/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Tipo hopper ud af gear
Fra : WebLock1
Vist : 1360 gange
20 point
Dato : 26-05-05 13:45

Fiat Tipo 1.6 SX fra 1994

Den hopper ud af 1. 3. og 5. gear ved højresving eller ved bump. Mekanikeren sagde at det var pga. en defekt gearkasse, så jeg har lige fået sat en ombytter gearkasse på incl. ny kobling. Den er også blevet væsentlig hårdere at skifte gear i nu, men den springer altså stadig ud af gearet.
Nogen der har en ide til hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-05 14:19

Ja, at den anden gearkasse også er defekt, er da den første mulighed.

Men umiddelbart kan det muligvis skyldes et eller andet defekt ophæng, stabilisator, gearskift-mekanisme eller noget, der simpelthen får gearkassen til at vride eller hoppe i de situationer du nævner, og som gør at bilen kan blive slået ud af gear.
Nu er jeg ikke lige klar over hvordan din bil er bygget op, men når jeg skriver gearskift-mekanisme, er det hvis der er nogen stang/ledforbindelser mellem gearkasse og gearstang som kan være defekt/slidt.

mvh dova

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 26-05-05 15:30

Har selv haft de samme problemer med min gamle Fiat, det lignede din situatio, men få lige undersøgt alle dine motor ophæng også, samt dine bøsninger i dine gearstænger.

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : WebLock1

Dato : 26-05-05 16:27

Mange tak for svarene - har i et gæt på, hvad reservedelene vil koste og hvor mange timer det vil tage hos en mekaniker, hvis det er henholdsvis enten geatstrængerne eller ophænget?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-05 16:33

Når det som du siger er konsekvent der er 1.3.5 gear det handler om tyder det på at at mellemstangen fra gerarvæglger til gerakasse er for starm.
PÅ en tipo er geret lavet med en stang fra gervælger til et omsætningspunkt ved topedostykket. Herfra går der 3 stænger til gearkassen.
Hvis ophænget er forskubbet i forhold til gearkassen vil den stå stramt i gearet og derved have let ved at ryge ud af gear. Hvis du prøver aforsigtigt at trække i din gearstang vil du opdage at den er lette at få ud af de nævnte gear end af 2 og 4.
Nå det er konstateret kan du med stoppet motor sætte den i gear og gå ud i motrorummet og mærke på (rykke i) de 3 stænger i højreside af motorrummet set forfra.
Den ene stang er frem og tilbage (1-3-5 / 2-4 bak stangen)
Den anden er Højre venstre stangen.
Den sidste er en afstandsstang til omsætningspunktet.
Når du har fundet ud af hvilken stang der har problemet er det til at se sig ud af.
Normalt sikre afstandsstangen at de øvrige stænger ikke påvirker gearkassen ved normale motorbevægelser...
God fornøjelse mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-05 16:35

Ophæng koster vel under 50 stykket
De 2 af stængerne koster 75 kr stykket og den sidste koster vist nok 130,-
Men find lige ud af hvor den er gal.
Stænger skirftes kun hvis det er kugleledne der er er slidt.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-05 16:37

Jeg glemte at sige at du hurtigt kan se hvilken stang det er ved at lade en hjælper skifte imellem 3 og 4 gear... Så er det kun den fejl fremkaldende stang der bevæger sig...
Men som de øvrige indlæg også viser er det jo ikke sikket det er stangen der er problemet - bare den der gør det synligt....
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 26-05-05 18:03

Motorophængene er den almindeligste årsag på en Tipo ved gearskifteproblemer og af en eller anden grund er der en del mekanikere der er for hurtige til at kassere gearkassen.
Min tidligere nabo havde problemet og bad mig om second opinion og var alligevel skeptisk da jeg modsagde autoværkstedet, men vi sendte den så på det værksted jeg bruger (da jeg ikke selv gider skrue mere) der hurtigt konstaterede, at jeg havde ret og dermed havde sparet hende for mange ærgrelser.
..men husk man skal se og mærke for at være sikker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 18:05

P.S! Det er jo motorens bevægelser der kan rykke den ud af gear og derfor er det mest sandsynligt at det er trætte motorophæng der er årsagen da slidt gearskifte ofte vil være mere slasket.

Godkendelse af svar
Fra : WebLock1

Dato : 26-05-05 18:26

Tak for svaret BjarneD. Du får mine sølle 20 points, jeg havde desværre ikke flere at give af.

Benjamin kom også med gode svar, men jeg tror at dit passer bedst, da ham der skiftede gearkassen sagde, at stængerne mellem gearstang og gearkassen så fine nok ud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-05-05 18:30

OK, men du kunne have ventet med at lukke til det var opklaret.

Kommentar
Fra : WebLock1

Dato : 27-05-05 21:57

... jeg har fået bilen lavet i dag - det kostede 3 arbejdstimer, og så vidt jeg kan forstå så snakkede mekanikeren om at det var "gear vælgeren" eller "gear skifteren", den skulle sidde på den ene side af gearkassen. Han sagde at de måtte skille en hel del ad for at lave det. Jeg ved stadig ikke helt hvad han mente, men jeg vil gætte på at det er de tidligere omtalte stænger mellem gearstangen og gearkassen - kan dog ikke forstå at det skulle være så besværligt.

Det er nu blevet lettere at skifte gear, og der er ikke længere forskel på om man skifter fra 3. til frigear eller fra 4. til frigear, som Benjamin beskrev det tidligere.