/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Trompet
Fra : alimak
Vist : 3928 gange
100 point
Dato : 23-05-05 21:16

Jeg har fået en trompet, men en af ventilene sat fast, den har jeg nu løsnet og jeg vil spørge om ventilene skal smøres med for.eks olje? Den går noget trægt.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 21:19

Ja, de skal smøres ret jævnligt, med noget specielt syrefrit olie du køber i en musikforretning.

Hver gang du har brugt trompeten, skal du tage ventilerne op, tørre dem af i en fnugfri klud, og så smøre dem.
Der kommer nemlig en del væske i instrumentet (kondens)

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 23-05-05 21:26

Glemte lige:
En gang imellem er det godt at gennemskylle trompeten med varmt vand, for at fjerne skidt og anlæg til ir-aflejringer inden i den.
Og sørg for at hælde alt vandet ud igen, ellers lyder det meget sjovt når du spiller på den (blopblop)

og tør den grundigt af for vandpletter da de ellers laver pletter.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-05-05 00:07

Hold kæft hvad du ved.Er der noget du ikke ved noget om? Tak.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 24-05-05 00:09

Tak for svaret dova. Jeg er imponert.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-05 00:09

Ja, men nu har jeg selv spillet meget på trompet og cornet, så derfor ved jeg en del om det.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-05 00:10

Selv tak

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 24-05-05 06:22

Øhhhh.....det eneste du IKKE må er sQ da at skylle trompeten igennem med varmt vand!!!!!! Det ødelægger den beskyttende hinde der sidder oven på den indvendige lakering!!!
Det ødelægger instrumentet på længere sigt!! Har selv ødelagt en trompet på den bekostning
Det du burde gøre at at anskaffe dig en omgang "La Tromba" ventil olie, og smøre dine ventiler ugentligt : kan købes her : http://www.sbw.dk/ Og anskaf dig et rense-sæt til at gøre den ren med (købes samme sted)

Vh fluffy (Konservatorie uddannet trompetrut)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-05 11:23

fluffy
det med intet varmt vand, det kommer godt nok an på nogen ting, for i alle de år jeg har spillet i orkestre, er det en almindelig måde, og jeg har aldrig hørt om, at det skulle være uhensigtsmæssigt.

Alimak

Hvilket instrument drejer det sig om og hvor gammelt er det?

Og så glemte jeg en enkelt ting i går, hvis du ikke har så meget forstand på det, så pas på du ikke får ventilerne byttet om. Det kan være meget svært at finde ud af hvilken der skal sidde hvor.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-05-05 20:20

Jeg ved ikke så meget om den,Kun at det er en sølv trompet, Ved ikke hvor gammel den er. Det er stempler på den men de er vanskelige at lese.
alimak