/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kastanjetræ visner ?
Fra : woodyy
Vist : 2724 gange
200 point
Dato : 29-05-05 12:21

Jeg har et ca 30 år gammel kastanjetræ, nu kort efter at det er sprunget ud begynder det at visne. Det har allerede tabt en del blade. Hvad er der galt ??

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 12:26

Hmm.. Det må vel være en form for sygdom?

Eller en nabo, som har set sig gal på skyggen.......

/Karl Smart

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 14:01

Det kan også være angreb af insekter eller svampe. Prøv at kontakte en trædoktor, det koster selvfølgeligt penge men hvad, det gør et 30 år gammelt træ jo også.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-05-05 14:33

Har du forandret noget omjring træet, fyldt mere jord på f. eks? Trær tåler ikke altfor godt at man fylder jord på omkring dem.

Kommentar
Fra : woodyy

Dato : 29-05-05 14:38

Jeg har kontaktet en planteskolemand, som er sikker på der er tale om en minerflue. Er der nogen der har erfaring med sådan en ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 14:39

Ege-spejlporesvamp og Oksetunge er kendt for ikke kun at angribe Egetræer men også at kunne gå på Kastanjer. Derudover er der en række mikroskopiske svampe der kan angribe træets rødder. De to førstnævnte danner store frugtlegemer på brudflader på træet, de sidste kan ikke ses. Jeg tror dog mest på at der er tale om et insektangreb hvis altså ikke det er en emsig nabo der har boret hul i stammen og forgiftet det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 14:40

Spørg planteskolemanden, han må da vide om og hvad der kan gøres.

Kommentar
Fra : woodyy

Dato : 29-05-05 15:16

Han påstår det kun kan kureres med en motorsav.....og vil høre om der ikke er andre muligheder.

Kommentar
Fra : woodyy

Dato : 29-05-05 15:17

Han påstår det kun kan kureres med en motorsav.....og vil høre om der ikke er andre muligheder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 15:21

Så er der nok ikke noget at gøre. Meget sorry. Husk at brænde alt veddet bagefter, så larverne ikke når at udvikles og sprede sig til andre sunde træer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-05-05 15:24

Jeg mener: Det er HANS fagområde så han burde om nogen vide det. Larverne har inficeret hele træet og lukket af for næringstilførslen. Så træet vil bare dø imens larverne udvikler sig til 1000-vis af nye Minerfluer, der så kan myrde andre træer. Så ned med træet nu og brænd veddet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-06-05 22:05

Hej igen woodyy - Fandt du en løsning?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-07-05 07:40

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne