/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Opsigelse af Lejere ?
Fra : Thomas_Graenge
Vist : 4378 gange
200 point
Dato : 27-05-05 16:27

Hejsa

Jeg står i den situation at jeg har købt en ejendom hvor der er 2 lejligheder hvoraf den ene er udlejet pt. mit problem består i at jeg nu ønsker at sammenlægge disse 2 lejligheder og benytte det til privat beboelse hvilket er gyldig grund til at opsige nuværende lejere - men hvordan udfærdigere men sådan en opsigelse jeg har kigget lidt på nettet og syntes ikke rigtig jeg kan finde det helt store omkring dette - så jeg håbede at måske nogle af jer havde et eksempel på sådan en opsigelse liggende som man kunne få lov til at se - eller hvis der skulle være en iblandt os der kunne hjælpe lidt med hvad der skal stå i sådan en opsigelse - jeg har fundet ud af at den skal være skriftlig, indeholde begrundelse for opsigelse men så er der også noget med nogle klage muligheder osv....

Håber at der er en venlig sjæl som kan hjælpe .

På forhånd tak
Thomas Grænge

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 27-05-05 16:45

For det første skal du - hvis det er 2 LEJLIGHEDER (iflg. bbr) søge byrådet om lov til at nedlægge den ene. (Hvis den ene er registreret som værelse kan du bare gøre det)

For det andet kan du sagtens opsige en lejer med den begrundelse at du skal bruge lejemålet selv, men du må nok væbne dig med tålmodighed, de har 1 helt års opsigelse..

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 27-05-05 17:08

Du skal søge faglig hjælp, det koster lidt penge, husk lejeren hvis det er en privatbolig på normale lejekontrakt har lejeloven i ryggen samt kan søge hjælp hos lejernes landsorgination. den hjælp koster kun et lille årligt medlemsskab

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-05-05 17:35
Accepteret svar
Fra : domismik

Modtaget 200 point
Dato : 05-06-05 22:38

Som "dansende T" skriver, skal du sikre dig at du overhovedet MÅ sammenlægge disse 2 lejligheder.

Det er også korrekt at opsigelse skal ske med 12 måneders varsel, og du skal derfor bare skrive:
__________

Hr. lejer
Xvej
Yby

Yby den XX.XX.2005

OPSIGELSE

Med henvisning til LL §83 a) opsiges De hermed til fraflytning snarest, og senest 12 mdr. fra modtagelse af denne skrivelse.

Evt. indsigelse skal ske til undertegnede inden 6 uger.

Med venlig hilsen

Mig
Xvej
Yby
__________

Uanset at det måske er din nabo, skal brevet sendes anbefalet
- men tjek lige med kommunen først, at du nu også KAN sammenlægge lejlighederne...

Iøvrigt kan du finde alle regler på dette link
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010034729-REGL
Tjek fra § 80....

___

Så kan du godt lukke dit spørgsmål som besvaret

Held og lykke

·domismik

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Graenge

Dato : 06-06-05 09:38

Tak for svaret domismik.