/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Bøje....
Fra : Gryndahl
Vist : 921 gange
50 point
Dato : 27-09-02 21:44

Er dette http://www.northeastdir.com/liftbagstow.htm DIR at ligge bøjen der ?
Plejer / hører den ikke til i en lårlomme ?

For / imod at gemme sin bøje der ?
(for mig at se ret svær at ligge "på plads")

Mvh
Gryn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 21:02

Gryn,

Jeg ved sq ikke rigtig om jeg _tør_ give dig et svar - jævnfør anden
tråd...

Jeg går det alligevel...

On Fri, 27 Sep 2002 19:43:37 GMT, "Gryndahl" <Gryndahl.news@kandu.dk>
wrote:

>Er dette http://www.northeastdir.com/liftbagstow.htm DIR at ligge bøjen
>der ?

Ja. Flere GUE instruktører bruger det i åben vand.

>Plejer / hører den ikke til i en lårlomme ?

Hvis man har en "MC Storage Pak" som "lommen" hedder er det faktisk et
godt sted at placerer bøjen. Det kræver dog at bøjen er foldet rigtig
og ikke kommer til at hænge fast.

Det med spolen i enden kan diskuteres, det har jeg i hvertfald ikke
set før. Spolen høre til i lommen - det kunne jo være at man ville
bruge spolen til noget andet inden bøjen evt. skuuel sende op.

>For / imod at gemme sin bøje der ?
>(for mig at se ret svær at ligge "på plads")

For:
- Bøjen fylder ikke i lommen
- MC Storage Pak'en gør bagpladen mere behagelig i varmt vand (tynd
dragt) og med en bøje i er den faktisk "helt blød"

Imod:
- Bøjen kan ikke ligges på plads igen - det er dog også sjældent den
skal det.
- Bøjen skal pakkes rigtigt og den skal sætte fast til en d-ring så
den ikke forsvinder op i pakken.

Personligt vil jeg have en MC Storage Pak, fordi jeg gerne vil have
min bøje væk fra lommen.

/Rene B. Laursen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 21:41

Rene Birk Laursen:

>>Er dette http://www.northeastdir.com/liftbagstow.htm DIR at ligge
>>bøjen der ?
>
> Ja. Flere GUE instruktører bruger det i åben vand.

Joew, men Irvine foretrækker den i lommen. Jeg synes det er den
suværent bedste placering.

> Det med spolen i enden kan diskuteres, det har jeg i hvertfald
> ikke set før. Spolen høre til i lommen - det kunne jo være at man
> ville bruge spolen til noget andet inden bøjen evt. skuuel sende
> op.

Nemlig - der er Farm Animal Stupid at have spolen koblet til bøjen
altid.

> Personligt vil jeg have en MC Storage Pak, fordi jeg gerne vil
> have min bøje væk fra lommen.

Hvorfor vil du gerne have den væk fra lommen? Der er da plads nok?

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 22:26

> >>Er dette http://www.northeastdir.com/liftbagstow.htm DIR at ligge
> >>bøjen der ?
> >
> > Ja. Flere GUE instruktører bruger det i åben vand.
>
> Joew, men Irvine foretrækker den i lommen. Jeg synes det er den
> suværent bedste placering.

Øhhh? Kan man godt placerer udstyr forskellige steder i DIR? Og kan man godt
have udstyret sat forskelligt op (bøje på/af hjul)? Hvordan ved resten af
teamet så hvor de skal lede osv.?

Didrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 23:12

Jens Didriksen:

>> >>Er dette http://www.northeastdir.com/liftbagstow.htm DIR at
>> >>ligge bøjen der ?
>> >
>> > Ja. Flere GUE instruktører bruger det i åben vand.
>>
>> Joew, men Irvine foretrækker den i lommen. Jeg synes det er den
>> suværent bedste placering.
>
> Øhhh? Kan man godt placerer udstyr forskellige steder i DIR? Og
> kan man godt have udstyret sat forskelligt op (bøje på/af hjul)?
> Hvordan ved resten af teamet så hvor de skal lede osv.?

Irvine vil sige "nej det kan man ikke - de der GUE-instruktører burde
vide bedre".

