/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Hjælperordning
Fra : Goochem
Vist : 708 gange
100 point
Dato : 03-06-05 09:31

Jeg har et spørgsmål ang. hjælperordningen. Min samlever har fået bevilliget 29 timer om ugen. Pt. har vi det kun mundligt fra kommunen. Vi venter på at brevet snart skal dumpe ind af postkassen.
Jeg ringede op til kommunen den 1. april og visitator kom her den 20. april. Derudover har visitator haft 14 dages ferie og 1 uges kursus.
Nu kommer mit spørgsmål.
Hvornår mon bevillingen kommer til at gælde fra? Fra den dag brevet kommer dumpende igennem postkassen?
Eller måske fra den dag visitator har været her?
Jeg har været inde og kigge på kommunens hjemme side og der står der at visitator kommer senest 4 dage efter man har ringet og at en hjælperordning skulle tage 14 dage at behandle. Indtil videre har det taget over 2 mrd. Selvfølgelig ved jeg godt at de har en millard sager og ikke ligger på den lade side.

Det bliver mig som skal være min samlevers hjælper. Og jeg glæder mig til at kunne få lidt mere tid herhjemme. Pt. arbejder jeg som social og sundhedshjælper ved siden af.

Hilsen
Goochem

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-05 09:46

Jeg synes bestemt, du skal rykke den kommune for svar........der bør ikke gå så lang tid, henvis til deres hp.

Jeg skyder på at bevillingen gælder fra den dag, I har noget på skrift.

Men, hvis jeg var dig, så ville jeg da KRÆVE at bevillingen gælder med tilbagevirkende kraft, altså fra den dag visitator var i hjemmet. Og afslår de det, så ville jeg anke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 09:49

Jeg synes du skal ringe til kommunen og få endelig besked, for det er længe I har ventet.
Måske kan man endda få den tanke, at kommunen tænker....Nå ja "goochem" er der jo alligevel, så hjælpen bliver nok givet under alle omstændigheder.

Men så kan jeg regne ud, at du venter på at kunne stoppe med dit arbejde til fordel for at blive personlig hjælper.
Nu ved jeg ikke hvor hjælpekrævende din samlever er, men hvis det er meget, eller kan ske at blive værre med tiden, skal du også for din egen skyld, huske at sige fra hvis det bliver for hårdt, for selv om du bliver aflønnet som personlig hjælper, fratager det ikke kommunen for at tildele yderligere hjælpere efter behov.

mvh dova

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 03-06-05 10:00

Jeg har ringet op til kommunen og spurgt hvornår vi kunne regne med at bevillingen trådte i kraft. Jeg fik at vide at visitator har ferie og kommer først i næste uge. Og at jeg skulle aftale nærmere med hende når hun kom tilbage.
Altså ligger sagen bare og hygger sig på kontorbordet. Jeg fik også at vide at de manglede stadig at få skrevet ned hvordan min kæreste skulle aflønne mig.

Jeg vil lige sige at vi plejer ikke at problemer med vores kommune. De er faktisk ret fleksible. Den ros skal de have.
Så det er måske bare at jeg "forlanger" at det kommer til at gælde fra den dag visitator har været her.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 10:12

Nu ved jeg jo ikke, hvilket handicap, din kæreste har, det er også sagen uvedkommende, men jeg tænkte lige på, er hun medlem af en forening? Fordi de har jo også mulighed for at se, om I bliver behandlet rimeligt.

Jeg har et vennepar, han er hjælper for hende og så vidt jeg ved, så lønner kommunen ham, men det kan jeg have misforstået. Skal din kæreste aflønne dig ud af egen lomme? Det virker da forkert??????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-05 10:47

Ja, maj_britt, det afhænger til dels af hvilken kommune man tilhører.
Men jeg kender også et par eksempler hvor der er forhandlet sig frem til, at kommunerne betaler overenskomstmæssig løn 37 t/uge for at passe et familiemedlem.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 10:54

Det er jo urimeligt, hvad siger serviceloven?

Det må vi da lige finde ud af.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-06-05 11:09

Goochem, prøv at tage en google på serviceloven + de her § om hjælper­ordninger §76, §77 og §78, samt §84 merudgift.

Der vil jeg tro, du kan finde de vise ord.

Prøv også http://www.handicap-portalen.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-05 17:32

Puha, jeg håber, at det lykkes dig at få råbt kommunen op..
Jeg kom lige til at tænke på en hjemmeside, som jeg lige har været inde på. Sagen ligner forhåbentlig ikke din sag, da hustruen her søger plejeorlov til at passe sin hjertesyge mand. ...Men alligevel... Kommuner...

