/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie over Max
Fra : invisible
Vist : 5252 gange
100 point
Dato : 06-06-05 08:49

Hvis man får hældt for meget olie på sin bil og kører med det, hvilke konsekvenser kan det have for motoren ??

Der er kun hældt ½liter for meget på, det ligger lige over max på oliepinden.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-05 09:17

Er det ikke "værre" end en ½ liter sker der ikke noget....den bruger det blot i de fleste tilfælde.
Det er derimod med STOR risiko for motorhavari (især topstykket og ventiler) hvis det f.eks. er dobbelt så meget olie på end foreskrevet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-06-05 09:46

Det der fysisk sker hvis vi snakker om feks. 2 l for meget i en mindre bil, er at krumtapsakselens balanceklodser mm drejer ned i olien, som derved bremser motoren, og slynger olien med stor kraft rundt i krumtaphuset.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-06-05 10:12

½ L betyder ikke noget, men som pallehansen skriver gør 2 L. Det vil betyde den kan sprænge pakdåser og måske smide et stempel ud af siden. Har set det på en Corolla der smed et stempel efter ca. 2,5 L for meget olie.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-06-05 10:33

Det er kun en ½L, på en 2.0 Dieselmotor, der skal normaltvis 5.5L på, men der kom altså lidt mere i, så olien (efter den var "fladet" igennem motoren 1 cm over max stregen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 11:56

1 cm over max-stregen er for meget, uanset det er en dieselmotor med normalt 5,5 liter på.
Og m.h.t. det du kalder "fladet", så er du kun helt sikker på oliestanden når bilen bliver stillet fra dig varm, og du så tjekker oliestanden med kold motor om morgenen.
Ofte er oliestanden så noget højere, end hvis man venter de ca 2 minutter efter det er fyldt på.

mvh dova

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-06-05 13:15

Da jeg er glad ved min bil og nu har kørt over 240.000km uden værkstedsbesøg, syntes jeg at jeg ville lade et autoiseret værksted kigge på den.

Det blev meget hurtigt vurderet som Pall... skriver.
½ liter bliver brugt og kommer ud med udstødningen.

Havde jeg hældt 8L på istedet for 5L ville det gå ud over kølesystem og meget andet.
Så jeg skulle blot køre videre

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 06-06-05 13:16

Tak for svaret pallenoc.