/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
træning af "vise tænder"
Fra : eau
Vist : 644 gange
100 point
Dato : 01-06-05 21:19

Hej
Jeg har en schæferhvalp på 4 mdr.
Jeg vil godt lære hende at jeg skal have lov til at se hende i munden, og se på hendes tænder.
Jeg har svært ved at få lov til det, idet hun tror at det er en leg, når jeg prøver.
Er der nogle gode råd til, hvordan jeg træner hende til det ???

Erik

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-06-05 21:27

Ja da, når hun værger sig, så siger du NEJ, og når hun finder sig i det, så siger du jaaaaaaaaa eller dyyyyyyyyygtig.

HUSK aldrig at dække øjne eller være krampagtig, tag tommel- og pegefinger i første omgang og løft læberne ved hjørnetænder på hende, SLUT for den træning i den omgang.

Når hun uden problemer accepterer det, så går du lidt videre, nu vil du se lidt mere og lidt mere og.........

Ikke presse hende, ting tager tid.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 01-06-05 21:36

Hej
Sådan har jeg gjort:
Prøv om du må røre ved munden med en hånd, straks ros og godbid.
Derefter prøve om du kan få lov til at røre fortænderne med fingrene, igen godbid og ros.
Derefter prøver du om du kan røre hjørnetænder og kindtænder i den ene side, igen ros og godbid.
Det er vigtigt at du ikke går for hurtigt frem.
Jeg har mine hunde stående på et bord, så er det lidt lettere at se ind i munden, og hundene giver sig heller ikke til at lege da de jo normalt ikke leger på bordet.
I dag kan jeg røre alle tænder i munden, ja selv tandbørstning går som en leg.
Det hele tager tid, men det er vigtigt at der er megen ros og MANGE godbidder.
Held og lykke med det.

snusi

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 01-06-05 21:48

Jeps - godbidder, godbidder og godbidder ... ;)

Men brug små lækkerier der ikke feder.
Jeg bruger tørret lever i bitte små tern!
Selv om de er små, har min hund lært at knase dem, når jeg siger "tyg dem!"
Du når utroligt langt med positiv indlæring.

Når din hund gør noget, du ikke ønsker, så vend ryggen til den.
Det er dit kropssignal (på hundsk), at det ikke er OK.
Men husk osse, at en hund ikke husker konstruktivt, så det nytter ikke at glemme den i laaang tid.

Hvis den ikke er "samarbejdsvillig", så stop træningen ca. 10 minutter ... og prøv igen.
Når den véd, der vanker en lækker haps, lærer den hurtigt nye "numre".
Du kan bruge metoden til at lære den "det hele"!

Det er en herlig fornøjelse!

Held og lykke

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-06-05 22:36

Jamen det skal være en leg!!!!!!!!!!!!!

Al indlæring fungerer bedst, hvis I arbejder med det som en leg. Du vænner hende lidt efter lidt til at du rører snuden. Når hun har vænnet sig til det har du hende siddende ved siden af dig og tager med venstre hånds tommel og langfinder henover snuden fat i læberne og løfter disse forsigtigt. Samtidigstøtter du med højre hånd fladt under snuden/mulen og vipper underlæben ned med tommelfingeren.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 01-06-05 23:08

"Vise tænder" er to forskellige ting.

1) En øvelse i DKK lydighed, klasse 1

2) en nødvendighed, hvis man skal undersøge sin hunds mund.

1)Til lydigheds-øvelsen skal hundens bid være lukket, så man kun viser ydersiden af tænderne: Hunden sitter på plads (venstre side). Højre hånd holder man under hagen, og venstre hånd lægger man løst over snuden, med tommelfingeren på den ene side, og de andre fingre på den anden side. Pas på ikke at dække for øjnene. Så bruger man fingrene til at krænge læberne væk, først fra fortænderne. -Derefter fra den ene side og til sidst fra den anden side. Munden skal holdes lukket hele tiden (ved hjælp af højre hånd). Beroligende snak og ros hele tiden. Hvis hunden "halser" med åben mund, kan det hjælpe at give den et lille pust.

2) Hvis man har mistanke om, at der sidder noget i ganen, eller der måske er noget galt med tænderne, så må man have fingrene ind i munden og lukke gabet op. Eller hvis man skal give medicin, som hunden ikke vil tage af sig selv, så må man putte det allerbagerst på tungen. Det er ikke særligt behageligt for hunden, så det gælder om at snakke beroligende til hunden og få det hurtigt overstået. Og masser af ros bagefter.