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 23:35

> > Øhhh? Kan man godt placerer udstyr forskellige steder i DIR? Og
> > kan man godt have udstyret sat forskelligt op (bøje på/af hjul)?
> > Hvordan ved resten af teamet så hvor de skal lede osv.?
>
> Irvine vil sige "nej det kan man ikke - de der GUE-instruktører burde
> vide bedre".

Pyh - jeg er forvirret

Jeg troede at DIR var et SYSTEM og ikke en gavebod. Falder noget af ideen
med det gennemtænkte ikke fra når du anvender/har anvendt en ikke-godkendt
dragt og GUE-instruktørene ikke uddanner efter hvad cheferne (nogen
bestemmer vel...?) siger?

jeg troede at man havde nogle fastlagte standarder for nogle teknikker som
var gennemprøvet og fundet bedst egnet?

Peter må gerne svare hvis Rene ikke kan (undskyld - jeg kunne ikke lade
være).

Didrik

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 28-09-02 01:03

Jens Didriksen:

> Jeg troede at DIR var et SYSTEM og ikke en gavebod. Falder noget
> af ideen med det gennemtænkte ikke fra når du anvender/har anvendt
> en ikke-godkendt dragt og GUE-instruktørene ikke uddanner efter
> hvad cheferne (nogen bestemmer vel...?) siger?

Nogen bestemmer i den grad at nogen har den bedste logik/erfaring.

<"Lidt mere mudret-DIR" Mode: ON - nybegyndere i DIR bør springe
nedenstående over, da det _kan_ lede til forvirring>

Sagen er at selvom DIR er et system er der nogle ting som ikke er 100%
fastlagte endnu. Nogle ting kan argumenteres for og imod og nogen
entydig "best practise" er ikke fundet endnu. Dette inkluderer sjovt
nok indhold i lommer, der varierer en smule fra person til person, og
placering af bøjer.

Irvine kan ikke lide måden Halcyons bøjer fungere på og jeg er
tilbøjlig til at give ham ret.

> jeg troede at man havde nogle fastlagte standarder for nogle
> teknikker som var gennemprøvet og fundet bedst egnet?

Den teknik der skal til for at tage en bøje frem er stort set ens alt
efter bøjen ligger i en lomme eller i en MC-pack. Den teknik der betyde
rnoget er hvordan man sender bøjen op.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 10:57

> Den teknik der skal til for at tage en bøje frem er stort set ens alt
> efter bøjen ligger i en lomme eller i en MC-pack. Den teknik der betyde
> rnoget er hvordan man sender bøjen op.

Så i praksis kan man sagtens have stageflaskerne i højreside og lygten i
venstre (hvis det nu er mest behageligt)?

Didrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 11:36

Lad os (her i gruppen) holde os til det rent praktiske !
En hævesæk/nøddekko bøje plus penetreringsline er begge udstyr med
forskellig funktion.

Der kan hæves
Der kan penetreres
Der kan opsendes bøje med Penetreringsline, og man kan nøddeko under samme.

Min erfaring siger mig at såfremt der er på forhånd er en penetreringsline
påsat så er det svært at sende bøjen til vejs.

Konklusion: ha' begge dele parat og forbind den når nødvendigt.

--
Venlig hilsen

Allan Lorck
Telefon 40 91 29 74
"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns929714D026570fjelsten@194.255.237.193...
> Jens Didriksen:
>
> > Jeg troede at DIR var et SYSTEM og ikke en gavebod. Falder noget
> > af ideen med det gennemtænkte ikke fra når du anvender/har anvendt
> > en ikke-godkendt dragt og GUE-instruktørene ikke uddanner efter
> > hvad cheferne (nogen bestemmer vel...?) siger?
>
> Nogen bestemmer i den grad at nogen har den bedste logik/erfaring.
>
> <"Lidt mere mudret-DIR" Mode: ON - nybegyndere i DIR bør springe
> nedenstående over, da det _kan_ lede til forvirring>
>
> Sagen er at selvom DIR er et system er der nogle ting som ikke er 100%
> fastlagte endnu. Nogle ting kan argumenteres for og imod og nogen
> entydig "best practise" er ikke fundet endnu. Dette inkluderer sjovt
> nok indhold i lommer, der varierer en smule fra person til person, og
> placering af bøjer.
>
> Irvine kan ikke lide måden Halcyons bøjer fungere på og jeg er
> tilbøjlig til at give ham ret.
>
> > jeg troede at man havde nogle fastlagte standarder for nogle
> > teknikker som var gennemprøvet og fundet bedst egnet?
>
> Den teknik der skal til for at tage en bøje frem er stort set ens alt
> efter bøjen ligger i en lomme eller i en MC-pack. Den teknik der betyde
> rnoget er hvordan man sender bøjen op.
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 12:06

