/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Nye nitroxgevind
Fra : greenluck
Vist : 846 gange
50 point
Dato : 04-06-05 17:39

Hvad sker der nu med de nye nitroxgevind? Skal vi alle sammen ud og investere i nye regs og flaskeventiler??? Og hvad nu hvis man køber nyt i morgen? Er det så forældet før man får set sig om?
Jeg fatter det ikke?
MVH Greenluck...

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 60 point
Dato : 04-06-05 18:31

Du har ret i at det er et problem. CE reglerne om speciel gevind etc til Nitrox har været gældende fra 2003 uden at det har været muligt at opfylde dem.

Jeg ved selvfølgelig ikke om de dykkercentre der beskæftiger sig med Nitrox vil skifte til lovpligtigt udstyr, men sker dette, så vil det nuværende grej selvfølgelig været forældet.

Personligt har jeg, så længe det ikke er muligt at anvende lovligt grej og få fyldt flasker lovligt med Nitrox valgt ikke at dykke Nitrox.

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 04-06-05 20:45

Hvorfor skulle de nye regler være en fordel? Ud over selvfølgelig at alle dykkercentrene kan sælge en masse grej

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 04-06-05 21:31

Jeg har ikke sagt at det er en fordel. Det giver jo en del besvær for Nitrox dykkere. Men faktisk syntes jeg, at det er en fordel, idet ingen fjolser kan komme til at anvende forkert udstyr når man kun kan (ikke som nu hvor man kun skal) anvende Niotrox udstyr på Nitrox flasker, der kun kan fyldes med Nitrox.

Det ser ikke ud som om dykkercentrene er specielt glade for de "nye" regler, der er stort set ingen der opfylder dem, i alt fald ikke de centre der beskæftiger sig med Nitrox. Problemet er, at udstyret stort ikke bliver produceret. Mig bekendt er det eneste Nitrox udstyr på markedet et enkelt regulatorsæt, men det kan have ændret sig indenfor det seneste årstid.

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 04-06-05 23:41

Jeg forstår bare ikke hvorfor alt skal være idiotsikret. Det er jo dykning det her... Det kan ikke blive idiotsikret ligemeget hvad. Efter min mening må man selv lige tænke sig om. Det er der ikke gevind nok i verden der kan gøre for en...

Godkendelse af svar
Fra : greenluck

Dato : 13-06-05 13:36

Tak for svaret LeifHansen.