Lydighedsøvelsen lyder måske lidt tåbelg og ubrugelig, men hunden vænner sig til at lydighed også er noget med at blive pillet i munden. Og det kan være rigtig godt, hvis man en dag får brug for 2).
Og så er det en god ide at børste hundens tænder hver dag med en blød tandbørste med velsmagende tandpasta på. Ikke så meget for at rense tænderne, for en ung hund har næsten altid flotte tænder. Men igen for at hunden skal opleve, at det er behageligt at blive rodet i munden. Silke elsker at få børstet tænder. Hun kan næsten ikke vente, til vi når dertil i morgentoilettet...

Forøvrigt: for en 4 måneders hvalp ER alt en leg. Og det skal det være.. IKKE noget med at være skrap. Hvis hun vægrer sig, så går du for hurtigt frem. Det er fint nok, hvis du i starten bare kan få lov til at røre lidt ved f.eks. kindtænderne på ydersiden med en finger. ROS og beroligelse hele tiden. Det gælder ALLE øvelser. Det der med at sige NEJ med en bestemt stemme kan være nok til at nogen hunde bliver forvirrede og urolige. (Sådan var Silke).
Husk hele tiden, at hun kun er et meget lille barn endnu. Alt hvad du ønsker, at hun skal lære, det skal læres på hendes præmisser: Ved leg.

Du kan jo også kikke på hendes tænder, når hun ligger helt afslappet på ryggen og sover, og du sidder og nusser hende på maven. Så kan du lige så stille flytte hendes læber lidt, så du kan se tænderne. --Og ligesådan med poterne, som det også kan være et problem at få lov at kikke på, hvis hunden ikke er vant til det.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 11:23

Ja der er jo mere eller mindre svaret på dette spørgsmål. Min far arbejder med hunde og hundetræning mere eller mindre hver dag. Og han siger det samme. Da hunden ikke er så gammel skal du gå langsomt frem. Men det er rigtigt at godbider er en rigtig god ting. Noget der ikke feder, for en for overvægtig hund ødelægger sine led.
Men rigtigt som folk siger. Start med, at vænnde den til at røre ved snuden og gå frem derfra. lidt ad gangen hver dag. Og husk en masse ros og godbider, da dette er måden hvorpå hunden forståpr at det er rigtigt det den gør.

Held og lykke med det.

Mvh Bublebee

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 02-06-05 12:26

Hi Erik.
Hvorfor stiller du spørgsmålet her. Går du ikke til træning med hunden og har en instruktør der gennemgår f.eks. tandvisning????
I schäfer-regi findes der også træning af schäferhunde på familie-/valpe-hold, hvis du ikke bryder dig om brugshunde-arbejde.

Kommentar
Fra : eau

Dato : 02-06-05 14:10

Tak for de mange svar, nu kan jeg komme videre med hendes tandvisning.
Jeg går til hvalpetræning med hende, men trænerens metode med at vise tænderne på, er lidt for barsk til en hvalp.

Erik

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 02-06-05 14:11

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 14:20

Husk at hvis du syntes at din træner er for hård ved din hund er det en rigtig god ide at sige fra overfor ham. Du skal stadig huske at det er din hund og dig der bestemmer over den.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-05 14:52

Tak for accepten af mit svar..
Og som bublebee siger, så husk, at det er DIN hund, og DU bestemmer, hvad hun skal udsættes for. I det hele taget, så ville jeg overveje at skifte træner, hvis jeg syntes, at træneren var for skrap...
Din hund er kun 4 måneder...

Det er altså trænere, der går ind for blød træning, og når hvalpen kun er 4 mdr. så er der slet ikke tale om egentlig træning, men om "hvalpemotivation", som går ud på at få hunden til at gøre visse ting ved at lege med den...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 14:55

Jeg er helt enig med Birgitta. Du skal passe på, for en for hård træner kan tage modet fra din hund. En hvalpe træner som går ind for træning gennem leg er til gengæld en helt anden sag.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 14:56

Jeg er helt enig med Birgitta. Du skal passe på, for en for hård træner kan tage modet fra din hund. En hvalpe træner som går ind for træning gennem leg er til gengæld en helt anden sag.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 14:56

Hov undskyld

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-05 15:20

Hvor er vi dog enige, bublebee... Er du helt sikker på, at vi ikke er dobbeltprofiler??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 02-06-05 15:24

hehe ja det tror jeg da ikke Birgitta

Vi tænker åbenbart ret ens.