Jens Didriksen:

>> Den teknik der skal til for at tage en bøje frem er stort set ens
>> alt efter bøjen ligger i en lomme eller i en MC-pack. Den teknik
>> der betyde rnoget er hvordan man sender bøjen op.
>
> Så i praksis kan man sagtens have stageflaskerne i højreside og
> lygten i venstre (hvis det nu er mest behageligt)?

Nej, fordi det influerer på _systemet_ - det gør det ikke om bøjen
hænger på butt-d-ringen eller er i lommen.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 12:09

Allan:

> Lad os (her i gruppen) holde os til det rent praktiske !
> En hævesæk/nøddekko bøje plus penetreringsline er begge udstyr med
> forskellig funktion.

Enig.

Bortset fra at man i DIR typisk ville have:
En bøje.
En spole (til opsendelse af bøjen) - den skal man være sikker på
virker, så den skal ikke bruges til at lægge line på vrag (OK, man kan
have to).
En penetreringshjul, hvis der skulle penetreres (hjul er bedre til hvis
linen evt skal rulles ind igen under vand).

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 15:45

> > Så i praksis kan man sagtens have stageflaskerne i højreside og
> > lygten i venstre (hvis det nu er mest behageligt)?
>
> Nej, fordi det influerer på _systemet_ - det gør det ikke om bøjen
> hænger på butt-d-ringen eller er i lommen.

Ikke forstået...

JD

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 15:56

On 27 Sep 2002 20:40:44 GMT, Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

>Joew, men Irvine foretrækker den i lommen. Jeg synes det er den
>suværent bedste placering.

Det ved jeg.

>Nemlig - der er Farm Animal Stupid at have spolen koblet til bøjen
>altid.

Enig.

>Hvorfor vil du gerne have den væk fra lommen? Der er da plads nok?

Jeg vil gerne have en lille bøje med i lommen og en CC 80lb i MC
Storage Pak'en. Den lille bøje kan faktisk være super i åbenvand. Det
bunder i en diskussion jeg havde i Kroatien i sommers med Achim,
Andrew et all.

/Rene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 16:01

On Fri, 27 Sep 2002 23:26:12 +0200, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>Øhhh? Kan man godt placerer udstyr forskellige steder i DIR?

Både ja og nej. I princippet ikke, men en ting som bøjer og trejde
backup-lygte placeres nogle gange lidt forskelligt.

>Og kan man godt have udstyret sat forskelligt op (bøje på/af hjul)?

At have spolen fast monteret på bøjen er _ikke_ DIR, det er bare nogle
der _tror_ der er DIR og viser det som DIR. Igen en der måske ikke har
sat sig 100% ind i sagen.

>Hvordan ved resten af teamet så hvor de skal lede osv.?

Man har selvfølgelig også makkertjek i DIR.

/Rene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 16:05

On Sat, 28 Sep 2002 00:35:29 +0200, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>Pyh - jeg er forvirret

Det høres...

>Jeg troede at DIR var et SYSTEM og ikke en gavebod. Falder noget af ideen
>med det gennemtænkte ikke fra når du anvender/har anvendt en ikke-godkendt
>dragt og GUE-instruktørene ikke uddanner efter hvad cheferne (nogen
>bestemmer vel...?) siger?

>jeg troede at man havde nogle fastlagte standarder for nogle teknikker som
>var gennemprøvet og fundet bedst egnet?

