/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Aborre
Fra : josga
Vist : 3779 gange
100 point
Dato : 05-06-05 21:29

Jeg har været ude med mit barnebarn på en sø, her fik vi Aborrer på 850 gram og 900 gram.
Den ene har vi fyldt med krydderurter og pakket ind i staniol og grillet, en lækker spise.
Den anden vil vi godt have røget, MEN kan det gøres, ER der nogen der har nogen viden om dette.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-06-05 21:31

tag dig et kig her
http://kandu.dk/dk/spg/18365

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 21:33

Du kan sagtens ryge Aborrer. Hvis det er noget I har tænkt jer at gentage, synes jeg I skal investere i en lille rygeovn. Den kan også bruges til at ryge andet med. Får bl.a. i Sportsfiske-forretninger. Kan sikkert også købes på nettet.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-05 21:41

Hvis du har en lille rygeovn kan du bruge samme fremgangsmåde som her:

Citat
VARMRØGNING AF LAKS OG ØRREDER

Jeg fanger mange laks, ørreder og regnbueørreder i forskellige størrelser, så der vil være lidt forskellige tider for saltning og røgning. De fleste fisk, som jeg røger, ligger på 1,5 kg, da det er en passende størrelse for os. Derfor er denne opskrift tilpasset denne størrelse samt naturligvis også min røgeovn.

Jeg starter med at rense fiskene ved at fjerne indvolde og hoved. Spræt bugen op fra gattet til hovedet, skær hovedet af , så ryger det hele ud. Fjern den blodansamling der er langs rygraden i bughulen, det er nyreblod. og er ikke ret velsmagende. Jeg skal gerne indrømme, at fisken ser mere indbydende ud med hoved på, når den ligger nyrøget på et fad på bordet. Men det hænder, at fisken falder ned, når den har det tunge hoved på under røgningen. Den skal jo heller ikke spises. Beholder du hovedet på - altså fiskens - skal gællerne fjernes.

Jeg laver en middel kraftig saltlage på ca. 8%: Til 12 l koldt vand tilsættes 1 kg fint salt, det svarer ca. til 4 store, pæne fisk på 1,5 kg stykket, som passer til mit saltkar og røgeovn. Saltet skal være helt opløst i det kolde vand før fiskene lægges i saltlagen.

Fisk på denne størrelse kan godt ligge i 12 timer i lagen, men prøv dig selv frem, hvis du har større eller mindre fisk. Husk at vandtemperaturen IKKE må overstige 5 °C. Det er ingen problemer i november og december, men ellers må man bruge et køleskab.

Når fiskene har ligget natten over, tages de op og skylles grundigt med koldt vand for de blod og slimrester, som saltlagen har trængt ud af fiskene. Fiskene hænges til tørre med spilepinde i bugen, så de også tørrer indvendig. Tørretiden er svær at forudsige, da vejrliget spiller ind. Fiskene må ikke hænge i sollyset, men gerne i gennemtræk. Pas på fluer her i sommertiden. Jeg har lavet mig to rammer med Tesa insektnet til vinduer, hvoraf den ene lægges ovenpå røgeovnen, og den anden sættes foran lågen. Så kan fiskene først tørres i røgeovnen uden, at der kommer fluer til fiskene. Indtil nu har jeg tørret fiskene i 4 til 6 timer, så klæber skindet ikke til fingrene mere. Nyhed: Et bur beklædt med net har jeg også lavet.

Nu skal fiskene røges:
Ovntemperaturen starter ved 90 °C. Fiskene røges i ½ til 1 time med åben spjæld.
Ovntemperatur er nu 70 °C og fiskene røges i 1 time med åben/lukket spjæld.
Ovntemperatur er nu 50 °C fiskene røges videre i 2 til 2½ time med åben/lukket spjæld.
I alt 4 timer.

fra "Walters lystfiskerside"

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-05 21:42
Kommentar
Fra : josga

Dato : 05-06-05 22:39

Hej Arne !
Jeg har allerede en hjemmelavet rygeovn, den fungerer ganske udmærket, men jeg vil ikke ryge Aborren og evt. smide den væk, så hellere bruge grillen. Jeg tænkte også på tilbehøret.
mvh. josga.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-05 22:46

Det kommer lidt an på om du varmryger eller koldryger den. Koldrøget synes jeg egner sig bedst til smørrebrød med æggestand og purløg du ved ligesom røget ål. Varmrøget kan du servere lige fra røgovnen med lune kartofler og grønsager evt grønne asparges. Og der er da ingen grund til at smide den væk.

Kommentar
Fra : josga

Dato : 05-06-05 22:51

Hej Arne
Tak for dit svar, det var lige hvad jeg kunne bruge, så du får mine points.
mvh. josga

Godkendelse af svar
Fra : josga

Dato : 05-06-05 22:55

Tak for svaret arne.jakobsen.
jeg mangler bare rygetiden, men må prøve sig frem.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 23:00

Jamen dova kom da med en opskrift på varmrøgede fisk. Koldrøgning tager normalt imellem 12 og 24 timer afhængigt af fiskens størrelse.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-06-05 23:06

arne>>her må jeg lige korigere dig lidt
ved ikke om du har en anden smag , end de fleste, men ål bliver normalt altid varmrøget
det gælder generalt alle fede fisk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-05 23:30

Du kan ikke selv koldrøge sådan en fisk.
Det er en noget indviklet proces der kræver nedkøling af røg o.s.v.

Men varmrøget afkølet aborre, bliver som røget ål

mvh dova, der selv har en effektiv røgeovn bygget ind i skrænten i haven

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-06-05 23:48

bredker og dova. Jeg har sandeligt ikke påstået at Ål bliver koldrøget

Det jeg sagde angik serveringen, nemlig at den koldrøged Aborre efter min mening skulle SERVERES som Røget Ål.

Hvis I endeligt vil korrigere mig, så læs hvad jeg skriver først. (Ikke hvad I tror jeg skriver)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-06-05 05:23

arne, det er faktisk også hvad du siger
citat:
Koldrøget synes jeg egner sig bedst til smørrebrød med æggestand og purløg du ved ligesom røget ål.
citat slut
er muligvis bare et formuleringsspørgsmål, det skal vi ikke hugges om , men sådan opfattes det altså,på den måde du skriver det

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-06-05 05:28

Jeg skriver jo netop ikke "ligesom koldrøget Ål". Den røgede ål omtales i forbindelse med anretningen.

OK, vi kan konkludere at vi opfatter sproget forskelligt.