/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digitalkamera sluger batterier
Fra : ampere
Vist : 532 gange
150 point
Dato : 28-05-05 09:57

Vi har et kamera der sluger batterierne på ingen tid (maks. ½ time) selvom det er 2300 mha batterier. Skal kameraet skiftes ud, eller er der en anden løsning?

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-05-05 10:02

Er du sikker på, at alle dine batterier er i orden

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 28-05-05 10:03

hvilket kameramærke drejer det sig om?
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 10:03

Ja, problemet er der både ved de nye og gamle.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 10:04

Et Medion kamera.

AMP

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-05 10:05

Hvis det er den "gamle" type batterier kan det være ladekurven som er blevet for lille.
Det kan evt rettes op ved at aflade batteriet HELT > lade HELT op>aflade HELT>osv en 5-6 gange

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-05-05 10:07

Jeg mener, at hvis du har bare et enkelt dårligt batteri, i en stak på f.eks. 4 stk, kan du risikere, at de ikke vil kunne levere den nødvendige spænding. Prøv evt. at sætte almindelige alkaline batterier i. Hvis de aflades ligeså hurtigt, så må der jo være noget galt med kameraet. Du skal i øvrigt også være opmærksom på, hvordan du anvender dit kamera. Hvis du f.eks. har sat det op til ikke at slukke selv, hele tiden at fokusere, og oven i købet har tændt lcd-skærmen konstant, så bruger det meget strøm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-05 10:07

>>>Ja, problemet er der både ved de nye og gamle.<<<
Så er det ikke ladekurven men forbruget på camera.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 10:10

Vi har prøvet med alm. batterier og de aflades med det samme. Afladningen af de genopladelige batterier sker mens kameraet er slukket. Fx hvis vi sætter nyopladet batterier i kameraet og skal nogle steder hen, er batterierne afladet når vi kommer frem.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 10:11

Eyvind - Kan man gøre noget ved forbruget på kameraet - problemet var der ikke da det var "nyt" - ca. 1½-2 år gammelt.

AMP

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-05-05 10:14

Ja min søn har også et kamera og det har samme problem...jeg tror bare at det er den slags kameraer der sluger strøm som ind i h....Jeg tror det er billigere at købe et nyt!
Som udgangspunkt vil jeg ikke anbefale at man køber kameraer uden et genopladeligt batteri, det er ganske simpelt for dyrt.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 10:17

Mangorossa - der fulgte genopladelige AA-1800 mha batterier med - de var tilstrækkelige i starten.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-05-05 10:19

ååh ok..så må du undskylde, jeg forstod det ikke helt..jeg har ikke så meget forstand på batterier og den slags...kom bare med egen oplevelse..jeg trækker mig ligeså stille ud af tråden igen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 10:22

Det er i orden - men hvis man er førstegangskøber kan man sagtens bruge dit råd.

AMP

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-05 10:38

Vi har et HP der laver det samme, også med 2300 mha.
Vi har vænnet os til at have 4 extra opladede batterier med.
Vi har forsøgt at finde li-batterier i den lille størrelse, AAAA hedder de vist, men fotohandlere o. lign. påstår at de ikke findes. Det ved vi tilgængæld ikke passer da vi har set dem i USA, men dengang var problemet der ikke.
Hvis du har haft kameraet i et stykke tid (½-1 år) har batterierne sikkert været opladet en del gange, og Ni-batterier har den kedelige egenskab at de helst skal være helt flade før de bliver ladet op. Så har du blot ladet på batterierne 100-200 gange er de ved at være færdige. De tåler det simpelthen ikke. Prøv med helt nye genopladelige, så vil der sikkert gå et årstid inden problemet opstår igen.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 10:42

De sidst indkøbte batterier (2300 mha) har kun været ladet op ca 4 gange. Men de bliver alligevel afladet inden vi får kameraet tændt - efter en køretur på fx ½ time.

AMP

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 28-05-05 10:50

Hej Amp
det tyder på at dit kamera er defekt siden det tømmer baterierne når det er slukket.

et andet råd er ikke at bruge displayet som søger da det tager meget strøm.
jeg har selv et Ricoh kamera det tapper baterierne på 20 min. hvis jeg har displayet tænt.
jeg har altid 3 sæt opladelige baterier med når jeg er ude for at fotografere.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-05 10:55

Hvordan oplader du dine batterier?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 11:12

Refi - jeg sætter batterierne i en ekstern lader indtil laderen viser at de er fuldt genladet. Batterierne genoplades når kameraet "står af". -Er der andre måder?

Mad_Nuser - Jeg har selv tænkt det samme, at det er defekt, men det kunne være rart hvis der er en dims der bare kan skuftes e.lign, da vi har været glade for kameraet ellers.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 11:13

Refi - jeg sætter batterierne i en ekstern lader indtil laderen viser at de er fuldt genladet. Batterierne genoplades når kameraet "står af". -Er der andre måder?

Mad_Nuser - Jeg har selv tænkt det samme, at det er defekt, men det kunne være rart hvis der er en dims der bare kan skiftes e.lign, da vi har været glade for kameraet ellers.

AMP

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 150 point
Dato : 28-05-05 11:20

Ja - Du kan ikke regne disse lamper på en oplader.
Batterierne skal lade min. 4-6 timer uanset hvad lamperne viser.
Ellers som du gør når de "står af".
Vores lader viser fuld opladede når de har siddet i ½ time og det er alt for lidt, så holder de kun i 20-30 min.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 11:24

Jeg har opladet batterierne natten over - jeg havde godt en fornemmelse af det - så nu må det komme an på en prøve.

Vender tilbage senere - tak for alle jeres besvarelser indtil videre.

AMP

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-05 13:53

Batteriet bør ikke lade hurtigt af ved slukket camera.
Lades batteriet hurtigere op end normalt (det er måske ikke afladet)
Er der der ir ved tilslutningspunkterne.
Der er 2 års reklamationret iflg købeloven - så måske du skulle gå hen med det.

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 28-05-05 14:04

Hvis du bruger en ældre lader kan den måske kun bruges til NICD batterier.
Hvis du bruger en sådan lader til NIMH eller LI batterier kan de ødelægges.

Mvh.
SKELMOSE

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 17:51

Eyvind - Der er ikke noget ir ved tilslutningspunkterne og opladeren er den der fulgte med ved købet. Kameraet er desværre købt i ALDI (så kan jeg lære det!!), så jeg ville hellere spørge herinde, inden jeg tager turen med dem - det er jo blevet alment kendt, at man skal holde sig fra ALDI med elektronik pga. reklamationsproblemerne. Endvidere bruger vi kameraet i vores arbejde, så vi kan ikke undvære det i en måneds tid eller længere.

AMP

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 28-05-05 18:48

Det kunne jo også være, at kameraets lille harddisk er fyldt med løse fragmenter fra tidligere slettede billeder. Jeg har selv måttejeg en dag det tip, at hver gang man sletter en serie billeder, så skal man formatere kameraets harddisk. Det tager ca. 10 sekunder, så det er til at leve med. Prøv i din menu at finde "Formater" og sig OK. Jeg har i hvert fald ikke haft problemer de 1½ år, jeg har haft det nye kamera.

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 28-05-05 21:26

Tak for svaret refi. Batterierne har nu holdt i seks timer (en del af tiden med kameraet slukket). Tak for de øvrige besvarelser - håber ikke at det alligevel viser sig at kameraet er defekt. Nu må jeg se!

God weekend,

AMP

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-05 21:33

Tror det bliver ved til batterierne er slidt op
Ladere er ikke hvad de lover.......