/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Dækker dansk sygesikring i Canada?
Fra : Sygate
Vist : 1393 gange
38 point
Dato : 24-05-05 12:08

Min kæreste påstår at hvis man er i Canada og kommer til skade, så skal man selv betale?
Dækker den danske stat ikke i den situation?
Når man læser på sit sygesikringskort får man en fornemmelse af at man er dækket ind verden over.
Men det er man måske ikke?

Hvor dækker det så hvis det ike gør i Canada, og hvad er reglerne for det?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 48 point
Dato : 24-05-05 12:23

Det dækker kun på rejser i Europa

Citat
Sygesikring på rejsen
Sygesikringebeviset gælder som rejsesygesikringsbevis ved ferierejser i Europaområdet. Medbring derfor altid sygesikringsbeviset ved rejser.

Reglerne om sygesikring på rejsen er beskrevet i brochuren "Rejsesygesikringen", der fås hos rejsebureauer, SAS og DSB, i pengeinstitutter samt i Folkeregistret, Dahlerupsgade 6, 1640 København V.

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/0/3C87A87BE1EAA0C8412569E30049771D?OpenDocument

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-05-05 12:24

Hvor dækker sygesikringskortet?

Det gule sygesikringskort gælder i hele Europa og i Rusland indtil Uralbjergene. Derudover er du dækket, hvis du rejser i Estland, Letland, Litauen, Hviderusland, Ukraine og Moldova, Grønland, Færøerne, Marokko, Algeriet, Tunesien, Libyen, Egypten, Israel, Libanon, Syrien, Tyrkiet, Jordan, De Kanariske Øer, Madeira og Azorerne.

Kilde: http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad027/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-05 12:36
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-05-05 12:43

Du er ikke dækket i Canada. Det er virkeligt klogt at tegne en forsikring, feks igennem Europæriske (KBH).
Hvis du tegner en en rejseforsikring igennem dem, skal du nok ikke tage den billigste, da jeg ved af erfaring, at folk får en efterregning for blot en blindtarmsoperation!!!!!.

God tur

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-05-05 12:48

Glemte lige: sygesikringen gælder kun hvis man er på ferie!!!!
Hvis feks. dit firma sender dig på kursus i frankrig, i en uge, skal dit firma's forsiking betale!!, surt sjow hvis firmaet ingen har, så kommer du selv til at betale!!!

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 24-05-05 13:58

Tak for svaret ans.