/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
lejemål
Fra : mettekam
Vist : 636 gange
20 point
Dato : 27-05-05 09:58

Er der nogen som kan hjælpe mig med lidt juridisk?
Jeg har underskrevet en lejekontrakt og sendt den retur til administrator. Jeg har ikke fået lejekontrakten tilbage i underskreven stand.
I lejekontakten stod der at det er ulovligt at holde husdyr i lejemålet, men jeg har været oppe i lejligheden og kigge, og fundet ud af, at der har været kat, samt næsten alle andre i opgangen har hund eller kat. Jeg er meget allergisk overfor både hund og kat, så mit helbred tåler derfor på ingen måde at flytte ind.
Jeg blev lovet, at lejemålet ville blive sat i stand til jeg skulle flytte ind, men der er intet overhovedet blevet lavet!
Hvordan står jeg i denne sag? Udlejer mener, at jeg hæfter for 3 måneders husleje, eller indtil lejligheden er genudlejet! Jeg mener ikke de har overholdt lejekontrakten.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 27-05-05 10:07

Jeg er da tilbøjelig til at give dig ret, men vil ikke påstå det, udlejer kan jo ikke helt gøre for, at andre overtræder husorden med de husdyr.

Men prøv at kigge på dette link, måske du kan finde hjælp der:

http://www.dklf.dk

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 10:09

Du skal søge en enkelt rådgivnng hos en lejeadvoakt.

Men hvis der er tale om en standard kontrakt vil der være krydset af i lejet målet er istandsat ved indflytning, så den kan de ikke løbe fra. Og De skal ligesom dig overholde kontrakten.

Ptøv evt. at ringe til huslejenævnet i din kommune og spørg der, hvor dan du skal forholde dig. Ellers spørg her http://www.dklf.dk/brevkasse/index.html De har en kanon brevkasse.

Du skal være medlem hos LLO for at søge råd der.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-05 10:10

Prøv at henvende dig til www.llo.dk for det er vist en speciel sag den der. Jeg er dog ikke sikker på, at der vil blive taget hensyn til helbredet til fordel for lejekontrakten. For udlejer vil sikkert fastholde, at du har beset forholdene inden du underskrev kontrakten.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 10:11

Omvendt kan man sige uden en lejekontrakt kender du ikke betalingsstedet, som jo er anført i lejekontrakten, så du kan ikke betale leje selv om du gerne ville.

Kommentar
Fra : mettekam

Dato : 27-05-05 10:17

Da jeg underskrev kontrakten, havde jeg kun set lejemålet møbleret. Jeg kunne først erfare lugten af kattepis (undskyld udtrykket) da jeg var deroppe og lejemålet var tomt! Jeg forstår ikke hvis jeg skal betale for tre måneder, når kontrakten heller ikke er overholdt fra deres side.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 27-05-05 10:23

Det er klart, at hvis udlejer har lovet at lejligheden ville være nyistandsat, skal den rent faktisk også være det.

Medmindre du har gjort opmærksom på, at du ikke tåler dyr, er jeg enig med Dova i, at det ikke er et relevant hensyn, fsv. angår den korrekte opfyldelse af lejeaftalen. Du kan heller ikke kræve, at de øvrige beboere ikke holder husdyr, for der er jo ingen der siger, at der er et sådan forbud i deres kontrakter. Man kan nok godt argumentere for, at hvis du er så allergisk overfor dyr, at du ikke tåler, at andre i opgangen har dem, at du burde have undersøgt lejemålet/omgivelserne grundigere inden indgåelsen af lejeaftalen, eller i hvert fald gjort udlejer opmærksom på din sygdom og forventninger til lejligheden.

Så udgangspunktet er, at du hænger på op til 3 måneders husleje, men du kan jo så kræve, at lejligheden sættes i stand, som det er aftalt i lejekontrakten. Hvis det ikke allerede er sket, vil jeg da gå ud fra, at udlejer er til at tale med, og I kunne lade aftalen bortfalde, for så sparer han jo istandsættelsen, der formentlig overstiger 3 måneders husleje.

@taliskoko: Så længe du ved hvor udlejer bor, kender du så i hvert fald ét betalingssted.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 10:28

Normalt når man underskriver en lejekontrakt foregår det i 2 exemplarer hvoraf man selv beholder den ene.
er det privat- eller socialbyggeri. Er det en større ejendom.
Den med katten holder ikke, da det er muligt tidligere lejer har fået tilladelse og dette forbud kun gælder nye lejere.
Desuden er det lejerne der skal klage før evt. ulovlige husdyrhold kan rettes.
Du kan sagtens have en lejekontrakt hvor du ikke har pligt til at istandsætte ved fraflytning og udlejer således bare laver det mest nødvændige til den nye lejer - det er måske det der er ment fra udlejers side.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 27-05-05 10:31

Mette, den holder ikke.........