Det har man også, men som jeg har nævnt tidlige DIR er ikke sort og
hvidt - der er faktisk grå nuancer ind i mellem. DIR udvikler sig
faktisk over tid, selv om det ikke ser sådan ud. Det er typisk de små
detaljer der ændres.

>Peter må gerne svare hvis Rene ikke kan (undskyld - jeg kunne ikke lade
>være).

Ha, ha - så let kommer du ikke af med mig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 16:14

Jens Didriksen:

>> > Så i praksis kan man sagtens have stageflaskerne i højreside og
>> > lygten i venstre (hvis det nu er mest behageligt)?
>>
>> Nej, fordi det influerer på _systemet_ - det gør det ikke om bøjen
>> hænger på butt-d-ringen eller er i lommen.
>
> Ikke forstået...

Der influerer hverken på:
- Afgiviningen af den lange slange (vigtigst)
- Strømlining
- Trim
- Tid til at finde bøjen frem (hvis man ellers kan nå den bagpå - jeg
har intet derovre).

.... men måske er det lidt lettere at hænge fast i noget hvis bøjen
hænger bagpå?

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 16:16

Jens
On Sat, 28 Sep 2002 11:57:25 +0200, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>Så i praksis kan man sagtens have stageflaskerne i højreside og lygten i
>venstre (hvis det nu er mest behageligt)?

Hvordan er det lige den lange slange kommer fri, hvis der hænger en
eller flere stageflasker i højre side?

/Rene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 16:19

Rene Birk Laursen:

>>Hvorfor vil du gerne have den væk fra lommen? Der er da plads nok?
>
> Jeg vil gerne have en lille bøje med i lommen og en CC 80lb i MC
> Storage Pak'en. Den lille bøje kan faktisk være super i åbenvand.

Det er jeg ikke i tvivl om.

Jeg er 100% overbevist om at 1-2 "almindelige" bøjer er mere DIR end
Halcyons. Jeg tror godt man kan have dem i lommen. Jeg kan have
følgende i venstre lomme:
- Lift#80
- Safety saussage
- 150' spool

Jeg har ét ord til dig: "DUI regular bellows pocket" og ikke de der små
tøselommer, der er på din dragt... :)

> Det
> bunder i en diskussion jeg havde i Kroatien i sommers med Achim,
> Andrew et all.

Jeg tror ikke G er specielt vild med AG!

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 17:19

On 28 Sep 2002 15:18:32 GMT, Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

>Jeg har ét ord til dig: "DUI regular bellows pocket" og ikke de der små
>tøselommer, der er på din dragt... :)

Jeg ved det. DEt bliver ændret, men ikke til DUI. Jeg kan da ikke have
DUI-lommer på min Otter vel? Lommerne er sådan set gode nok der
skal bare være større. Husk Peter der er Andet End DUI Der Dur (TM)

>Jeg tror ikke G er specielt vild med AG!

Det ved jeg. G er vel ikke vild med ret mange af GUE-instruktørerne,
hvis han skal være helt oprigtig.

/Rene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 17:52

Rene Birk Laursen:

> Jeg ved det. DEt bliver ændret, men ikke til DUI. Jeg kan da ikke
> have DUI-lommer på min Otter vel?

Næh, det kan man vel ikke...

> Lommerne er sådan set gode
> nok der skal bare være større.

Nemlig.

> Husk Peter der er Andet End DUI Der
> Dur (TM)

Ikke hvis du spørger G, men jeg vil godt give dig ret.

>>Jeg tror ikke G er specielt vild med AG!
>
> Det ved jeg. G er vel ikke vild med ret mange af
> GUE-instruktørerne, hvis han skal være helt oprigtig.

Det tror jeg du har ret i...

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 17:46

> >Så i praksis kan man sagtens have stageflaskerne i højreside og lygten i
> >venstre (hvis det nu er mest behageligt)?
>
> Hvordan er det lige den lange slange kommer fri, hvis der hænger en
> eller flere stageflasker i højre side?

Det forudsætter selvfølgelig at hele set-up spejlvendes (for en venstrhåndet
f.eks.) Søgt tanke men alligevel...

