/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
"Hjælp dova, gi' mig en hest dova"
Fra : Franksp
Vist : 753 gange
100 point
Dato : 02-06-05 21:52

dova.

Du ved mange ting. (ærligt ment, ikke noget "drilleri" og med din ET_ÅRS fødselsdag i morgen på KanDu). Kender du et godt/ærligt sted hvor jeg kan købe en god ridehest til børn. Helst på Sjælland, da min datter og børnebørnene bor, også i fremtiden i Frederikssund. Det bliver nok ikke aktuelt førend til efteråret. Jeg havde tænkt mig at ville gi' ungerne en hest til omkring kr. 10.000 - 15.000.
Kan jeg få en god "børne-ride-hest" til dette beløb?

Pasningen betaler morfar selvfølgelig også. Det har jeg undersøgt. Der er en hestepension, et par kilometer fra, hvor de formentlig kommer til at bo.

Mange venlige hilsener
Frank

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 02-06-05 22:37

Hej Frank
Først tak for "Tillykke".

Og nej, jeg kender desværre ikke lige nogen steder at købe en hest, og slet ikke på Sjælland.
Prisen du nævner kan du sagtens få en fin hest for, der er ride- og børnevant.

Og ud over fjordhesten http://www.heste-nettet.dk/heste/22/ er der da et par racer mere der er værd at kigge lidt på: især denne her, Haflinger, en smuk lille hest http://www.heste-nettet.dk/heste/28/ og som har ry for at være en god og omgængelig hest.
Og til sidst Islænderen, men det er sådan lidt sværere med dem, for nogen af dem kan være meget viljestærke og svære at tumle, og især for en nybegynder http://www.heste-nettet.dk/heste/31/
Der står nogen gode beskrivelser om racerne i linkene. jeg havde forresten selv en Islænder da jeg var 13-14 år.

De såkaldt varmblodede rideponyer, de noget "lettere" racer, kan være for svære og kræver som regel en rimelig trænet rytter, da de er mere "urolige" i deres adfærd.

Men når du skal købe hest, skal du, hvis du ikke ved meget om heste, alliere dig med en der kan tage med ud at kigge på den. Der kan være mange "fælder" ved at købe en hest der for nogen ser tilsyneladende god ud, både med hensyn til dens alder, fejl på hove, forkert benstilling, om dens adfærd virker normal, og helst en der kan ride en tur på den, o.s.v.

Men på den side, hestenettet som linkene stammer fra, er der mulighed for at annoncere efter det du søger, og et forum hvor du kan få alt at vide om heste, og en anden tilsvarende side er http://www.heste-forum.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-06-05 22:41

Du kunne jo lige kigge her
http://www.kandu.dk/dk/spg/68102

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-06-05 22:44

Ups-- det var sgu en smutter

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 02-06-05 22:56

Tak for svaret dova. Jeg prøver at følge dine råd. Det sværeste/væste er nok. ikke at blive "snydt", da jeg gerne vil betale, men ikke har forstand på heste, men jeg må jo prøve inden, at alliere mig med en, der kender til det.

De venligste hilsener, og tak
Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-05 23:11

Selv tak, og held og lykke med at finde en passende hest til børnebørnene

mvh dova

Kommentar
Fra : arijana

Dato : 12-07-05 11:45

Jeg købte for 7 år siden en hest hos Gitte Elisen i Skævinge (hun står på "De gule sider").
Det er den dejligste hest man kan forestille sig. Halv nordbagge og halv araber. Jeg gav kun 10000 og desuden fik jeg inden købet lov til at have hende på prøve en uge.
Jeg ved selvfølgelig ikke om Gitte har nogen til salg lige nu, men det skader jo ikke at ringe og spørge.
Jeg har stadigvæk min skønne hest og kunne aldrig drømme om at sælge hende...