/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
historie "waffen ss" projekt
Fra : aZiX
Vist : 803 gange
300 point
Dato : 25-05-05 08:59

hej jeg har et projekt i skolen om Waffen SS men kan ikke rigtigt finde noget...!

jeg skal bruge noget om hvordan og hvorfor danskere meldte sig til Waffen SS grupperne.
noget om hvem der ledede Waffen SS udover Heinrich himmler.
noget om hvordan Waffen SS blev dannet og om hvad der blev af SA.

håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 25-05-05 09:14

Hej aZiX

Prøv at chekke under www.DUDA.dk under det afsnit som hedder 2. verdenskrig. Der står bla. lidt om danske soldater i Waffen samt henvisning til www.frikorps-danmark.dk

Måske er der lidt hjælp at hente der til at komme videre?

mvh ujbv

Accepteret svar
Fra : mickey777

Modtaget 300 point
Dato : 25-05-05 12:37
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-05-05 14:56

Jeg husker lidt fra den tid: Vinteren 1940 foregik vinterkrigen i Finland, med masser af danske frivillige på Finlands side - For at hjælpe et broderland i nød og for at bekæmpe kommunismen. Efter den 9-april (Tyslands besættelse af Danmark)
Meldte en del af disse finlandsfrivillige sig til Tysk tjeneste. Især vel efter ,tyskernes overfald på Rusland. Danmark meldte sig i "Antikominternpagten" En pagt bestående af Tyskland, Italien og Danmark, og flere. Danmark ville ikke tvangsudskrive Soldater til østfronten: Men man kørte en intensiv kampagne for at hverve frivillige soldater til østfronten. I disse annonser lovede man blandt andet de frivillige at de efter krigen ville beholde den ancinnitet , og de forfremmelser i den danske hær som de opnåede i den tyske tjeneste. Det gik jo så noget anderledes: Men det skortede ikke på overtalelses metoderne for at hverve tysklandsfrivillige.

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 27-05-05 16:18

Prøv også www.befrielse1945.dk!

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 27-05-05 16:18

Prøv også www.befrielse1945.dk!

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 27-05-05 16:29
Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 27-05-05 19:08

tak for de mange svar men er der nogle der ved noget om Heinrich Himmler " das Führe for waffenss"

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 27-05-05 19:21

følgende er fra wikipedia:

-citat start-

Heinrich Himmler (født 7. oktober 1900 i München, død (selvmord) 23. maj 1945 i Lüneburg) var en af Hitlers mest betroede medarbejdere, og leder af SS (Schutzstaffel) og sikkerhedspolitiet fra 1929, blev senere indenrigsminister.

Himmler må siges at være en af de øverst ansvarlige for massedrabet på jøder under krigen. Bl.a. var det SS, der på Wannseekonferencen besluttede, hvad der skulle ske i koncentrationslejrene. Gruppenführer Reinhard Heydrich og Obersturmbannführer Adolf Eichmann, der senere blev dømt til døden i Israel, var her nogle af hovedkræfterne bag den bestialske plan.

Heinrich Himmler begik selvmord da det tredje rige var styrtet. Han undsagde Hitler på det sidste - idet han mente, at han var Førerens naturlige arvtager - og indledte separatforhandlinger med Folke Bernadotte. Disse forhandlinger var medvirkende til, at de danske kz-fanger blev transporteret til Sverige i de hvide busser i de sidste krigsmåneders ragnarok.

-citat slut-

http://da.wikipedia.org/wiki/Himmler der står nogle forskellige henvisninger der er mere uddybende i indenfor deres områder.

følgende er om bortskaffelsen og mordene på SA da SS skulle startede op. Samme kilde:

-citat start-

De lange knives nat er benævnelsen for 30. juni 1934, hvor Adolf Hitler udrensede SA for dets mest venstreorienterede ledere for at tækkes hæren og erhvervslivet med henblik på den kommende oprustning og krig. Der lå dog også mere principielle uoverensstemmelser bag mordnatten. Nazistpartiet havde fra begyndelsen haft en social dimension (det hed således: "Det nationalsocialistiske arbejderparti"), som var nødvendig for at tiltrække stemmer fra den desillusionerede underklasse og de forgældede småhandlende og bønder. Nu, hvor magten var sikret, og planerne skulle virkeliggøres, var SA i vejen, for det repræsenterede den sociale side af partiet, som var blevet ubekvem.

Heinrich Himmler og Reinhard Heydrich fra SS planlagde aktionen, og benyttede sig af den til selv at skaffe sig af med politiske modstandere. Ernst Röhm, en af Hitlers ældste medkæmpere, og efter sigende den eneste der kunne sige 'du' til Hitler, var det mest prominente offer.

-citat slut-

Hentet fra http://da.wikipedia.org/wiki/De_lange_knives_nat

Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 27-05-05 21:06

jeg takker mange gange for basvarelsen det vil helt klart være brug bart i raporten.
men det var dog ikke helt det jeg søgte det var mere om hvordan Himmler voksede op og hvad han lavede i hæren for at få så nær en status ved Hitler

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-05 22:33
Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 02-06-05 11:12

jeg takker mange gange for de dejlige links osm i har lagt på siden....

efter som *mickey777* gav de mest nyttige links får han pointne

Godkendelse af svar
Fra : aZiX

Dato : 02-06-05 11:12

Tak for svaret mickey777.