/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
tamoxifen (indkapsling af nye kræftcelle~
Fra : aasenissum
Vist : 3217 gange
200 point
Dato : 28-05-05 16:03

jeg har en god bekendt, som er sat i behandling med tamoxifen for at indkapsle evt. nye kræftceller.
en af de mest generende bivirkninger er sveddannelse. hun kan sidde ganske stille, og vandet ligefrem drypper og danner små søer.
er her et klogt hoved, som har en ide til hjælp. jeg har selv forestillet mig, som en bittelille hjælp, at den nye såkaldte svedtransporterende undertrøje fra bl.a. newline, kunne være et bud?
jeg har ingen forstand på det, men at sidde overfor et forpint menneske, sætter gang i hjernecellerne for at finde noget brugbart.
håber, at der er nogle, som vil deltage i denne "brainstorming".
...aase

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-05 18:08

Hej, aase.

Det er ikke særlig rart... Tamoxifen virker vist som en pludselig overgangsalder. Men der findes medicin mod bivirkningerne. Så det er noget, din veninde kan prøve at drøfte med sin læge.

Men hedeture kan man tackle på forskellig måde, alt efter hvad det er, man synes er slemmest: -varmefornemmelsen, svedudbruddet eller det, ikke at kunne styre sin krops funktioner. Eller man er bange for at andre vil synes, at man er ulækker fordi man sveder sådan. Eller man er måske bange for at komme til at lugte...

Udefra ser man jo kun svedudbruddet. Og det kan nok bedst afhjælpes med en kold, fugtig klud.

Du må prøve at snakke med hende og finde ud af, hvad der er værst for hende.. Og så måske forsøge at afhjælpe det problem. Men tit er det vigtigste jo at have mulighed for at fortælle om sine tanker.
Så selv om du kan se, hun har det skidt fysisk, så må du først og fremmest koncentrere dig om at lytte...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-05 19:05

Fra www.lmk.dk

Citat
Tamoxifen

Omtalt i afsnittet
Antiøstrogener

Tamoxifen bør kun anvendes, når behandlingen forestås af læger med særligt kendskab til maligne lidelser.

Trafik
Da der er risiko for bl.a. svimmelhed og konfusion, tilrådes forsigtighed ved bilkørsel og maskinbetjening.

Doping
Tamoxifen i urinen ved dopingtest medfører diskvalifikation af den sportsudøvende.

Bivirkninger
På grund af antiøstrogen virkning ses hedeture, vaginalblødning, pruritus vulvae, amenoré, smerter og erytem i tumorregionen. På grund af generel virkning forekommer kvalme, lejlighedsvis væskeretention, svimmelhed og mundtørhed. Enkelte tilfælde af konfusion er beskrevet. Hos patienter med knoglemetastaser kan der i starten af behandlingen optræde hypercalcæmi. Enkelte tilfælde af retinopati er beskrevet efter høj dosis. Endvidere er der i få tilfælde beskrevet trombocytopeni og leukopeni. Det er uklart, om tromboemboliske tilfælde skyldes grundsygdommen eller behandlingen. I sjældne tilfælde er der beskrevet leverpåvirkning. Selv om hovedvirkningen af tamoxifen er antiøstrogen (som følge af binding til østrogenreceptorer), er der også en vis østrogeneffekt, som bl.a. synes ansvarlig for øget forekomst af endometriecancer og vaginale adenomer.

Interaktioner
Forstærker virkningen af warfarin. Rifampicin nedsætter plasmakoncentrationen af tamoxifen.

Ser ud til, at det er noget "stærkt bryg" med en del bivirkninger, og jeg kan desværre også kun råde til at tale med lægen om der kan gives noget mod bivirkningerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-05-05 19:38

hun er i behandling, så medicinen er naturligvis foreskrevet af hendes sygehuslæge, som ikke har givet udtryk for medicinskift eller andet. jeg ved ikke hvor grundigt, hun har spurgt.
og birgitta, det med at lytte er vigtigt, men det er drypperiet, som går hende på. hun må skifte tøj fra yderst til inderst flere gange daglig. og det var vel at mærke mens det var "allerkoldest". når hun flytter en arm fra bordet, ligger der en sø, og det ansporer selvsagt ikke til visitter.
men forhåbentlig kan der findes en form for lettelse for hende.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 28-05-05 20:11

aasenissum

Jeg synes hun skal kontakte Kræftens Bekæmpelse.

