sende brugere der bruger opera til en URL og brugere
> >med alle andre browsere til en anden URL
>
> I stedet for at give dig koden du vil have (jeg har den ikke ;) vil jeg
> gerne have lov til at spørge hvorfor?
> Det virker fuldstændigt tåbeligt da Opera kan vise stort set alle sider
> som er lavet ordenligt.

Jeg ved godt jeg afsporer diskutionen lidt her, men har du nogen
dokumentation? Jeg har faktisk sværere ved at få websider til at se
ordentlige ud i Opera end i NS 60. Skal siges at jeg validerer mine sider...
spørger af ren nysgerrighed.

/Kasper

PS: Ved svar FUT venligst til dk.internet.html.webdesign - kan ikke gøre det
fra den reader jeg bruger

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer
- Understøtter HTML, CSS og søgemaskineoptimering

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-07-01 01:34

On Wed, 11 Jul 2001 00:28:25 +0000 (UTC), Kasper Kyndsberg
<kasper@kyndsberg.sletmig.dk> wrote:

>Jeg ved godt jeg afsporer diskutionen lidt her, men har du nogen
>dokumentation? Jeg har faktisk sværere ved at få websider til at se
>ordentlige ud i Opera end i NS 60. Skal siges at jeg validerer mine sider...
>spørger af ren nysgerrighed.

Næh, har ingen dokumentation.

Jeg må tilstå at med positionering i CSS kan det give et problem.

Jeg prøvede at lave min side så den brugte DIV's og CSS istedet for
tabeller.

Første forsøg virkede kun i IE. Andet forsøg virkede kun i Opera. Tredje
forsøg virkede kun i Mozilla.

Fjerde gang fik jeg det på mystisk vis til at virke i alle tre.

Men lektionen er at det kan altså godt lade sig gøre at få Opera til at
vise siden ordenligt med valid kode og derfor ser jeg intet behov for at
smide Opera brugere væk.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 20:18

> Da man kan sætte Opera til at identificerer sig som både netscape og
> Internet Explorer, er der ikke rigtig noget du kan gøre

Åh jo. Uanset hvad Opera er sat op til at identificere sig som, så kan
du altid finde strengen "Opera" et eller andet sted i
navigator.userAgent. Som regel klistret på strengen til sidst når
browseren er sat op til at identificere sig som en anden browser.

Stig.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 20:47

Stig Nygaard wrote:
>
> > Da man kan sætte Opera til at identificerer sig som både netscape og
> > Internet Explorer, er der ikke rigtig noget du kan gøre
>
> Åh jo. Uanset hvad Opera er sat op til at identificere sig som, så kan
> du altid finde strengen "Opera" et eller andet sted i
> navigator.userAgent.

Ja sørme nok, det har du fuldstændig ret i, så vil følgende script kunne
bruges:

<SCRIPT language="javascript">
   if (navigator.userAgent.indexOf('Opera')>=0)
      document.write('Du bruger Opera')
   else
      document.write('Du bruger ikke Opera')
</SCRIPT>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-07-01 20:48

mads_ms wrote:
>
> er der nogen der kan hjælpe mig med følgende?
>
> jeg vil lave en index side der skelner mellem browseren opera eller alle
> andre - side skal sende brugere der bruger opera til en URL og brugere
> med alle andre browsere til en anden URL

<SCRIPT language="javascript">
   if (navigator.userAgent.indexOf('Opera')>=0)
      top.location.href="opera.html"
   else
      top.location.href="andre.html"
</SCRIPT>

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-01 17:50

Ok Men det er lidt usikkert for det sværeste ved brovsercheck er nok at hitte ud af hvilke variabler man vil have ud af det der er 'nyttige' at lave en hurtig check på :)

var ns4 = false; // bliver true for Netscape version 4 og op
var ns6 = false; // bliver true for Netscape version 6 og op
var ie4 = false; // bliver true for Internet explorer version 4 og op
var ie5 = false; // bliver true for Internet explorer version 5 og op
var op4 = false; // bliver true for Opera version 4 og op
var bNavn = "Other"; // bliver "Explorer", "NetScape", "Opera" eller "Other"

var browserType = navigator.appName; // Navnet
if ( browserType.indexOf("Opera") != -1 ) {
bNavn = "Opera";
op4 = ( parseInt(navigator.appVersion)>3 ) ? true : false;
} else if ( browserType.indexOf("Netscape") != -1 ) {
bNavn = "Netscape";
ns4 = ( parseInt(navigator.appVersion)>3 ) ? true : false;
ns6 = ( parseInt(navigator.appVersion)>5 ) ? true : false;
} else if ( browserType.indexOf("Explorer") != -1 ) {
bNavn = "Explorer"
ie4 = ( parseInt(navigator.appVersion)>3 ) ? true : false;
ie6 = ( parseInt(navigator.appVersion)>5 ) ? true : false;
} else
bNavn = "Other";

var swImgOk = ( ns3 || ie4 || op3 ); // true if ok to switch images
var DOM = ( ns6 || ie5 ); // op? // true if browser supports DOM object model
var CSS_Ok = ( ns4 || ie4 ); // op? // true if support for cascading style sheets
// osv...