/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
ÆØÅ i Javascript
Fra : jdjespersen
Vist : 1547 gange
100 point
Dato : 09-07-01 13:50

Findes der en metode, der gør det muligt at bruge æøå i variabelnavne i JavaScript.
Det er altså ikke i variablens indhold, men i dens navn.

/jeppe

Kommentar
Fra : AntonV

Dato : 09-07-01 14:30

Der vel ikke noget i vejen for at bruge æøå i variabel navne.
Men problemet opstår når klienten skal læse æøå, så skal du sikre dig
at de kan det. Hvorfor vil du bruge æøå?

/Anton

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-07-01 13:19

"jdjespersen" <jdjespersen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4Tg27.1723$ae6.139749@news010.worldonline.dk...

Nej. Og hvis der gjorde ville det jo sikert ikke virke i alle browsere.

--
"No matter how great and destructive your problems may seem now,
remember, you´ve probably only seen the tip of them."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-07-01 17:33

jdjespersen wrote:
>
> Findes der en metode, der gør det muligt at bruge æøå i variabelnavne i
> JavaScript.
> Det er altså ikke i variablens indhold, men i dens navn.

Prøv at læs den tråd der starter med <news:9fm5oc$7s9$1@sunsite.dk>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-07-01 22:48

"jdjespersen" <jdjespersen.news@kandu.dk> writes:

> Findes der en metode, der gør det muligt at bruge æøå i variabelnavne i
> JavaScript.
> Det er altså ikke i variablens indhold, men i dens navn.

Det er altid en god idé, at kigge i sprogdefinitionen. Lad tage et
kig på afsnit 6:

6 Source Text

ECMAScript source text is represented as a sequence of characters
representable using the Unicode version 2.0 character encoding.

SourceCharacter :: any Unicode character

However, it is possible to represent every ECMAScript program
using only ASCII characters (which are equivalent to the first 128
Unicode characters). Non-ASCII Unicode characters may appear only
within comments and string literals. In string literals, any
Unicode character may also be expressed as a Unicode escape
sequence consisting of six ASCII characters, namely \u plus four
hexadecimal digits. Within a comment, such an escape sequence is
effectively ignored as part of the comment. Within a string
literal, the Unicode escape sequence contributes one character to
the string value of the literal.

Her ser man, at ikke-ASCII-tegn (inklusive æ,ø og å) kun kan benyttes
i strenge og i kommentarer. Der er altså ingen mulighed for at benytte
dem i variabelnavne.

Hvordan fandt jeg så standarden? Jeg søgte efter javascript, standard
og identifier og kiggede på det første link:

<http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&q=javascript+standard+identifier>

En anden måde er at kigge i syntax-beskrivelsen i afsnit 7.5:

Syntax
Identifier ::
IdentifierName but not ReservedWord

IdentifierName ::
IdentifierLetter
IdentifierName IdentifierLetter
IdentifierName DecimalDigit

IdentifierLetter :: one of
a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
$ _
DecimalDigit :: one of

En identifier er altså et IdentifierName, som ikke optræder som
reserveret ord. Det ses tydeligt, at æ, ø og å ikke optræder i
definitionen af IdentifierName.

Bemærk i øvrigt, at de eneste tilladte specialtegn er $ og _. En
anelse skuffende.

--
Jens Axel Søgaard - <http://www.jensaxel.dk> - jensaxel@soegaard.net

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-01 17:59

Du skal manipulerer med Identifierletter. Jeg så engang et program der kan oprette tegn. Jeg tror det var inde på www.perlproducts.com