/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan flere ram afskaffe swapfil ?
Fra : patcheyedMF
Vist : 479 gange
50 point
Dato : 30-05-05 11:25

hej,

jeg har 1,5 gb ram i min pc, men er det spildt hvis windows foretrækker at bruge swapfilen ?
...kan jeg tjene noget ydelse på at sætte swapfilen til f.eks. 300 mb ?..eller ligefrem afskaffe swap'en helt ?
jeg har en p4 2,8

tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:31

Ja det er skam rigtigt og du skulle teoretisk set kunne få højere hastighed ved at bruge RAM.
Du kan jo prøve at mindske for at afprøve effekten.
Jeg går for øvrigt ud fra at det er et NTFS system for ældre systemer kan ikke håndtere deine RAM.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 30-05-05 11:33

I teorien skulle det jo kunne lade sig gøre hvis man har ram nok. Men uden at være ekspert på området, så har jeg erfaret at windows ikke er vild med at man afskaffer sin swapfil af en eller anden grund, også selv om man har dyret fyldt op med ram :/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 11:48

Problemet ligger jo i, at Windows vil sætte størrelsen på sidefilen efter størrelsen af dine RAM, men du har mulighed for at sætte en brugerdefineret minimum/maksimum størrelse så du tvinger systemet til at anvende RAM.
Jeg har prøvet at deaktivere sidefilen, men syntes bestemt ikke at det gav et godt resultat, men det kan jo skyldes, at jeg ikke havde RAM nok.
Jeg arbejder ofte med flere programmer og store billedfiler og da er det en kæmpefordel, at systemet kan regulere sidefilen for mig,men jeg kører altså også kunmed 1 gb RAM.

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 60 point
Dato : 30-05-05 12:02

Windows foretrækker at swapfilen er større end RAM'en, da den jo skal dumpe sin RAM i tilfælde af systemfejl.

Godkendelse af svar
Fra : patcheyedMF

Dato : 30-05-05 12:14

Tak for svaret hansen9.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-05-05 12:34

Hej
Jo mere RAM des mindre swapfil, sådan er det. Men slå swapfilen helt fra er lidt (nej meget) dumt. RAMmen bliver langsomt fyldt når du arbejder med maskinen, næsten uanset hvor meget RAM du har. Når RAMmen er ved at være fyldt lægges de ældste data fra RAM over i Swapfilen, så hvis du ingen swapfil har overhovedet, så går den galt. De fleste sider står der at swapfilens størrels skal være ca. 30 til 50 % af den fysiske RAM, så det er nok ikke helt løgn. Min erfaring er at det er bedst at definere en fast størrelse, dette har 2 fordele. 1. Filen ligger et fast sted på HD', nemmere/hurtigere at styre .
2. Windows bruger ikke tid på at omkonfigurere størrelsen, når den bliver for lille.

Swapfil med fast størrelse bør oprettes lige efter en defrag, da er der mest orden på disken og filen bliver samlet så meget som muligt.