Didrik
... der ikke vil af med dig men derimod forsøger at holde dig i live

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 19:23

Jens

On Sat, 28 Sep 2002 18:45:46 +0200, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>Det forudsætter selvfølgelig at hele set-up spejlvendes (for en venstrhåndet
>f.eks.) Søgt tanke men alligevel...

Hvor er det så lige førstetrinnet skal sidde? Højre eller venstre
flaskepost?

>.. der ikke vil af med dig men derimod forsøger at holde dig i live

Takker

/Rene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-02 23:36

> Hvor er det så lige førstetrinnet skal sidde? Højre eller venstre
> flaskepost?

Good point. Så duer det ikke - klart

JD

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 08:11

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9297B00BF796Cfjelsten@194.255.237.194...
>
> Jeg er 100% overbevist om at 1-2 "almindelige" bøjer er mere DIR end
> Halcyons. Jeg tror godt man kan have dem i lommen. Jeg kan have

hov stop stans mig inden jeg køber mig en deco bøje, skal oven stående
forståes som om du fraråder at købe en Halcyon deco bøje ?

mvh MD

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 08:47

On Sun, 29 Sep 2002 00:36:25 +0200, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>Good point. Så duer det ikke - klart

Takker, så er vi enig. DIR systemet hænger sammen 100% og det er altså
ikke lige sådan at ændre lidt for man synnes det vil være smart.

/Rene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 09:39

Hvordan laver man sin opstigning korrekt med bøje og spole (DIR).
Jeg tænker på om man ruller linen op på vejen op, eller man laver sin
opsitgning op ad linen og ruller linen op i overfladen.

René K.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 10:24

René Kofoed:

> Hvordan laver man sin opstigning korrekt med bøje og spole (DIR).
> Jeg tænker på om man ruller linen op på vejen op, eller man laver sin
> opsitgning op ad linen og ruller linen op i overfladen.

Man kan gøre begge.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 10:26

Morten Dall:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9297B00BF796Cfjelsten@194.255.237.194...
>>
>> Jeg er 100% overbevist om at 1-2 "almindelige" bøjer er mere DIR
>> end Halcyons. Jeg tror godt man kan have dem i lommen. Jeg kan
>> have
>
> hov stop stans mig inden jeg køber mig en deco bøje, skal oven
> stående forståes som om du fraråder at købe en Halcyon deco bøje ?

Irvine siger: De er ikke gode.

JJ + GUE instruktørerne siger: De er gode.

Tak your pick!

Sagen er at Irvine ikke mener at man bør frakoble sin
tørdrags-/inflatorslange på noget punkt af dykket (hvis nu man skal gå
dybere for at hjælpe sin makker), mens de andre ikke mener dette er
noget problem.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 13:09

> Sagen er at Irvine ikke mener at man bør frakoble sin
> tørdrags-/inflatorslange på noget punkt af dykket (hvis nu man skal gå
> dybere for at hjælpe sin makker), mens de andre ikke mener dette er
> noget problem.

Er man ikke lidt udsat for en ufrivillig opstigning når man fylder luft i
bøjen og den begynder at stige og, når man selv er koblet på bøjen...?

Det lyder ikke som et situation jeg kunne tænke mig at komme i.

JD

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 13:38

Jens Didriksen:

> Er man ikke lidt udsat for en ufrivillig opstigning når man fylder
> luft i bøjen og den begynder at stige og, når man selv er koblet
> på bøjen...?

Det er man heller ikke. Jeg viser dig den på tirsdag.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 14:06

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9298745A229E5fjelsten@194.255.237.193...
>
> Sagen er at Irvine ikke mener at man bør frakoble sin
> tørdrags-/inflatorslange på noget punkt af dykket (hvis nu man skal gå
> dybere for at hjælpe sin makker), mens de andre ikke mener dette er
> noget problem.

hej Peter jeg starter lige en ny tråd om deco bøjer, hvis du vil svære i den
vil det vare fin.