Du kan jo kikke sagen igennem hvis du har tid, nerver og lyst....

http://www.kajsvenningsen.dk/invalid/index.shtml

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 03-06-05 20:00

Vi har aldrig haft nogle problemer med vores kommune. Og der var hellere ikke nogle problemer med udmålingen af timer.
Jeg syntes bare det går noget laaaaaaangsomt. Og så var jeg nysgerrig om nogle af jer vidste hvornår bevillinger normalt går igang.
Nu vil jeg ringe og snakke med sagsbehandleren i næste uge og så finder jeg vel ud af om de er indstillet på at give bevillingen med tilbagevirkende kraft. Et eller andet sted håber jeg det træder i kraft når visitator har været herude.
Ellers kan man jo bare lade sagerne ligge i flere år.
Indtil videre har jeg (bortset fra ventetiden) intet at klage over og de har virket utrolig søde og hjælpsomme.
Jeg har også hørt fra flere at vi bor i en god kommune når det angår handicap.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-06-05 00:26

Hej Goochem.
Undskyld, jeg blander mig i dit spørgsmål, men hvor handicappet er din samlever?? Altså hvor meget hjælp kræves der??
Jeg spørger, fordi jeg øjner en mulighed for at opnå samme ordning for mig og min samlever. Jeg er nemlig også handicappet og skal have hjælp med flere ting. Jeg kan desværre ikke få hjemmehjælp, for min samlever kan både passe et arbejde, have 3-4 timers transporttid om dagen, gøre rent, ordne have, vaske, hænge tøj op, købe ind, lufte hunden og så ellers gå til hånde.(mener kommunen) Det er jo temmelig urimeligt, især da han har nogle meget svære depressioner, der sætter ham fuldstændig i stå i flere uger/mdr. af gangen, hvor hanså godt som intet foretager sig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-06-05 09:07

Altså, Jette, kan du SÅ komme igang med at læse serviceloven.

I ( det gælder ALLE) må ikke bare lade Jer nøjes med de svar fra kommunen, der slet ikke skal mene noget som helst, men vejlede og fortælle om ankemuligheder, hvis der gives afslag.

Jeg har en søn med en skavank og kommunen lagde ud med at jeg slet ikke kunne få hjælp , jeg havde så love og §er i lommen, og så kunne jeg lige med et få, hvad jeg havde krav på. Og jg havde krav på sølle 606 kr. om måneden, det var alt, hvad jeg bad om. Så I ser, for selv et så lille beløb skal man op og slås i nogle kommuner.

Kend dine rettigheder, så går det meget nemmere.

Jette, jeg hjælper dig gerne med at finde de korrekte §er, du vender bare retur

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-06-05 09:25

Hej maj_britt.
Tak for tilbuddet. Jeg prøver lige at kigge på serviceloven. Hvis jeg ikke finder noget, jeg kan bruge, laver jeg et nyt spørgsmål i løbet af de næste par dage, OK??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-06-05 10:09

Helt ok, Jette.

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 05-06-05 22:37

Hej Jette

Min kæreste er spastiker. Det vi får hjælp til er til vores aktive liv uden for hjemmet og til det personlige.
Rengøring, havearbejde, tøjvask..osv.. Det er mit job (siger kommunen).
Jeg vil da være ærlig at sige i et "normalt" forhold deles man om opgaverne. Nu deles de imellem mig og mig.
Men jeg er ok tilfreds med det timeantal min kæreste har fået bevilligt. Det gør at jeg kan arbejde mindre og bruge lidt mere tid herhjemme. Jeg vil lige sige at min kæreste har et fuldtidsarbejde så han er ikke hjemme om dagen.

Vi har også fået at vide at hvis min kæreste bliver dårligere kan vi bare ringe op og de vil revurdere timeantallet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-06-05 22:59

Hej Goochem.

Det lyder, som om i bor i en god kommune, der ikke lider af fornærethed. Vores kommune havde 20 mill. i underskud sidste eller forrige år. Det er nu vendt til et overskud på over 13 mill. Så jeg er vist ikke den eneste her i kommunen, der får "en prut at pille i" fra kommunen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 06-06-05 08:01

Hej Jette

Vi er også selv godt tilfreds med den kommune vi bor i. Derfor tager jeg det også roligt med hensyn til med hvornår vores bevilling går igang.
Jeg fornemmer de er til at snakke med.
Det er kedeligt at høre ikke alle kommuner er sådan. Men det hører jeg desværre ofte i mit erhverv som social og sundhedshjælper.

Hilsen
Pia

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-06-05 14:52

Hej Goochem.

Ja, mange kommuner er temmelig slemme. Vores er ikke engang en af de rigtig slemmme. Der hvor min mor bor, er det helt slemt. Der må de gamle og de handicappede nærmest sejle deres egen sø - bogstaveligt taget.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Goochem

Dato : 08-06-05 10:51

Nu har jeg snakket med kommunen og vores bevilling træder i kraft fra 15. juni. Og det er jeg ganske tilfreds med.

Godkendelse af svar
Fra : Goochem

Dato : 08-06-05 10:51

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-06-05 12:28

Det var så lidt og god vind fremover