Jeg har katte, sommetider sker der uheld, og jeg LOVER dig, det kan lugtes, både med og uden møbler.

De behøver jo rent faktisk IKKE have ejet den kat, men passet den i f.eks 3 dage, og det hænger udlejer ikke på.

Men som de andre skriver, den lejlighed skal være istandsat.

Du kunne måske prøve at fremleje den i de 3 måneder, blot et foreslag.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 10:38

Lejelovens § 32. Udlejeren skal anvise et betalingssted her i landet. Er der ikke anvist et betalingssted, skal lejen betales på udlejerens bopæl her i landet. Indbetaling til et pengeinstitut anses for betaling på det anviste betalingssted.
Så ja, RyeJensen, man kan betales til direkte til udlejer, men en ejendom med administrator, bør have en mere professionel indgang til tingene, derfor mit indlæg omkring dette. Jeg ville have lidt hår på boller og vente med at betale til de rykkede og så ville jeg bede om min lejekontrakt for at anvist et betalingssted. Kunne du forestille hele Vollsmose stå og betale husleje hver den føste nede på administrators konto.!!!!!!!?

>Mettekam> Ring dog til administrator og hør hvorfor du ikke har modtaget den endnu, og snak dog også lige med dem om hvorfor det ikke er istandsat osv.
Det næste skridt er at SKRIVE til administrator og sætte HELE problemstillingen op og få præcis PÅ SKRIFT hvad der galt.!
Et andet godt råd. Tag en masser billeder af lejemålet evt. nu og når du ér flyttet ind. Det er altid god dokumentation i en fraflytning sag.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 10:40

>maj_britt> Fremleje kræver udlejers accept.!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 27-05-05 10:54

Jeg er da fuldstændig enig i, at det ville være uprofessionelt hvis man skulle betale på adressen, men jeg forstod din besked som et argument for ikke at betale, og så ville jeg bare pointere, at det bestemt ikke var nogen acceptabel grund til ikke at betale.

Det er jo i og for sig heller ikke udlejers problem, at du ikke har noteret dig de nødvendige oplysninger. Nu har jeg aldrig selv boet til leje, men får man ikke normalt et girokort til betaling af leje?

Som jeg ser det, er det afgørende om udlejer har pligt til at sætte lejemålet i stand, hvor han ikke har det, så har du jo ikke rigtigt noget at handle med, men skal han derimod sætte lejligheden i stand, så har du noget at handle med, jf. mit svar ovenfor.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-05-05 10:54

Hej
der er flere ting i dit spørgsmål. Hvis der står i din lejekontrakt du ikke må holde husdyr, så må du ikke. Hvad står der i de anders lejekontrakt?
Du skal selvfølgelig have en kopi af lejekontrakten, med udlejers underskrift på?
Hvis du ikke vil have lejemålet alligevel hæfter du får 3 måneders husleje, såfremt udlejer ikke kan få den udlejet før.
Har du betalt depositum?
Hvis ikke kan du lade være med at betale de 3 måneders husleje. Du har JO INGEN GYLDIG LEJEKONTRAKT.
Jeg har selv tidligere haft flere udlejningsejendomme samt værelseudlejning.

Med venlig hilsen
hawaii

Kommentar
Fra : mettekam

Dato : 27-05-05 11:02

Undskyld, men det med at der mangler betalingssted var ikke en udtalelse fra mig. Jeg har ikke i sinde at undlade at betale noget, hvis jeg har pligt til det. mit spørgsmål gik på OM jeg havde pligt til det...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 11:06

Citat
Hvordan står jeg i denne sag? Udlejer mener, at jeg hæfter for 3 måneders husleje, eller indtil lejligheden er genudlejet! Jeg mener ikke de har overholdt lejekontrakten

Som DU fremstiller sagen tror jeg ikke udlejer kommer langt med at forlange de 3 mdr.
Men udlejer har måske en anden udlægning af sagen.
Og er du allerede flyttet ind/fået nøglen ja så slipper du ikke.

Kommentar
Fra : mettekam

Dato : 27-05-05 11:10

-refi- Jeg har hverken fået lejekontrakt tilbage, fået nøgle eller betalt indskud.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 27-05-05 11:12

Når du opsiger en lejlighed, er du forpligtet til at betale leje i en periode, som ikke må overstige det aftalte opsigelsesvarsel. Udlejer skal dog forsøge at udleje lejligheden hurtigst muligt.

Du har indgået en aftale, men ønsker alligevel ikke at have lejligheden, hvorfor du straks opsiger lejligheden. Hvis det er aftalt, at lejligheden skal opsiges med 3 måneders varsel, er du således forpligtet til at betale leje i indtil 3 måneder.

