/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Svejsning af bildør
Fra : Jimmy17
Vist : 1010 gange
100 point
Dato : 05-06-05 14:32

Skal have fjernet et hjørne af døren, der er gennemtæret af rust.

Men hvordan får jeg nyt stykke på?

Hvordan laver jeg det stykke?
Skal jo skæres til rette.
Hvor køber jeg metal/jern til det?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-05 14:35

Du køber en ny dørbund, skarringsdel eller køber et stykke karosseriplade hvor du skal lave kanter der skal bukkes omkring døren der så skal slibes til så det nye ikke fylder stort mere end det gamle og du skal påsvejse det med en CO2 svejsser der ikke varmer for kraftigt uden for området.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 14:38

Man kan også være realistisk og fortælle dig, at det kan du sandsynligvis ikke selv lave når du stiller spørgsmålet. CO2 svejser og vinkelsliber er nødvendige og så skal du enten have en kantbukker eller en solid skruestik og en hammer.
Pladedelen skal svejses på i punkter da varmen ellers vil gå op i døren og få den til at bule.

Det er hardcore gør det selv arbejde eller for proffer som mig.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-06-05 15:00

Få en pladesmed til at lave det for dig. Han gør det på en times tid. Måske kan du få ham til at gøre det "orange".Bor du i Kbh. området så ved jeg om en der gør det "orange".
alimak

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-06-05 16:51

Har kigget lidt på svejseanlæg, der er bare ingen forhandlere i mit område.
Vinkelsliber har jeg allerede.
Bor i lejlighed, så skruestik har jeg ikke, men kan jeg få lavet ved en anden.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-06-05 16:52

> alimak

Nej, bor i den anden ende af DK

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-06-05 16:53

Tak for svaret BjarneD.
   Du kom først denne gang :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 17:55

Først eller ej, det vigtigste er vel at du får et svar der kan bruges.
Du kan købe co2 svejser hos Harald Nyborg med special tråd så der ikke skal bruges gasflaske.
http://www.harald-nyborg.dk/listproduct.asp?Product=svejser&n=20100
Jeg vil bare gøre dig opmærksom på, at det er svært i starten, især når pladen er meget tynd som det ofte sker i forbindelse med tæring.
Jeg vil tror, at du kan få svejset en lap på væsentligt billigere end indkøb af svejser m. tilbehør, især hvis du selv gør forarbejdet og selv sliber af og spartler. Du skal i øvrigt rustbeskytte for at det holder.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-06-05 18:13

Hvad er det der gør at du ikke køber en OK-dør hos en autoophugger ?
Du skal under alle omstændigheder have en aftale med en autolakerer (eller selv i gang med maleriet....)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 18:26

Nu ved vi ikke hvilken bil det er, men jeg ville ikke turde foreslå det fordi den både gerne skulle have samme farve (det er dyrt at få malet en hel dør og svært for en amatør) og så skulle den ikke gerne have samme skavank og det er svært at finde gode døre fordi det er en typisk svaghed på mange ældre biler.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-06-05 19:01

>> Niederhof.

Det kan ikke lønne sig for mig at købe 2 døre ved ophugger.
Det ville blive dyrere end at få det lavet.

Kan selv male.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-06-05 19:10

Det er begge døre, det er galt med.
>> bjarneD - du selv sliber af og spartler.

Sliber af - det må være det rustne område.
Men hvorfor skal der spartles, når der skal svejses nyt stykke på?

Og ja, har ikke meget erfaring inden for dette, men man skal kravle før man kan gå ikke sandt!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-06-05 19:57

Du kan ikke svejse det så det bliver plant da du skal lave det med overlap (kant til kant kræver en fagmand).
Man svejser det på med små punkter (klatter) som til sidst skal nå hinanden og de skal så slibes ned så de er plane med den påsvejdede lap. Overgangen skal du så fylde ud med spartelmasse som slibes helt plant så det passer med døren.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-06-05 20:08

Okay Bjarne
Takker for fyldest gørende oplysninger.
Er til topkarakter nu..

Er jo næsten dig, man skulle have fat i, når der er spørgsmål vedr bilen :)