/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kaffe planter
Fra : Anden_90
Vist : 626 gange
40 point
Dato : 04-06-05 14:00

Hej
Er her nogle der ved hvordan man kan lave kaffeplanter?
Jeg har en hjemmeside: www.anden.launch-it.dk hvor jeg skrive hvordan man gør, jeg kan ikke huske hvor jeg fandt det.
Men synes lige der mangler nogle oplysninger.
Hvilken slags bønne skal ligges i vand og skal det stå varmt?

MVH

Anden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-05 14:13

Det er de rå kaffebønner, altså dem der ikke er brændt, som skal lægges i vand i 24 timer, og derefter plantes i fugtigt pottemuld, hvor potten efterfølgende pakkes i en plastpose.
Når der så vokser en spire frem, fjernes posen .

Men det er svært at få dem til at vokse. Jeg forsøgte for et par år siden, hvoe man som en slags reklame kunne få nogen små poser i butikkerne, med kaffefrø,
Anvisningen er den der stod på de poser.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-06-05 14:14
Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 04-06-05 14:43

Okay tak. Men de er så de grønne bønner man skal bruge eller hvad?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-06-05 14:48
Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 04-06-05 14:59

Jo har læst den, men fatter det ikke helt

der står:
Udstyret med nogle uristede bønner, der stadig har deres silverskin intakt, samt en engels tålmodighed, kan det selv på vores breddegrader lade sig gøre at dyrke "stue-kaffe".

Vil det sige de grønne bønner? og skal det stå varmt, altså vandet med bønnerne i?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-05 15:02

rap rap Anden90 - klik dog rundt på siden - den er faktisk til at gennemskue

men her da

http://www.kaffestudie.dk/spire_til_boenne/kaffens_botanik/botanik5.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-06-05 15:02

overse nu ikke også:

Bønnernes farve varierer fra grøn til grå, blågrøn, gulgrøn og lysebrun alt efter art og voksested.

Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 04-06-05 15:08

Nårh... Ej tak, kan ikke gøre for jeg er dummere end gennemsnittet.

Godkendelse af svar
Fra : Anden_90

Dato : 04-06-05 15:11

Mange tak for svaret miritdk. Nu vil jeg da bare håbe det virker så...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-06-05 15:20

- siden er jo ret så informativ - held og lykke med din side

Kommentar
Fra : Anden_90

Dato : 04-06-05 15:30

Mange tak. Det var mine sidste point, brug dem nu ikke alle på en gang.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-06-05 16:56

nååååå - synd med dine point - hvorfor i alverden også bruge dem alle - det er jo ikke nødvendigt

men ..... nu er det jo weekend så ved ikke om jeg kan lade være med at snolle