MD

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 14:24

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns929873F13BEAEfjelsten@194.255.237.193...
> René Kofoed:
>
> > Hvordan laver man sin opstigning korrekt med bøje og spole (DIR).
> > Jeg tænker på om man ruller linen op på vejen op, eller man laver sin
> > opsitgning op ad linen og ruller linen op i overfladen.
>
> Man kan gøre begge.
>

så når vi er i gang med detalje, hvordan ligger man i vandet under
opstigning ?

løjret eller vandret (jeg ved godt at man ligger vandret under dukket og på
deco)

md

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 16:45

Morten Dall:

> så når vi er i gang med detalje, hvordan ligger man i vandet under
> opstigning ?

Det skal tilstræbes at være horisontal på hele dykket.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 19:10

> > så når vi er i gang med detalje, hvordan ligger man i vandet under
> > opstigning ?
>
> Det skal tilstræbes at være horisontal på hele dykket.
>

Er det pratisk på vejen op, jeg tænker på udsynet opad, det må også være
svært at holde øje med eventuelte makkere der er over een. Hovedet op og
kigge efter brandmænd synes jeg er mest pratisk.

Henrik Manley

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 19:23

Henrik Manley:

>> Det skal tilstræbes at være horisontal på hele dykket.
>
> Er det pratisk på vejen op, jeg tænker på udsynet opad, det må
> også være svært at holde øje med eventuelte makkere der er over
> een.

Glem alt om deko hvis du ikke er horisontal.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 19:45

Hvorfor ??

/Torben
"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
news:Xns9298CF4352AE6fjelsten@194.255.237.239...
> Henrik Manley:
>
> >> Det skal tilstræbes at være horisontal på hele dykket.
> >
> > Er det pratisk på vejen op, jeg tænker på udsynet opad, det må
> > også være svært at holde øje med eventuelte makkere der er over
> > een.
>
> Glem alt om deko hvis du ikke er horisontal.
>
> --
> <author> Peter Fjelsten </author>
> <e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 20:03

Torben:

> Hvorfor ??

Pga trykforskelle mellem lunger og resten af kroppens dele mærkbart
forringer deko hvis man ikke er horisontal.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 22:24

> > Er det pratisk på vejen op, jeg tænker på udsynet opad, det må
> > også være svært at holde øje med eventuelte makkere der er over
> > een.
>
> Glem alt om deko hvis du ikke er horisontal.
>

Der var snak om opstigning ikke deko!

Henrik Manley

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-09-02 22:35

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9298D60F91A05fjelsten@194.255.237.194...
> Torben:
>
> > Hvorfor ??
>
> Pga trykforskelle mellem lunger og resten af kroppens dele mærkbart
> forringer deko hvis man ikke er horisontal.

Men det er bedre end ingen deko

Søren Arnvig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 07:28

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9298D60F91A05fjelsten@194.255.237.194...
>> Pga trykforskelle mellem lunger og resten af kroppens dele mærkbart
> forringer deko hvis man ikke er horisontal.

Hvor stor er forringelsen med udgangspunkt i alm dykning med deko på 6 og 3
m trinnet ?
I de 12 år jeg har dykket har jeg kun lavet deko horisontalt hvis der har
været kraftig strøm på dekotrinnet hvilket har været yderst sjældent ( da
jeg undgår deko hvis der er strøm ). Har jeg udsat mig for betydelig risiko?

Allan Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 08:31

> Hvor stor er forringelsen med udgangspunkt i alm dykning med deko på 6 og
> m trinnet ?
> I de 12 år jeg har dykket har jeg kun lavet deko horisontalt hvis der har
> været kraftig strøm på dekotrinnet hvilket har været yderst sjældent ( da
> jeg undgår deko hvis der er strøm ). Har jeg udsat mig for betydelig
risiko?
>
> Allan Hansen

Ja! man kan jo sige at bare under opstigningen (10 m/min) kommer dine fødder
hele 12 sek efter dit hoved (I dit tilfælle 10,5 sek )

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 10:43

Allan Hansen:

> Har jeg udsat mig for betydelig risiko?

Det er der jo ingen der ved.

DIR foreskriver at man gør det rigtigt - også på mindre advancerede
dyk.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 10:43

Henrik Manley:

>> > Er det pratisk på vejen op, jeg tænker på udsynet opad, det må
>> > også være svært at holde øje med eventuelte makkere der er over
>> > een.
>>
>> Glem alt om deko hvis du ikke er horisontal.
>>
>
> Der var snak om opstigning ikke deko!