Det er - som jeg ser det - ligegyldigt om du har fået nøgler o.lign., da jeg slet ikke er i tvivl om, at der er indgået en lejeaftale, idet du har underskrevet lejekontrakten, men det relevante er, om udlejer har misligholdt sine forpligtelser, og I ad den vej kan forhandle jer til rette.

Kommentar
Fra : mettekam

Dato : 27-05-05 11:16

Jeg må simpelthen op til LO på mandag og få dem til at hjælpe... Tusind tak for de gode råd allesammen!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-05-05 11:17

mettekam

Fra hvornår har/skal du overtage lejligheden.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 11:19

Som jeg ser det nu, med dit sidste indlæg har udlejer en dårlig sag. Hvis du har fortrudt at bo der, skal du kontakte dem og fortælle det som der er. Og lade være med at betale indskud, for så har DU en dårlig sag, men vi kan sidde her en masse lommeadvokater og ikke komme videre... Søg (korrekt) rådgivning i et af de nævnte link ned gennem tråden. (DKLF, Huslejenævn, Lejeadvokat.)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-05-05 11:21

Hvis du retter henvendelse til Lejernes LO, skal du være medlem før du får hjælp.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 11:21

>MetteKam> Husk at LLO kun hjælper hvis du er medlem. Det koster, der hvor jeg bor, 375.- om året og ligeså meget hvis de skal tage en sag for dig inden for 3 mdr. Surt, men bittert.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 11:22

LOL Sådan ans... Godt svar. Lige mine ord.

Kommentar
Fra : mettekam

Dato : 27-05-05 11:23

--ans-- Jeg skulle flytte ind 1. juni og jeg var forbi lejligheden i går, og der var stadig ingen håndværkere igang. Derfor mener jeg ikke de kan være færdige til 1. juni. Der skal ordnes gulve, males overalt og ligges gulvtæppe i entre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 11:29

Du kan jo ikke bygge en sag på hvad du TROR.

Det er da muligt udlejer kan blive færdig.

Som tingene nu er fremstillet står du meget dårligt og slipper ikke for at betale.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-05-05 11:43

mettekam

Du kan først klage efter den 1. juni 2005 kl.12.00 (det plejer at være det tidspunkt, der er overtagelse af lejemålet)

Med hensyn til om andre i opgangen har husdyr, kan du ikke få lejemålet annulleret, men du kan opsige dit lejemål.
De andre lejere har måske boet der i længere tid, hvor betingelserne var anderledes, da kontrakten ble underskrevet.
De har sikkert fået en skrivelse om at der fremover ikke må anskaffes dyr, som skal "bo" i lejemålet.

Er det i et boligselskab, du har lejet dig ind?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-05-05 11:47

taliskoko

Ja, der er mange der får den opfattelse, at man bare kan rette henvendelse til LLO uden at betale.

ble = blev

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 11:55

Det er weekend nu... Håndværkerne bliver ikke færdig med istandsættelse af lejemålet, det siger da sig selv.

>Mettekam> Men ring dog til udlejer/administrator og hør hvordan det går med det hele.! Det kunne være det løste sig via en simpel telefonsamtale.!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 27-05-05 12:00

Det er jo sådan set ligegyldigt, hvorvidt man mener, at udlejer kan nå at blive færdig med istandsætteslen eller ej, for han har ikke misligholdt aftalen før på onsdag kl. 12, men det er da en god at ringe og tale med udlejer/administrator.

Kommentar
Fra : mettekam

Dato : 27-05-05 12:13

Til ans og taliskoko, så ER jeg medlem af LO!!!

Kommentar
Fra : mettekam

Dato : 27-05-05 12:17

Jeg har snakket med administrator... selvom lejemålet bliver færdigt, så har man bare ikke lyst til at leje noget af dem, når de allerede nu laver bøvl. Hvordan kan det så ikke ende når man skal flytte defra.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-05-05 12:17

mettekam

Du kan først klage efter den 1. juni 2005 kl. 12.00

Har du ringet til udlejer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-05 12:36

Snak med udlejer - det er din eneste mulighed på nuværende tidspunkt.
Du kan jo ikke klage over noget du ikke har købt/lejet endnu, først når udlejer misligholder sin del af aftalen.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-05-05 22:44

Mettekam> Fint du er medlem af LLO, fat i dem på mandag... Meld lige tilbage hvad de mener om det hele.! Og du har ret... Man har slet ikke lyst til at flytte ind.

Kommentar
Fra : domismik

Dato : 05-06-05 22:49

Og hvad blev så enden på denne følgeton ?

Nysgerrige hilsner
·domismik