/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Optimering
Fra : Thylle
Vist : 551 gange
40 point
Dato : 23-05-05 21:15

Hey.. Mangler noget om hvad optimering er..! Gerne en hjemme side, men også noget hvis nogle kan det i hoved..!

Håber nogle vil hjælpe..

Mvh Thylle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-05 21:28

søge optimal virkning etc. - ordet siger jo sig selv

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 23-05-05 22:25

Hej Thylle.

Det behøver man da ikke at søge efter, man skal blot forstå ordet. Optimering stammer fra at Optimere, altså at gøre ting Optimalt. Optimalt er det samme som Maximalt (med den forskel at O. betyder " Så godt som muligt " og M. betyder " Så godt som tænkeligt "). Altså en lille, men betydelig forskel.

Altså hvad der er det bedst mulige (Optimale) er ikke det samme som det bedst tænkelige (Maximale).

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 23-05-05 23:00

Du har stillet spørgsmålet i kategorien mellem uddannelser, så i hvilken sammenhæng er du interesseret i den nærmere betydning?

Kommentar
Fra : Thylle

Dato : 24-05-05 02:29

Bare hvad det er...! Sådan på matematisk vis....! Hvis jeg nu starter med fx at skrive..! Når man optimere finder man ????? "ja, den optimale løsning" ved jeg, men det er noget med nogle funktioner og sådan vi skal ind på..! Ved meget om det, mangler bare 3 GULD sætninger, eller noget om det på nettet..!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-05-05 16:09

Du skal finde nogle finansieringsbøger der omhandler marginal costs og marginal revenue hvis du tænker på fx. prisoptimering.

Eks. Kompendium i investering og finansiering - fås hos www.samfundslitteratur.dk

AMP

Godkendelse af svar
Fra : Thylle

Dato : 02-09-05 14:49

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-09-05 14:57

Velbekomme Thylle