Opstigning _er_ deko!

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 10:59

> > Der var snak om opstigning ikke deko!
>
> Opstigning _er_ deko!
>

Jeg vil tro at alt forskning og data der ligger til grundlag for tabeller
har man regnet med horisontal opstigning/deko. Vi er vist ude bag 3. eller
4. decimal i det her. DIR vægter jo også fordele/ulemper mod hinanden og
opstigningen vil være mest problemfri horisontalt og vandret deko det mest
behagelige når man hænge på et tov. Hænger man frit i vandet eller i en let
deko bøje er Horisontalt også det eneste rigtige.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 11:04

> Det er der jo ingen der ved.
>
> DIR foreskriver at man gør det rigtigt - også på mindre advancerede
> dyk.
>

Problemet er så at finde ud af hvad der er det rigtige, jeg ved Allan H.
behandler mange som har problemer med det, jeg vil tro har har et grimt navn
for det.

Der er ting der er forgyldt teori og så er der det der virker, også i
praksis. Tænk på hvor mange gange verdensfreden er blevet sikret en sen
lørdag nat over en kasse øl eller 2......... i teorien.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 11:15

Henrik Manley:

> Problemet er så at finde ud af hvad der er det rigtige, jeg ved
> Allan H. behandler mange som har problemer med det, jeg vil tro
> har har et grimt navn for det.

?

Jeg mener _jeg_ har fundet ud af det.

> Der er ting der er forgyldt teori og så er der det der virker,
> også i praksis.

Nemlig. Den horisontale deko er en af dem. Når du har lavet 12 t deko
efter 8 t på 90 m så skal jeg nok lytte til _dig_, Henrik.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 11:17

Henrik Manley:

>> > Der var snak om opstigning ikke deko!
>>
>> Opstigning _er_ deko!
>>
>
> Jeg vil tro at alt forskning og data der ligger til grundlag for
> tabeller har man regnet med horisontal opstigning/deko.

Det kan godt være. Jeg er dog af den opfattelse at mange af de
resultater sportsdykkere bruger er forkerte.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 11:23

>
> Nemlig. Den horisontale deko er en af dem. Når du har lavet 12 t deko
> efter 8 t på 90 m så skal jeg nok lytte til _dig_, Henrik.
>

Er det et krav før du gider at høre på folk, et sådan deko laver man jo nok
liggene. Og de mennesker du kander der har gjort har jo heller ikke ligget i
åbent vand under en deko bøj.

Det kan man bare ikke i alle situationer så derfor er det ikke "Det Eneste
Rigtige".

Henrik Manley (laver status og vil hellere ud og dykke)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 12:35

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92997721E71D5fjelsten@194.255.237.194...
> DIR foreskriver at man gør det rigtigt - også på mindre advancerede
> dyk.

Det er en for tynd begrundelse Peter. Du skrev mærkbar forringet deko.
Selvfølgelig er det ideelle ( pertentlige ) at hele kroppen ligger på 3,000
eller 6,000 meter men har det nogen betydning at man ligget lodret på linen
med hovedet på dekodybden ?

Allan Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 12:43

> eller 6,000 meter men har det nogen betydning at man ligget lodret på
linen
> med hovedet på dekodybden ?
>

Hov, hov jeg (og du) har lært at det er brystet der tæller.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 13:05

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kTm0EaHaCHA.1992@gud.bends.dk...
> Hov, hov jeg (og du) har lært at det er brystet der tæller.

Det er helt korrekt, men nu er det sådan at min computer bliver "rigtig
urimelig" hvis den f.eks. har bestemt at deko skal laves på 3 meter og jeg
ikke overholder det. Hvis jeg placerer hjerter på 3,0 m og tager computeren
op til masken vil den vise 2,7 m. Computeren vil derefter blive så "vred" og
tildele mig så lang ekstra deko tid at jeg ville ønske at jeg dykkede med 2
x 10 l.

