/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
rystende rat ved 110 km/t
Fra : home2
Vist : 1472 gange
100 point
Dato : 05-06-05 23:41

Jeg har fornyligt skiftet alle fire dæk+fælge på min bil. Dækkene(+fælge) var næsten ny som jeg købte privat. Kørsel med de nye hjul førte til rystende rat ved 110km/t og kun der. Jeg har fået alle fire hjul afbalanceret men er stadig ikke helt tilfreds. Hvad kan der være i vejen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 23:50

Det kunne jo tænkes, at det ikke er gjort ordentligt
eller
dækkene er skæve eller skævt monteret
hjulene spændt uens så de sidder skævt på flangen
der kan være tale om at hjulene er monteret med anderledes rotationsretning end de har være tidligere (karkassen trækkes)
mm.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 23:51

Det kan også være hæl/tå slitage på grund af hård kørsel eller dæk der ikke passer til bilen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-06-05 23:53

Det er nogle fælger der ikke passer til nogle biler. De bliver ved at ryste. Du kan nogle steder få afbalanceret hjulene medens de er på bilen.Du har seføli tjekket at du ikke har slør i styrekugler ol.
alimak

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 05-06-05 23:53

Hej home2.

Måske kører et eller to af dine dæk den forkerte vej, prøv evt at bytte om på dine forhjul.

Hilsen Riskogeren

Kommentar
Fra : home2

Dato : 06-06-05 00:06

Jeg fik afbalanceret/monteret hjulene hos en mekaniker. Det skulle være afbalanceret ordentligt da jeg selv så ham gøre det. Hjulenes fortid kender jeg ikke (sælgeren nævnte ikke noget). Dækkende skulle passe til bilen (gik fra 205/60/15 til 205/50/16).

Jeg mener ikke det kan løses ved yderligere at afbalancere hjulene. Jeg kan leve med det men går det ud over bilen ved fortsat kørsel sådan?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 00:07

Man skal altid passe på med at købe den slags brugt, for selv om det umiddelbart ser pænt ud, kan dækkene enten være ødelagte, eller en fælg kan have fået et lille gok, så den slår når bilen kører med visse hastigheder.

og bare en ting som hvis dækkene er slidt på en anden måde end din bil gør, så vil de også hoppe.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-05 00:10

Ja, hvis det sker ofte, at du kører med den hastighed, tager dit styretøj (bøsninger/kugler/ophæng) og støddæmpere skade, det er jo en meget større belastning.........ja, det kan de måske gøre alligevel, for hvis hjulene slår ved bestemte hastigheder, gør de det også ellers, men bare ikke så meget at du kan mærke det.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 06-06-05 05:50

Der kan være en løs slidbane, så når du opnår en tilstrækkelig hastighed vil centrifugalkraften slynge banen fra carkassen. Hvis det er ubalance eller skævhed i dækket, kommer det som regel også på et tidligere tidspunkt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-06-05 08:21

Hej Home2.

Jeg har haft samme problem.
Jeg købte 4 spritnye dæk 205/55/16

Monteret og afbalanceret, og de kørte rigtig godt. Efter 5000 km rystede rattet helt vildt.
De blev afbalanceret igen og problemet forsvandt, igen efter 5000km var det samme historie.
Dækkene blev afbalanceret for 3gang, efter det kørte de 85.000km uden problemer.

Dækkene var af mærket Nokian, som lige var kommet på markedet på det tidspunkt, og konklutionen var at remmen, var for blåd, derfor gav dækkene sig en lille smule over tid, og ødelage afbalanceringen.
Efter 3gang havde dækkene sat sig og var færdige med at arbejde.

Min mekaniker sagde at de havde set det før, specielt på alufælge.
Metalfælge skulle ikke være helt så følsommme over for problemet.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-06-05 11:31

Jeg har samme problem med min bil, når jeg kommer op i den hastighed.

Skal også have lavet den afbalancering, men kører meget sjældent i den hastighed.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-05 11:41

Jimmy17 og home2. Det dova skrev omkring skader på styretøj og ophæng er uhyre realistisk. De små rystelser vil påvirke delene med dyre reparationer til følge. Selv når I ikke mærker vibrationerne vil de være der. Det man mærker i rattet er når ubelancen så at sige går i "selvsving" - vibrationerne finder deres leje og virker kraftigst. Eneste trøst er, at jo højere hastighed der skal til før rystelsen kommer jo mindre er ubalancen.
Hvis man bemærker kraftig dækstøj i forbindelse med ubalancen er der uden tvivl også tale om enten hæl/tå slitage eller en løsnet karkasse, som i den sidste ende kan forårsage dæksprængning.

Jeg har da forresten også spekuleret på hvorfor folk sælger gode sommerdæk (privat) for det er da sjældent at de afmontres med mindre noget er galt.

Kommentar
Fra : KlausHansen

Dato : 06-06-05 16:55

Enten er det fordi det er Taiwan-bæ-dæk som bliver skæve og hopper helt vildt, bare man kigger på dem. Det viser et afbalanceringsapparat ikk - Det skal "mekanikeren" selv holde øje med..... - Ellers er det styretøjet det er galt med - Styrekugler - hjullejer osv...

Kommentar
Fra : home2

Dato : 06-06-05 22:37

Dækende er af mærke fulda

Kommentar
Fra : watti

Dato : 07-06-05 21:32

tjek din et = indpresningsdybde ... stor forskel der gør dine hjul sartere for ubalance . hvis det passer ok , så af med dækkene og en optimering ved en der ved hvad han har med at gøre , dvs man finder det tungeste sted på fælgen og sætter dækket på så det tungeste sted vender lige modsat fælgen , på den måde får man tit et resultat der kræver få afb klodser og mere ro i bilen , tjek endvidere dine styrekugler og bøsninger

Godkendelse af svar
Fra : home2

Dato : 07-06-05 22:54

Tak for svaret BjarneD.