/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Minus kulhydrat opskrifter
Fra : timeglas
Vist : 3566 gange
100 point
Dato : 03-06-05 06:50

Prøver at spise mad uden kulhydrater: pasta, ris og kartofler. Er der nogen der har nogle gode opskrifter/ links til opskrifter på måltider uden disse kulhydrater? Er der nogen der har success med at undgå disse kulhydrater?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-05 08:07
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-05 08:11

Du kan også vælge at købe eller låne denne bog
www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=603542
En hel del mere fra nettet
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Opskrifter+uden+kulhydrater&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : achner

Dato : 03-06-05 08:43

Hej Timeglas

Jeg håber at du er klar over at en Undgå-kulhydrater-kur ikke er særligt smart? Kroppen har brug for kulhydrater ligesom den har brug for fedt og proteiner. Dog kan skal der skælnes mellem forskellige typer kulhydrater - du skal spise de fiberrige - ikke de sukkerholdige!

Citat:
Anti-kulhydrat diæten
Denne diæt ligner i praksis meget Dr. Atkins kur. Den er baseret på en misforstået frygt for kulhydrater og deres evne til at stimulere frigørelsen af hormonet insulin.
I USA er kuren blevet et stort hit, siden den populære talkshow vært Oprah Winfrey begyndte at støtte kuren offentligt. Kuren giver ganske rigtigt et stort vægttab de første dage, da man i starten tømmer kulhydratdepoterne, hvori der også er lagret meget vand. Men det er ikke fedt, man taber.
På længere sigt er kuren ret ulidelig at følge, da både hjernen og musklerne foretrækker kulhydrater som energikilde.

Dr. Atkins diæt
Dr. Atkins diæt er blevet utrolig populært i USA og utrolig udskældt fra ekspertside. Kuren går stort set ud på, at man skal spise det modsatte af, hvad de officielle anbefalinger ellers fortæller. Man skal i praksis spise mere fedt, også det ellers usunde mættede fedt, og samtidig spise mindre kulhydrater. Det lyder som det rene volapyk og det er det også. Med mindre man samtidig tæller kalorier eller spiser meget ensformigt, så er det usandsynligt, at man vil tabe sig på denne diæt. Tværtimod vil de fleste tage på af Dr. Atkins kostsammensætning.
Derudover kan diæten ikke dække alle kroppens behov for vitaminer og mineraler, og den indeholder alt for meget mættet fedt, der øger blodets indhold af kolesterol.

Kilde: http://www.webopskrifter.dk/slank/19/

Så tænk dig lige om en ekstra gang før du hopper på en sådan kur!
Det bedste og mest holdbare vægttab er altså stadigvæk sund, mager, varieret og grov kost kombineret med motion og rigelige mængder vand.

Mvh. Achner.

Kommentar
Fra : achner

Dato : 03-06-05 08:45

...Fandt lige lidt mere:

Citat:
Der er for tiden mange populære diætbøger, som kun fokuserer på at skære ned på sukkeret. Skærer man kun ned på sukkeret og 'glemmer' at nedsætte fedtindtagelsen, så vil man formentlig snarere øge vægten. Skærer man både ned på fedt og sukker og spiser flere stivelses-, fiber- og proteinholdige fødevarer, taber man sig allermest.

Kilde: http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/kostsund.htm

Undskyld hvis jeg virker negativ overfor din kur, men jeg prøver bare at hjælpe dig

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-06-05 10:08

En god veninde af mig har fulgt Atkins i 1 år og har tabt omkring 35 kg.

En anden veninde har tabt ca. 10 kg på 3mdr. og har endda ellers "overtrådt" reglerne flere gange, og nyder bestemt også vin weekenderne.

Jeg selv har smidt ca. 6 kg blivende vægttab ved blot at skære lidt ned på kulhydraterne (mindre mængde brød, pasta, ris, kartofler), og mit forbrug af søde sager er det samme som før. Jeg spiser mig stadig rigtig mæt, nu er det bare i salat, grøntsager, kød og frugt (men stadig så kulhydratindtaget holdes ned).

Så det virker sådan som jeg ser og oplever det.

Noget helt andet er, at hvis man slavisk vil følge Atkins kuren og forslagene til diæter, så kan man godt sætte mange penge af til det...det er min og vores erfaringer.

mvh berpox, der ellers er den fødte skeptiker

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 03-06-05 12:25

Men, er det sundt?

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 03-06-05 12:25
Kommentar
Fra : achner

Dato : 03-06-05 17:21

Nemlig Nanabanana... Lige mine ord (se kommentar 08.45).

Alt for mange tror at der er en smutvej (det er der også, men den kræver en mindre operation ).

Det har aldrig været sundt at overdrive... Husk altid den gyldne middelvej og en god portion sund fornuft!
-For øvrigt er det da sært som madpyramiden er gået af mode?

Achner

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-06-05 17:52

http://atkins.com/

Er Atkins egen hjemmeside. Se og læs denne. Den er engelsk.

Nogle mennesker bliver fede af Kulhydrater, nogle gør ikke. Nogle læger siger at det er afhængigt af blodtype.

Jeg har O så jeg skal ikke spise kartofler og sukker, men gerne kød.

De der har A, skal heller ikke spise kartofler og sukker OG kød, men gerne store mængder grønt.

Det er forskelligt, men tal med en Naturlæge om det. Hilsen AJ

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-05 18:26

Ingen tvivl om, at det sundeste er nok "madpyramiden" - men den store synder er kulhydraterne, da vi generelt bevæger os for lidt i forhold til energiindtaget. Da kulhydrater er de lettest omsættelige i kroppen når der skal udføres et arbejde (bevægelse, holde kroppen lun, bruge hjernen osv. ) så er det dem der bruges først. Det er derfor slik, sodavand, chokolade, frugt osv. virker opkvikkende - hurtig energi til hjernen, og kroppen. (druesukker f.eks. i forb. med sportsudøvelse)

Hvis mængden af kulhydrater reduceres, forbrændes der fedt istedet, da kroppen jo er selvforsynende i det omfang der er noget at tage af.

Er man bange for at miste vitaminer og mineraler kan man jo altid supplere med piller der dækker disse behov.

Når man så har tabt sig skal man tilrettelægge sin kost efter madpyramiden, dog således at de kilojoule man indtager, modsvarer den mængde man brænder af.

Med Atkins er der ikke tale om at man skal tage mærkelige piller med ukendt indhold eller lignende - det er "almindelig" kost, en kost der på mange områder ligner den diæt der udstikkes til diabetikere for at holde blodsukkeret i balance.

Og så skal man selvfølgelig supplere med motion - jo mere, desto bedre.

Så efter min opfattelse, er det bestemt ikke usundt at følge Atkins.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 03-06-05 20:55

Tak for svaret berpox. Det har godt nok affødt en masse kommentarer. Tror aldrig at vi bliver helt enige om emnet. Virker som om der er rigtigt mange opfattelser af hvordan man bedst slanker sig.Men dejligt med alle kommentarerne og Arne, gad godt høre noget mere om blodtyperne. Det må jeg spørge om i et andet spørgsmål Tak for hjælpen alle