/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
fed Marshall forstærker men hvad med sus~
Fra : cobran
Vist : 357 gange
250 point
Dato : 24-05-05 00:39

Jeg har købt en marshall forstærker AVT150 og den er rigtig fed, men mangler noget mer sustain. Når man slår en streng an, så er det næsten samme sustain som hvis jeg spillede accustisk... (næsten)

Jeg ser ofte at store musikkere har en firkantet box liggende oven på forstærkeren . kan det være den der giver bedre sustain?

Det er også fordi jeg skal spille nogle fler metallica sange, og der er der masser af sustain på deres fede soloer!

Så er der en klog en iblandt som kan hjælpe mig der?

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-05 08:37

Du kunne jo erhverve dig en effektpedal, der netop hedder en sustainer (eller kompressor). Den laver netop det nummer. Mestendels er der indbygget en gate i sådanne (så du slipper for brum & sner). Ligeledes er sådan en dims genial til at booste en rørslæde til lidt ekstra overdrive i soloerne, i fald du skulle have behov for det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-05 08:48
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-05 08:55

Du kan også eksperimentere lidt med strengene. Det kan også give lidt.

Har du vibrato på spaden, kan du få en fjederdims til at bygge i vibratoen, der forbedrer sustainen lidt.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 24-05-05 14:44

aha okey er det sådn en effektpedal som f.eks metallica bruger til deres fede rock soloer, eller er den lange sustain indbygget i deres "sikkert dyre" forstærkere?

Og forresten hvad mener du med brum & sner... (ska lige vide om det er, hvad jeg tror det er :D )

Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-05-05 15:01

Kompressorer/sustainere bruges i mange afskygninger overalt. Mest overdrevet af country-guitarister (det giver det splatteragtige smæk ved anslaget. Hør f.eks Tony Peluso på Carpenters Jambalaya. Der er sateme kompressor på så det vil noget. Heavy guitarister overstyrer normalt deres Marshall rør-slæder så vildt at det vil være helt ustyrligt med feedback, i fald de anvendte sustainer eller kompressor.

Gaten er derimod en fed ting, der "slukker" når signalet forsvinder (og derved lukker af for brum & snær der indstråler i kablet).

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 26-05-05 14:49

Roger, men hvad så hvis jeg spiller med distortion på ... er der så også god sustain på, med den sustainer... eller lyder det helt galdt når det ikke er country...

mvh. Cobran :)

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 250 point
Dato : 26-05-05 14:57

Næh, men overstyrer du vildt får du jo netop temmelig meget sustain. Øger du dette yderligere kan det blive særdeles bøvlet at styre feedback.

Men alt med måde, jeg kombinerer ofte for ikke at sige altid overstyring med sustain/compressor. Bare mindre sustain når du bruger kraftig forvrængning.

In the good old days, var mit setup så simpelt som en Fender Twin Reverb + no name compressor til at booste (og sustaine lidt) i solo'erne. Så lavede den gamle rørslæde selv den fineste tube-overstyring - altså ingen forvrængerpedal.

Det samme gør heavy-folket. Gainer tilstrækkeligt og bruger måske en preamp eller en tubescreamer til at få det sidste med. Ken Hammer spillede de første mange år, stort set uden pedaler. Bare de gamle Marshall 50W toppe, og godt med Gain.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 26-05-05 15:04

hehe fedt! Så tror jeg at jeg ved hvad jeg skal købe!

Jeg har savnet sustainen når jeg spiller... jeg har en lille video med en der hedder Marty Friedman, hvor han spiller en solo, og når han spiller en streng så bliver den kraftige lyd ved med at være der, og når jeg prøver at gøre det samme med at bende en streng, er det som om lyden fader ud!

Men fedt takker for du ville gøre mig lidt klogere på det :D

MVH. Cobran!

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 26-05-05 15:05

Tussinde Tak for svaret 3773.

Lidt ved du da om det hva :D hehe eller hvad, har du spillet i mange år?
Mvh. Cobran

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 15:08

Ikke aktiv længere, men begyndte for 28 år siden med el på spaden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 15:09

Har været igennem flere bands, DJ, roadie, lydmand, studie, bygning af anlæg osv osv. Så ved da en smule!!!!!

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 26-05-05 15:11

haha fedt!

Glæder mig til at købe den sustainer. Det lyder som løsningen på mit problem :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 15:19

Hvis du taler om at tonen bare bliver ved og ved, er der jo tale om feedback. Dvs amp'en spiller så højt at lyden fra denne går tilbage i guitarstrengen og får denne til at vibrere og derved "fløjter" guitaren til du dæmper strengen. Kan da lige huske Love Hurts med Nazarath fra de unge dage, for slet ikke at glemme Jimi Hendrix som brugere af dette fænomen. Ligeledes Ken Hammer's solo i Eye of the Storm. Eller lyt på Boston.

Men feed back kan være lidt svært at styre og sommetider ryger lyden direkte i pickuppen og det lyder af helvede til. Problemet med udnyttelse af feedback er du er nødt til at spille højt af helvede til. Og det er urimelig træls at lave lyd og monitor på for den sags skyld. Ligesom det er direkte skadeligt for hørelsen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-05 15:21

Du kunne på et tidspunkt få en guitar med indbygget feedback. Dvs den generede selv vha en lile ekstra spole en vibration af strengen, der gjorde sustainen uendelig (ihvert lige så længe der var batteri på). Men spaden var i den ubetalelige ende. Jeg mener det vistnok var Kramer der begik den lille genialitet.

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 26-05-05 15:22

jeg syntes nemlig at tonen ikke bliver ved, men stopper ret hurtigt og det syntes jeg ikke lyder fedt til de sange som f.eks metallica .. og andre hvor nogle gange de spiller hvor den bliver ved...

Kommentar
Fra : cobran

Dato : 26-05-05 15:25

men altså jeg har en Ibanez SA160... så ved ik om den er problemet? skal man mindst have en til 10.000 kr eller er min den rigtige type til rock og selvføllig også stille sange ..