/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk igen igen
Fra : qrt_qrt
Vist : 182 gange
60 point
Dato : 05-06-05 18:27

2 pc'ere med hver to netkort. Via det ene net kort er de koblet på Internettet vi en switch.
Vi det andet netkort er de linket direkte sammen via kabel. Men det fungerer ikke optimalt. Det har virket. Men har lige formateret dem begge og kan nu ikke få forbindelse mellem dem. Har prøvet samtlige måder som win xp foreslår.
Det nærmeste jeg er kommet er at kunne se dem begge i arbejdsgruppen. Fra pc 1 kunne jeg se pc 2 og de delte mapper, og fra pc 2 kunne jeg se pc 1 men ikke delte mapper og drev. Fik at vide at jeg ikke havde tilladelse til at bruge netværks resourcerne.
Derudover er de begge meget langsomme til at se arbejdgruppen.
Nul problemer med at komme på Internettet iøvrigt. Har prøvet både IPX og NetBEUI protokollerne.
Xp's firewall er deaktiveret. Bruger Normans.

Er der måske en bedre måde at koble tingene sammen på?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 18:46

Ja!
Netkort
->switch -> Internetopkobling
Netkort

Brug NW Link Netbios (ipx/spx) protokollen til lokalnetværket og TCP/IP protokollen til internet, altså begge protokoller på begge netkort.

Kommentar
Fra : qrt_qrt

Dato : 05-06-05 19:36

Hej BjarneD

Tror ikke lige at jeg helt forstår. Gider du prøve igen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 19:48

Ja, da.
Fraq hver maskines netkort forbinder du et UTP kabel til switchen og fra switchens uplink sætter du et kabel i det udstyr hvor du har din internetforbindelse.
Du har jo tidligere haft forbindelse og opsætningen skal være den samme bortset fra at du ikke skal etablere forbindelse igennem den anden computer altså skal du koble TCP/IP op med DHCP så den selv finder netværksforbindelsen.
Nu er spørgsmålet så hvad du kalder en switch? Og hvor mange IP adresser du har til rådighed fra udbyderen af internet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 19:50
Kommentar
Fra : qrt_qrt

Dato : 05-06-05 20:06

Det jeg kalder en switch er en lille box som sidder mellem pc'ere og adsl-modem, istedet for en Router. Udleveret af tdc.
Der er fire dynamiske ip'er.
Men det er jo ikke problemet. Jeg kan ikke få forbindele mellem de to pc'er via det direkte link-kabel. Det burde ellers ikke være så svært, og jeg kan ikke huske hvordan jeg gjorde sidste gang. Ca. 1.5 år siden.

Kommentar
Fra : qrt_qrt

Dato : 05-06-05 20:10

Det er måske ikke en god måde jeg har konfigureret på? Med et netkort til Internetforbindelsen og et netkort til lokalnetforbindelsen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 20:14

Du skal da i hvert fald forbinde den enkelte computer til din switch og da det er TDC så prøv dog dette (jeg forstår ikke helt omfanget af dit problem): http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_opk_57610

Når du tilkobler til switch og har 4 dynamiske IP skal alle maskiner opsættes med DHCP og skal hver for sig opsættes som den var den eneste maskine på netværket.
Du skal have to patchkabler og det burde du allerede have så begge bare sættes på switchen særskilt da jeg formoder at det minimum er en 4 ports switch.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 20:16

Neg det er ikke nogen god idé at bruge separat netkort til lokalnetværk for du kan køre det hele igennem et på hver maskine og det virker nemt og enkelt hvis du installerer de prototkoller jeg beskrev først.
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 20:17
Kommentar
Fra : qrt_qrt

Dato : 05-06-05 20:24

Begge computere er forbundet til switchen og dermed til Internettet. Her er der ingen problemer.
Derudover har de et ekstre netkort hver, som jeg bruger til lokalnet. De er linket sammen med et kabel.
Et net kort til internet og et netkort til lokalnet. På hver pc.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 20:30

ALT for besværligt - Hvis du forbinder de to ekstra kort direkte skal du bruge et cross-over kabel da der altid skal være et krydsfelt imellem to netkort og switchen er et krydsfelt.

Kommentar
Fra : qrt_qrt

Dato : 05-06-05 20:30

Okay, Det er jeg da villig til at prøve.
Jeg troede bare det var mest sikker at have lokalnettet adskilt fra internetforbindelsen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 20:31

Hvis du anvender en IPX/SPX protokol til lokalnetværk og deaktiverer Netbios over TCP/IP vil dit lokalnetværk være afskåret fra internettet, men det forhindrer ikke at computeren kan koble på internet via TCP/IP.
Læs i de link jeg gav dig, der er det forklaret grundigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 20:34

Du deaktiverer netbios over TCP/IP i Egenskaber for protokollen - avanceret - Wins (så vidt jeg husker, jeg sidder ikke med en XP maskine lige nu).

Kommentar
Fra : qrt_qrt

Dato : 05-06-05 20:34

Tak skal du have BjarneD.
Du er en guttermand.

Kommentar
Fra : BjarneD