/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Foldning af tegninger DS 102-3
Fra : peterpyt
Vist : 12463 gange
200 point
Dato : 07-06-05 15:57

Hvordan folder man en tegning i A0 format - det er nødvendigt at tegningen bliver foldet korrekt til den fylder det samme som et A4 ark.. DS 102 og DS 103
Venligst ingen forslag om at rulle tegninger eller andre kreative svar om at den slags er ligegyldigt..
Med venlig hilsen
Peter

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 07-06-05 16:00

Har ingen idé om hvad de der DS-tal betyder, men A-systemet kender jeg da:

Hvis et stykke A0 foldes på midten (altså på tværs) bliver det til A1
A1 fildes på tværs til A2
A2 til A3
A3 til A4
osv osv..

Hilsen Karl Smart

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 07-06-05 16:03

Men ved nærmere syn på dit spørgsmål kan jeg godt se at det nok ikke hjælper dig så meget...

Kommentar
Fra : jesperkrogslund

Dato : 07-06-05 16:14

Hej
Hvis den skal foldes så du kan åbne den, ved at trække i nederste højre hjørne, samtidig med fastholdelse i nederste ventre hjørne skal du vende tegningen mod bordet, derefter folde en A4 bredde ca. 21 cm ind (så tegningen på dette stykke kommer frem). Du vender papiret og folder tilbage i samme bredde, og sådan gør du indtil du har et langt stykke papir. Så skal denne ligge med "forsiden" op (stadig foldet på langs), og så folder du det øverste stykke en A4 højde ned, ca. 30 cm. Vender forsiden mod bordet og folder det nederste stykke også i en A4 højde.
Hvis det skal være muligt at lave huller i venstre side, kan det være en fordel at folde det øverste ventre hjørne ind, hvis du ikke vil have huller i dette stykke, så papiret kan foldes ud, selvom det sidder i en mappe.

God fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 07-06-05 17:14

DS102 og DS103 er udgået for mange år siden. Puha - det er da svært at forklare....

Men - foldemærke/linie1 på den lange led af en A0 regnet fra venstre side: 210mm
Foldemærke/linie2 på den lange led af en A0 regnet fra højre side: 185mm

Læg tegningen med forsiden opad, fold langs linie 1/mærke 1.
Læg tegningen med bagsiden opad, fold lang linie 2/mærke 2 så tegningshovedet bliver synligt.
Fold igen i 185 mm bredde fra højre modsat før.

Nu skulle du gerne have 4 "lag" papir i en bredde af 185mm med tegningshovedet øverst, samt en fold hvor bredden er 210mm

Til sidst folder du lige midt mellem 210-folden og stabelen af 185 foldene - og det hele ender med at være 210mm bredt.

Stabelen ligger nu med tegningshovedet øverst.

Dernæst, fold det hele forover mod dig selv regnet 247mm fra oven een gang.

Til næstsidst, fold det hele bagover på midten, og nu har "papirbunken" målene 210x297mm.

Fold de to sidste folder ud igen, og lav et kæmpe "æseløre" på bagsiden, og fold hele molevitten igen. Nu kan du lave huller i papirkanten, og sætte det ind i et ringbind, samt folde tegningen ud, uden at tage den ud af ringbindet

Længe leve CAD, det er noget nemmere

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-06-05 00:33

mmm.....gik lige lidt i dybden - DS'erne er vist ikke udgået

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 09-06-05 10:46

Tak for svaret berpox.
Alle 30 tegninger er nu foldet, det er dæleme noget der tager lang tid.....
Mvh Pyt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-06-05 19:32

velbekomme - ja, det tager lidt tid, men nu er du jo øvet

mvh berpox