/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hjælp med evt. refleks.
Fra : tullenulle
Vist : 841 gange
50 point
Dato : 03-06-05 23:29

Hej til jer alle.
Står tæt på at skal til toldsyn/alm syn med min mc, og her bliver jeg pludeselig i tvivl om hvad loven kræver af evt "katteøjne" bag på en mc ??
Skal der være en refleks ??
Hvis ja, hvordan skal den se ud (rund - firkantet eller er det ligemeget)
Tror ikke der er en indbygget i baglygten.. Det ser ikke sådan ud..
MVH Tullenulle

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 04-06-05 00:04

Hej
Der stilles ikke krav til udformningen på refleksen, men der skal være en sådan på en mc.
Her er et uddrag fra Udstyrsbekendtgørelsen :

- Motorcykel skal være forsynet med styreapparat, to bremseapparater, mindst én forlygte til fjernlys (kørelys), nærlys (mødelys) og positionslys (parkeringslys), mindst én baglygte, num-merpladebelysning, mindst én rød refleksanordning, lydsignalapparat samt skærme

Peter

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 04-06-05 00:12

Tag evt et kig på den bekendtgørelse der ligger, der står nok nogle krav til udformning el.lign

Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 198 af 24. juni 1955 med ændringer

Peter

Accepteret svar
Fra : dinmc

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-05 06:27

Hej,

Der skal være en rød refleks bagpå, men udformningen er ligegyldig.
Her link til godkendt refleks:

http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=166_172&products_id=156

MVH
Lars

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 04-06-05 07:20

Tak for svaret dinmc. (Lars)

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 04-06-05 13:07

Øøøhhh - helt ligegyldigt er det vel ikke - det er kun påhængskøretøjer der må føre trekantet reflekser bagpå!

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 04-06-05 17:46

Hej!!

Nej !! Du har helt ret!! Den skal være rund eller rektangulær!! IKKE TREKANTET. Tak for indsparket!!

MVH
Lars