/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rosenbladsyltetøj
Fra : hightowernr1
Vist : 3762 gange
100 point
Dato : 30-05-05 12:56

Jeg har en opskrift på rosenbladsyltetøj, som jeg gerne vil lave lidt for sjov. Men der står ikke hvilke rosenblade der skal bruges, kun at det kunne være fra ens yndlingsbusk.
Er der nogle der ved hvad man kan bruge??? Hvad med hybenbusk??? Eller er de for stærke???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-05-05 12:59

Min mor lavede det af rosenblade fra haven. Om du kan lave det af hyben, må komme an på en prøve. Men hvorfor ikke.

Du kan iøvrigt købe Rosengele på Egeskov slot (ved jeg).

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-05-05 15:20

Du kan bruge lige nøjagtig de blade som du kunne tænke dig.
Du kan også vælge hyben blade.

Hele ideen er at du koger dem i vand, i denne process får du trukket smagsstofferne ud af bladende.
Alternativt kan man købe forskellige rosensmagsstoffer, som er udvundet af rigtige rosenblade. (smagsstoffer er meget dyre)

Men det er selvfølgelig meget sjovere at lave det hele fra bunden.

Jeg har set nogle steder at man anbefaler at lave marmeladen med gelatine sørg for at bruge produkter som indeholder pektin (E440), da dette giver en rigtig flot gel/marmelade som også frigiver smagsstofferne helt optimalt.

Du skal være meget opmærksom på pH værdien i din marmelade og sukkerindholdet(tørstof).
Pektin kan ikke gelere eller fortykke hvis pH eller tørstoffet ikke er nøjagtigt som beskrevet på pakken.

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-05-05 16:48

Rosengelé
Gelé, tilbehør, pynt
1 portion
½ l godt sammenpresset rosenblade
½ l vand
1 tsk vinsyre
2 spsk geleringsmiddel
½ kg sukker
Vand og vinsyre bringes i kog, rosenbladene kommes i og koges under låg ca. 5 minutter. Rosenbladene sies fra, og saften får et opkog med geleringsmidlet - der først er blandet med sukker - mens der røres i den. Gryden tages af, sukkeret røres i, og gelésaften koges ca. ½ minut, skummes og hældes på glas.

Kilde: Frk. Jensens kogebog

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-05 19:36

Hej hightowernr1

Jeg bruger hvert år med succes nedenstående opskrift ligeså snart de pink hybenblade er sprunget ud. Jeg har også prøvet med røde rosenblade men jeg kan ikke få mig selv til at ribbe en flot rose for blade Undlad endelig ikke noget af sukkeret da det er med til at give geléen den kraftige rose-smag. Jeg plejer at lave rigeligt så jeg kan forære noget væk - det bliver folk altid glade for da det er lidt svært at købe. Rigtigt at man kan købe det på Egeskov Slot - det var også dér jeg smagte det første gang. Husker det tydeligt! 25 kr. for et lille glas - så god fornøjelse med at lave det selv og spare en forfærdelig masse penge.

1-1½ l. røde rosen- eller hybenblade.
Ca. 1 l. vand
2 tsk. Citronsyre
750 g. Melis
1 brev Gul Melatin
Atamon

Bladene koges med citronsyren i 15 min.
Bladene sies fra og saften måles op til 1 liter.
Saften blandes med Melatin, opvarmes og koger 1 min.
Sukkeret røres i, det bringes hurtigt i kog og koges i 1 min. fra hele overfladen bobler.
Saften skummes, fyldes i atamonskyllede glas og bindes til dagen efter.

TIP - Gelé-test: Tag noget gelé på en teske når det er i gryden. Når geléen hænger i tunge seje dråber er den klar.

Rosekamp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-05-05 21:04

Hvis du vil lave en lille test for at se om pektinen (gelermidlet) har det rigtige forhold, kan testes ved at hælde den "færdige" varme marmelade på en kold tallerken.
Hvis det gelerer inden for 10 - 20 sekunder er du sikker på at den også vil gelerer i glasset.

Hvis du laver Rosekamp's test risikerer du at du får en pregelering, det vil sige at gelen er blevet for kold til at hælde i glas. Hvis gelen først har sat sig (blevet kølet ned) vil du ødelægge gelen når den hældes om og du får en masse små gel klatter( pregelering) og synerese (vandudskildning)

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 30-05-05 21:29

Hov hov thulin. Jeg skriver da ikke noget om at køle geléen ned. Jeg skriver at man kan tage noget på et teske (mens den stadig er i gryden) og se om den falder i tunge dråber når du hælder det af teskeen. Man kan også sagtens bruge din løsning - men min løsning sparer såmen bare noget opvask

Rosekamp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-05-05 09:19

Du kan dagtens få en ide om din produkt virker eller ej med "ske testen", men du skal bare kende din pektin type først, ellers risikerer du at blive "snydt" af den test.

Hvorfor er en lang forklaring, som jeg ikke skal kede jer med, men det afhæner meget af pektin typen.
Hvis man køber en pose med gelersukker eller gelhjælper (fra Tørslet eller andre) anvender der som regel en amideret pektin, til højsukker produkter anvender der en højesterpektin.

Nogle andre produkter anvender carregenan.
Der findes utrolig mange typer pektiner, alt efter hvilket produkt man skal lave.

Men lad det nu ligge, det vigtigste er at "hightowernr1" får lavet et godt produkt.

Godkendelse af svar
Fra : hightowernr1

Dato : 31-05-05 11:41

Tak for svaret rosekamp.
I skal have tak for svaret alle sammen, men en skal jo have point. Jeg glæder mig til at lave det, og vil da også foreslå andre at lave det til f.eks. det lykkelige brudepar, eller en man holder meget af.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 03-06-05 14:25

Tak for det - og held og lykke