/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frokost
Fra : MSS
Vist : 900 gange
100 point
Dato : 31-05-05 13:20

Hej

Jeg søger lækre forslag til en lørdags-frokost - vi er 4 voksne og 3 børn ..... det skal ikke være noget vildt, men derfor må det jo gerne være lækkert.

Evt. gør det heller ikke noget, hvis noget af det kan forberedes dagen før, men det er ikke nogen betingelse.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 31-05-05 13:26

Hej MMS

Frokost i nogen anledning - en "sommer-frokost" formoder jeg. Hvor gamle ca. er de heldige deltagere - jeg mener - der er forskel på hvor "moderne" man evt. er indstillet.

Ellers sidder jeg lige og tænker over at sild/fisk kan de fleste jo lide - måske hjemmelavede grøntsagstærter - tarteletter og lidt ost ... bl.a. Det er da forholdsvis traditionelt.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 31-05-05 13:35

Hej UJBV

Vi er alle midt i 30'erne - børnene er fra 3-6 år...... så lidt "moderne" må det bestemt gerne være.... men man går nu heller aldrig fejl af tarteletter - MUMS.

Har også tænkt lidt på tærter selv, men det er bare ikke altid, at det er så populært blandt børn.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 31-05-05 14:53

Til børnene kunne du lave minipizza. De kan forberedes når du har lyst og puttes i fryseren og varmes når de skal bruges. Eller pizzesnegle og/eller pølsehorn. Det går man ikke fejl af. Det har jeg tit lavet til børnefødselsdage. Det er nemlig noget man kan tilberede i god tid. Jeg har fået et tip om at hvis man laver pizzasnegle kunne man komme friskost i istedet for puré. Det siges at det smager godt, men jeg har ikke prøvet det. Til de voksne vil jeg også sige som ujbv.

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 31-05-05 14:58

Jeg glemte at skrive at minipizzaerne plejer jeg at lave med en diameter på ca 5 - 10 cm. De kan stikkes ud med et stort glas. Det synes børnene er rigtig sjovt, for så kan de spise mange. Fyldet kan jo være hvad man har lyst til. Jeg laver som regel dem med tomatsovs(puré) skinkestrimler og ost. Det kan de fleste børn lide. Hvis du selv har børn i den alder kan de jo hjælpe. Det vil de synes var ekstra sjovt og så servere dem for vennerne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-05-05 15:03

Lasagne. Og salat serveret som "bland selv": Grøn salat for sig, og diverse andre grøntsager: tomater, agurkestykker, ærter, majs, rød/grøn/gul peber i skiver, æbler, melon, hakket løg,nødder, mandler, rosiner, osv, osv. Jordbær er også godt. Og buketter af blomkål, stænger af rå gulerødder. Og tern af fetaost og skinke,-måske rejer. Kun fantasien -og antallet af skåle- sætter grænser. Hertil en god hjemmelavet dressing. Og lækre grove kuvert-flutes. De kan laves dagen før sammen med lasagnen, og så lunes i sidste øjeblik.

Ungerne vil elske at blande deres egen "abemad", og med et par håndvarme flutes går de ikke sultne fra bordet.
Og med en god lasagne er de voksne heller ikke snydt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-05-05 15:48

Kold kartoffelsalat, m. røde pølser.
Lidt fantasiløst? Jo men børnene kan da li det og de fleste voksne. Måske først et æg og marineret sild

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-05 16:47

Paprikakylling
(4 personer)

Ingredienser
4 skiver røget bacon
35 g. ukrydret svinefedt
2 kyllinger á ca. 800 g.
5 finhakkede skalotteløg
2 fed knust hvidløg
1-1½ spsk. mild paprika
4 spsk. koncentreret tomatpuré
ca. 2 dl. bluillon
2-3 dl. piskefløde
1 tsk. citronsaft
½ kg. champignoner
25 gr. margarine
Tilbehør:
Flute eller løse ris

Fremgangsmåde:
Skær bacon i strimler på tværs. Svits dem til de er gyldne.

Del kyllingerne i kvarte og brun dem i baconfedtet tilsat svinefedt.

Svits finhakket skalotteløg og knust hvidløg til løgene er klare.

Tilsæt paprika og brun det lidt med, inden tomatpuré, bouillon og fløde hældes ved.

Kog saucen igennem og smag den til med salt.

Læg kyllingestykkerne tilbage i gryden.

Lad retten koge ved svag varme under låg i ca. 30-35 minutter.

Spæd evt. lidt bouillon ved under stegningen.

Skær de rensede champignoner i skiver og svits dem let i margarine. Tilsættes retten ca. 10 minutter før den er færdig.

Varm baconstykkerne og drys dem over anretningen.

Hugget fra Chatbreak.

Det her kan laves dagen før (eller flere dage før). Ungerne plejer at æde som sindsyge af det. Kan sagtens koges lidt længere. Det falder det bare helt fra hinanden af. Du kan også bruge tilbuds over- og underlår fra frost. Det er 10 gange nemmere. Men kig ikke på vægten bagefter. Jeg er bange for det sætter sig lidt på sidebenene.

Accepteret svar
Fra : lillegubbi

Modtaget 100 point
Dato : 01-06-05 11:19

Her er lige et par forslag:

Tærte med salat. Det er jo kun fantasien der sætter en stopper for fyld i tærter. Tærte kan puttes i fryseren.
Tunmouse med flütes.Tunmousse kan nemt laves dagen før.
Pirogger med salat
Lune frikadeller, ribbensteg med kold kartoffelsalat.

Du kan som der er foreslået lave Lagsagne/pizza/pizzasnegle/pølsehorn til børnene. Lagsagnene kan i jo spise resten af til aften eller næste dag. Pølsehorn og pizza kan du jo tage op i de portioner du vil. Hvs de er frosne.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 01-06-05 12:21

Tak for svaret lillegubbi.

Det var alle gode forslag.

mvh
MSS