De kender til de bivirkninger, der er, og vil kunne råde hende ud fra de erfaringer de har.

Evt. sætte hende i forbindelse med andre, der har gennemgået den behandling.

http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/behandling/medicin+og+behandlinger/tamoxifen1.asp

Hilsen ans

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 28-05-05 20:27

Start med at få præcist at vide hvordan tamoxifen virker på hendes brystkræft. For det du har hørt er VÅS !!!

men hedeture og mundtørhed kan jo afhjælpes ved at anvende evt XERODENT fra apoteket og en svedtransp. trøje....

Ellers skal man måske skrifte til raloxifen eller femar .... men det klarer lægen jo ;)

good luck,

hilsen farmaceuten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-05 21:18

Det er svært at se nogen, som man holder af, være alvorligt syg. Men du kan ikke gøre så meget ved hendes symptomer. Dem må hun gå til lægen med. Det må du forsøge at bakke hende op i, så hun ikke bare finder sig i symptomer, som måske kunne mildnes ved at skifte medicin eller ved at få medicin mod bivirkningerne. Men der er nok ingen tvivl om, at det ER en hård kur, hun er på. Og hun slipper nok ikke helt af med hedeturene.

Jeg mener stadigvæk, at man kan blive så fokuseret på de symptomer, som man IKKE kan hjælpe med, så man overser det, man KAN hjælpe med.
Du kan forsøge at "anspore hende til visitter" ved at fortælle hende, at det ikke betyder noget for DIG, at hun "drypper lidt" hist og pist. Få hende til at slappe af, så hun ikke hele tiden tænker på, om der nu kommer pletter der hvor hun sidder. At svede gør jo ikke ondt. Og det er jo et tegn på, at hun mangler østrogen. Og det er nødvendigt for at slippe af med kræften.

Hvis I begge kunne se hedeturene som et vigtigt middel til at blive rask igen, så var det måske lettere at holde ud.

Har lægen ikke sagt noget om, hvor længe hedeturene vil blive ved?
Ved en almindelig overgangsalder på grund af østrogenmangel, så bliver symptomerne jo mindre med tiden, efterhånden som kroppen vænner sig til den nye tilstand...

Jeg går ud fra, at det er ret nyt for jer endnu. Men når I vænner jer lidt mere til det, så vil det være mere naturligt f.eks. at lægge armen på et håndklæde, -hele tiden have et håndklæde eller lignende med til at tørre sig med. Og tale om, hvor hun helst vil sidde. En varm polstret lænestol er nok ikke lige sagen.
Hvis hun havde ondt i ryggen, så ville det jo være helt naturligt, at spørge om, hvilken stol hun mente hun ville sidde bedst i. Det med at svede kan på en eller anden måde virke "flovt", men det ER det altså ikke!

Da jeg var i overgangsalderen, tog jeg mange små kuldslåede brus, når jeg kunne komme til det, -det fjernede sikkert ikke hedeturene, men det føltes behageligt.

Hvor gammel er hun?

Kommentar
Fra : sacha

Dato : 01-06-05 09:12

Da tamoxifen er et antiøstrogen og din bekendt ved behandlingen kommer i kunstig overgangsalder, kunne det være interessant om ikke hun kunne have hjælp af alternative midler rettet mod klimakterielle problemer, det skal selvfølgelig ikke være midler med østrogen virkning. Specielt kunne man måske arbejde med homøopatisk medicin.

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 04-06-05 19:30

Tak for svaret ans, det er vist det mest konkrete, som hun kan gøre brug af, ikke blot i den nuværende situation, men måske også senere.

stor tak til jer alle, og lige en lille ekstra til farmaceuten - når man er i en presset situation med angst, hvad med fremtiden osv. er det ikke så svært at komme til at opfatte og videregive en melding forkert, så den af andre kan blive udlagt som vås, vel?
venligst
...aase

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-05 13:18

Tak aasenissum

Håber på det bedste for din gode bekendt/veninde.

Hilsen ans