/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Større motor
Fra : mlkc
Vist : 205 gange
20 point
Dato : 28-05-05 11:57

vi har en 1,9 TD vw fra 94 den har 68 hk/50 kw, må man komme en 1,9 TDI motor i ?

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 28-05-05 12:05

Det tror jeg ikke men henvend dig til den nærmeste synshal de ved det!!!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-05-05 12:11

Det kommer an på om du forøger dine HK med mere end 20% i forhold til hvad bilen oprindeligt har haft.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-05-05 12:23
Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-05-05 13:48

Hvad er det nu lige det "I" står for, er det intercooler eller injektion?

Hvis det er intercooler, er reglen, at du må gerne skifte motoren ud hvis du ikke overskrider 20% reglen, men hvis du f.eks ville vælge at bygge intercooler på din nuværende motor, skal det godkendes og synes som en konstruktiv ændring.

Hvis det står for injection, mener jeg ikke der er væsentlig forskel på ydeevnen, men det anderledes brændstofsystem gør bilen noget billigere at køre i.

Ved ikke lige med VW'en, men hvis det f.eks var en Mercedes, ville det gøre en forskel på 3-4 km/l og en lavere takst m.h.t. ejerafgift (grøn afgift).

mvh dova

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-05 16:22

Du må ikke overskride 20% af
cylindervolumen (slagvolumen)
HK
Topfart
Så det er lige meget hvad du kigger på - ingen af dem må overskrides.

Med mindre du vil have enkeltgodkendt dyret. (det tager tid og koster)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-05-05 17:18

Dova: I står rimeligt sikkert for intercooler

Men jeg er nu stadigvæk ret sikker på at det eneste du skal overholde er at du ikke må overskride bilens oprindelige HK med mere end 20%.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-05-05 17:26

Ved benzin står i for - injektion
Ved diesel står i for - intercooler

Kommentar
Fra : mlkc

Dato : 28-05-05 20:11

Tak skal i have alle sammen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-05 09:31

Citat
Ved benzin står i for - injektion
Ved diesel står i for - intercooler

Det er ikke givet det er sådan, for en del af de nyere diesel motorer kører med et såkaldt CDI (commom rail dieselinjektion) og det kan være betegnet enten med alle bogstaverne, eller HDI eller som her et I hvor det kommer efter TD (turbodiesel)

mvh dova

Kommentar
Fra : Stuhr

Dato : 10-06-05 23:55

Lige en enkelt kommentar til dova: Du skriver at "Ved ikke lige med VW'en, men hvis det f.eks var en Mercedes, ville det gøre en forskel på 3-4 km/l og en lavere takst m.h.t. ejerafgift (grøn afgift).", men jeg tror det kan være et tveægget sværd, for skal ejerafgiften nedsættes, så skal bilen helt sikkert tjekkes, synes og vurderes, og så er jeg "bange" for, at man blot løber ind i en extraregning, fordi man har forøget værdien af sin bil .................. jeg ved det ikke, men ville nok opfordre til at undersøge det, inden man anmoder om nedsættelse af ejerafgiften.
Blot en tanke ............