/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Grill tilbehør
Fra : MSS
Vist : 958 gange
100 point
Dato : 27-05-05 13:58

Hej

Vi skal grille en culottesteg, og jeg kan simpelthen ikke bestemme mig for tilbehør.

Det skal være nemt, da det er en fredag aften, vi har inviteret gæster til....

Evt. også et forslag til en utrolig nem forret - der passer lidt til grill-temaet...

Regner med at grille bananer til dessert med is, rom etc.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 27-05-05 14:04

Jeg havde lavet en skøn bønnesalat med ja, kolde kogte bønner, kolde kogte kartofler, feta, oliven, pinjekerner, frisk bassilikum, hele små tomater, skrimlede soltørrede tomater og så vende det hele i en dejlig olivenolie, salt og peber :)

det er nemt og det smager bare skønt når man sidder der i haven en dejlig sommeraften... tror sku jeg selv laver den i aften!

voila!

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 27-05-05 14:13

En go og hurtig grill forret er:

Nogle skiver at noget godt brød penslet med jumfru olivenolie på begge sider
Derefter ristes de let på grillen på begge siden så de bliver sprøde.
Derefter lægges der skiver af store friske tomater på og tilsidst frisk basilikum.
De serveres lune med groft (helst syde-) salt.

En simpel men yderst velsmagende forret.

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 27-05-05 14:15

Hej
Tun(fra dåse) med pisket æggehvide(rørt med lidt sennep) over lagt på toastbrød og så i ovnen til toppingen er gylden. Serveres med citronskive og evt. salatblad og skive tomat.
mums og bon appetit
mvh steen

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 27-05-05 14:18

nu sagde du jo også tilbehør...

kærlighedskartofler...

Rens nogle små runde kartofler men behold skallen.
Derefter koges de til de er næsten færdige.
køl dem af og svøb dem enekeltvis (eller havldelen) i bacon og sæt dem på små træspyd.
Derefter smides de på grillen til bacon'en er færdig

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 27-05-05 14:26

Uhmmm, dejlige forslag alle sammen.... tak skal I have

Jeg giver lige andre chancen weekenden over, så "vælger" jeg på mandag..

God weekend
/MSS

Accepteret svar
Fra : hustedgade

Modtaget 100 point
Dato : 27-05-05 16:20

Søde majs grilles med skal og det hele serveres med rørt smør (citron, hvidløg el. hvad der i køleskabet)
Let kogte grønsager (med bid i) serveres afkølet i god olie, salt, peber og havens krydderurter
grønsagerne kan tilberedes dage før evt.

Blommetomater i sin egen saft. Skal halveres, drysses med god salt, peber og god olie
lad dem trække ca. en lille time og brug saften til en lækker mør bøf fra grillen.

God fornøjelse
D.S.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-05-05 17:34

Smid nogle kogte kartofler i noget staniol og læg dem ned imellem kullene så bliver de dejlige sprøde.
Server en Broccoli salat til. Skal lige se om jeg kan finde opskriften.

Desserten med de grillede bananer, kan også serveres med whiskey, brun farin/kandis og flødeskum.

Fijala

øv der findes ikke en sulten smiley

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-05-05 17:54

Broccolisalat
(4-6 pers.)

ca, 300 g. bacon i tern

2 pæne broccolibuketter (kun hovederne skal bruges)
1½ dl rosiner
1½ dl. solsikkekerner
1 rødløg
1½ dl Miracle Whip
3/4 dl. sukker
3 tsk. rødvinseddike
lidt salt

Del broccolien i små bukketter, bland dem med finthakket rødløg, rosiner og solsikkekerner. Pisk ingredienserne til marinaden over og hæld det over. Stil salaten kold i minst 3 timer eller natten over. Rist baconen sprød og drys den over lige før servering ellers bliver den blød.

God appetit

Fijala

Kommentar
Fra : MetteBP

Dato : 28-05-05 17:07

En nem og lækker måde at lave grønsager på grillen er grønsagsspyd. Tag f.eks. løg skæret i kvarte eller 1/8, svampe, peberfrugt, hvidløgsfed... og kom dem skiftevis på spyd og grill dem til grønsagerne for lidt farve. Tomater (f.eks. skåret i halve med lidt citronpeber på) er bedst af grille ved siden af, da de ikke skal have helt så lang tid som de lidt mere "faste grønsager".

Hvis man er glad for feta, er det virkelig lækket at grille en skive festost på ca. 1 cm i tykkelsen med tomatskiver og timian på, pakket ind i stanniol.

Tzatziki er også et super godt tilbehør til et lækket stykke grillet kød.
(opskriften er kun vejledende, idet jeg lave den lidt "slump til slat" og der er meget forskel på hvor tyk man vil have den)
1 agurk
3 dl. græsk yoghurt
1-2 fed hvidløg
salt og peber

Den græske yoghurt blandes med hvidløg, salt og peber. Deri vendes groftrevet, afdryppet agurk.
Man kan eventuelt variere den lidt med eksempelvis citronsaft, dild eller oregano.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 01-06-05 12:15

Tak for svaret hustedgade.

Det glæder jeg mig til at prøve.

mvh
MSS