Allan Hansen, never cross the limit

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 13:05

Henrik Manley:

>>
>> Nemlig. Den horisontale deko er en af dem. Når du har lavet 12 t
>> deko efter 8 t på 90 m så skal jeg nok lytte til _dig_, Henrik.
>>
>
> Er det et krav før du gider at høre på folk, et sådan deko laver
> man jo nok liggene. Og de mennesker du kander der har gjort har jo
> heller ikke ligget i åbent vand under en deko bøj.

Det har de masser af gange (men ikke i 12 t).

Min pointe: nogle har efaringen til at udtale sig med en vis vægt.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 13:12

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ItU0hNFaCHA.320@gud.bends.dk...
> Ja! man kan jo sige at bare under opstigningen (10 m/min) kommer dine
fødder
> hele 12 sek efter dit hoved (I dit tilfælle 10,5 sek )

Ved horisontal opstigning vil min navle komme 1 sekund senere end min ryg
I dit tilfælde 2 sekunder )

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-02 13:13

Allan Hansen:

>
> Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:Xns92997721E71D5fjelsten@194.255.237.194...
>> DIR foreskriver at man gør det rigtigt - også på mindre
>> advancerede dyk.
>
> Det er en for tynd begrundelse Peter. Du skrev mærkbar forringet
> deko.

Det vil det også være - men det "mærkbare" blive mere så ved læpngere
dekoer.

> Selvfølgelig er det ideelle ( pertentlige ) at hele kroppen
> ligger på 3,000 eller 6,000 meter men har det nogen betydning at
> man ligget lodret på linen med hovedet på dekodybden ?

Ja. Som jeg har skrevet er det pga trykforskellen mellem lungerne og
resten af kroppen der er den vigtige. Folk der ved mere end mig om det
siger at det gør en stor forskel at denne er så lille som mulig.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 09:43

>
> Min pointe: nogle har efaringen til at udtale sig med en vis vægt.
>

Nu har jeg f.eks. brugt omkring 30 timer på deko sidste år og har vel brugt
mindst 200 timer de sidste 10 år så jeg jeg har vel så også ret til at
udtale mig med en vis vægt.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 10:25

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:V6yEFaSaCHA.320@gud.bends.dk...
> Nu har jeg f.eks. brugt omkring 30 timer på deko sidste år og har vel
brugt
> mindst 200 timer de sidste 10 år så jeg jeg har vel så også ret til at
> udtale mig med en vis vægt.

Tænk at det skulle komme fra min mund: Never listen to strokes.

Allan Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 14:00

"Henrik Manley" skrev d. 01-10-02 09:43 dette indlæg :
> >
> > Min pointe: nogle har efaringen til at udtale sig med en vis vægt.
> >
>
> Nu har jeg f.eks. brugt omkring 30 timer på deko sidste år og har vel
brugt
> mindst 200 timer de sidste 10 år så jeg jeg har vel så også ret til at
> udtale mig med en vis vægt.

Med en vis vægt ?? Ja, mon ikke !

Roflmao.

Søren Arnvig
Udtaler sig altid med en vis vægt

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 15:30

> > mindst 200 timer de sidste 10 år så jeg jeg har vel så også ret til at
> > udtale mig med en vis vægt.
>
> Med en vis vægt ?? Ja, mon ikke !
>

Nå du fangede den! hvar?

Hvad med at komme til Helsingør i aften til et lille natdyk, så kan vi se
hvor meget vand vi kan fortrænge.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, email m@nley.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-10-02 16:57

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:bnp$NcVaCHA.320@gud.bends.dk...
> > > mindst 200 timer de sidste 10 år så jeg jeg har vel så også ret til at
> > > udtale mig med en vis vægt.
> >
> > Med en vis vægt ?? Ja, mon ikke !
> >
>
> Nå du fangede den! hvar?
>
> Hvad med at komme til Helsingør i aften til et lille natdyk, så kan vi se
> hvor meget vand vi kan fortrænge.

Sorry, no-can-do.
Jeg skal til uddannelsesudvalgsmøde i klubben.

En anden dag, så laver vi en lille vandfortrængningskonkurrence.

Søren Arnvig
Elsker lange sammensatte ord

Godkendelse af svar
Fra : Gryndahl