/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fjernelse af mos på asfalt?
Fra : Bamse82
Vist : 6364 gange
100 point
Dato : 30-05-05 22:06

Hej...

Jeg står med 20 m² mosbelagt asfalt. Mossen er endnu ikke helt tæt, men jeg må hellere få gjort noget inden den får overtaget :D men hvad gør jeg??
Jeg har desværre ikke umiddelbart en højtryksrenser til rådighed, men tænkte på om en gasbrænder ville kunne gøre noget???? eller er der andre gode metoder??

Med venlig hilsen

Lasse Kristensen
alias Bamse82

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 30-05-05 22:15

Skrab skidtet af med en hakke. Billigt og effektivt. Måske nok noget der tager tid men så sparer du på pengene og får noget frisk luft. Ellers prøv at vande det med noget algerens en halv time før, så tror jeg også det forsvinder meget let.

Peter.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-05-05 22:16

Hvis du ikke har prøvet det endnu så er der Sadolin husrens. Det sprøjtes på og virker over 4-5 dage. Man kan eventuelt børste op i de grønne belægninger så husrensen kan få fat helt ind. Det virker samtidig forebyggende så belægningerne ikke kommer så hurtigt igen. Husk at følge brugsanvisningen nøje.
Fra: http://www.otteruptraelast.dk/sw522.asp
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 30-05-05 22:16

Hej
Gasbrænderen vil blive for varm til asfalt.
Brun sæbe eller Universalrens kunne være en løsning.
Hilsen
Birthe

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-05 22:24

Du skal først fjerne mossen. Og det kræver håndkraft eller en gasbrænder. Derefter skal der vandes med RoundUp tilsat en flaske Atamon for samtidigt at dræbe evt. svampesporer.

Det ubehagelige ved mos er at det bliver modbydeligt glat i fugtigt vejr. Ellers er det en smuk og spændende plante.

Kommentar
Fra : gossip

Dato : 30-05-05 23:50

Hejsa..
Har haft samme problem og gjorde følgende:
Først tromlede jeg med havetromlen, det gjorde at mosset var let at fjerne med et skuffejern.
Dernæst vandede jeg med round-up og har aldrig set mosset siden.
Hilsen/gossip

Kommentar
Fra : 11rex

Dato : 02-06-05 16:11

Du kan jo også prøve at spraye forsigtigt med lidt koncentreret eddike på mossen.

Godkendelse af svar
Fra : Bamse82

Dato : 03-06-05 09:48

Tak for svaret arne.jakobsen.