/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
rengøring af læderdragt?
Fra : lakunen
Vist : 6520 gange
50 point
Dato : 24-05-05 14:09

Efter en køretur på 2 timer i styrtende regnvejr og ophold i telt i 3 dage, lugter min læderdragt ikke særlig godt. ( Og kom nu ikke med gode råd om at jeg skulle hva haft goretex på...jeg havde en blind tro på at det skulle holde tørvejr og temperaturen var dejlig). Er der nogen der ved hvordan man kan rengøre den stakkels dragt?

Hilsner fra en nu tør Lakunen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-05-05 14:24
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-05 14:43

Hvis det er sådan en lidt "muggen/jordslået" lugt, er der ikke meget du selv kan stille op.
Den lugt vil blive ved med at hænge ved.
Jeg prøvede det selv med en læderjakke efter et par meget regnvåde dage i Sverige.
Man kan forsøge at vaske tøjet med en klud/svamp med eddike vand, og bagefter noget læderfedt, men det virker bare ikke rigtigt.
Lugten kommer frem når man har tøjet på og det bliver varmet op ved det.

Måske du som en mulighed kan spørge på et renseri, om der findes en eller anden kemisk kur der ikke ødelægger læderet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 24-05-05 21:25

I en balje, der er stor nok, pisker du rigeligt med SÆBESPÅNER op i LUNKENT vand. I ca 1 dl sprit blander du ca 1 hættefuld ATAMON pr 10 liter vand i baljen. dette pisker du op i sæbeblandingen. Så lægger du dragten i baljen ca 1 døgn. Herefter skyller du dragten nænsomt i et par baljer lunkent vand og hænger den til tørre et skyggefuldt velventileret sted. (SÆBESPÅNERNE sikrer at læderet ikke udtørres og ATAMON er mugdræber).

Efter tørringen skal hele huden gennemfedtes med læderbalsam eller læderfedt, så skulle den være næsten så god som ny. Du må gerne efterbehandle med indpregneringssilicone, gerne med duft.

God arbejdslyst
H-J

Godkendelse af svar
Fra : lakunen

Dato : 25-05-05 13:47

Tak for svaret hjkofoed. Jeg er glad for dit svar, da også foret bliver vasket på denne måde!!!

Mange hilsner
Lakunen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-05-05 15:51

selv tak,

GLEMTE AT SKRIVE: Du må meget gerne komme atamonsprit i sidste hold skyllevand.