/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kan Pralbønner bruges i madlavningen?
Fra : benselense
Vist : 12564 gange
350 point
Dato : 01-06-05 22:22

Vi dyrker hvert år en del pralbønner til pynt.
Nu er jeg kommet til at tænke på, om de ikke kan bruges i madlavningen?
Kan de det?
Hvordan tilberedes de?

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 01-06-05 22:29

her findes i hvert fald en opskrift: http://www.levlivet.dk/opskrift.htm
hilsen
Ulrich

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-06-05 22:48

Bønnerne skal koges !!

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/5842.html

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/1997211/rapport.htm
Citat
Lektiner
Lektiner er påvist i mange grøntsager, frugter og kornprodukter. Tørrede bønner, f.eks. kidneybønner, brune bønner, pralbønner og limabønner indeholder særligt giftige lektiner, som er en speciel type kulhydratbindende proteiner, der kan fremkalde diarré og opkastninger. Lektiner ødelægges ved tilstrækkelig udblødning og kogning, men ikke ved spiring. Mange slags tørrede bønner egner sig derfor ikke til bønnespirer. Der rapporteres hvert år om forgiftninger efter indtag af bønneretter eller anvendelse af forkerte bønner til spiring i Danmark. Levnedsmiddelstyrelsen har udgivet folderen "Bønner skal tilberedes rigtigt - ellers kan de være skadelige", som viser, hvilke bønner der kan anvendes til spirer, og hvordan bønner skal forbehandles for at undgå forgiftning.

Grønne bønner (snittebønner og haricots) og voksbønner indeholder små mængder lektiner og bør derfor ikke spises rå. En kortvarig kogning er tilstrækkelig til at uskadeliggøre lektinerne i sådanne friske bønner.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-06-05 23:06

http://www.bluewhite.dk/Tips/giftig.shtml
Bønne (have-) Pralbønne * Rå bønner, spirer (skal koges ca. 40 min.)

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 02-06-05 00:07

I lighed med Porrer og andre uhumske grøntsager kan de bruges til madlavning under forudsætning af at du tørrer dem godt nok til at de kan brænde, og således bruges til stegning af en god bøf ;.)

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 02-06-05 09:11

De skal da ikke koget i ca 40 minutter...
Så bliver de da smattede og uspiselige..

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 05-06-05 09:52

De er velegnet til dyrefoder , Men ellers kan de bruges medens de stadig er grønne og ikke for store.
Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : benselense

Dato : 05-06-05 09:57

Hej alle.
Tak for de indkomne forslag. Jeg kan se det ikke er så ligetil at anvende pralbønner til mad.
Jeg lader lige spørgsmålet stå åben lidt endnu. Det kunne jo være, der lige var en der havde et guldkorn.
Venlig hilsen Bente.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-06-05 07:55

altså, nu har jeg ledt højt og lavt i både de oldgamle vegetarkogebøger og de andre. var helt sikker på, at jeg havde endog flere opskrifter, men ak.
til gengæld satte det lidt gang i fantasien. hvad med at tilberede de bønner , mens de stadig er fine og slanke, som alm. snitbønner. enten i marinade, i salater eller blot kogt. kog dem så lidt, så de stadig er sprøde.
når de har vokset sig store, så lad ungerne lege med de flotte ærter, brug dem til "perlekæder" eller hvad?
god fornøjelse.
...aase

Accepteret svar
Fra : AnniRKK

Modtaget 350 point
Dato : 06-06-05 14:36

Hejsa Bente

Du kan nemt benytte dem i madlavningen. Du kan bruge dem som du bruger alm. bønner.

Jeg har en opskrift som jeg har fået af en veninde.. Hun bruger den selv og syntes at du skulle have glæde af den.

Bønnecreme med chipotle og bagte hvidløg

En bønnecreme er et vidundermiddel, det kan bruges til det meste, som sandwichfyld, dip, tilbehør til alt stegt kød, og alt efter krydring og omstændigheder være en meget rustikt grovmoset chunky og stærk lille bombe eller et langt større bjerg mildt tilsmagt nervedulmende cremet ting.

Kog bønner meget møre, mos dem med smør hvis cremen skal spises varm, med olivenolie hvis den skal bruges kold.
Smag til med salt, sort peber, citronsaft og krydderurter.

Så har man en mild sag at spise til lammekoteletterne. Mos det man ikke lige spiser med hvidløg, lidt eddike, og en knust chili, og der er sandwichfyld som bare skal lægges sammen med lidt tomat, lidt salt, rucola, agurk eller hvad der nu er i grøntsagsskuffen..

Hvis man vil længere vender med en grovmoset bønnecreme med et par hele , overskårne hvidløg der har fået lov til at blive meget møre i ovnen.

Hun siger endvidere at man kan benytte dem når du skal lave guacamole, istedet for advocado..
Hvordan de tilberedes, de koges møre.. Hvor du har nippet enderne af..

Håber at du kan bruge det til noget..*SS*

Anni

Godkendelse af svar
Fra : benselense

Dato : 06-06-05 19:32

Tak for svaret AnniRKK.
Ja jeg kan helt sikkert bruge svaret.
Venlig hilsen Bente.

Kommentar
Fra : benselense

Dato : 06-06-05 20:07

Hej aase.
Du skal også have tak for din kommentar.
Hilsen Bente.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 06-06-05 21:23

Hejsa Bente
Tak fordi du valgte mit svar..

VH
Anni