/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
kvote 2 (Forståelse af dette)
Fra : morpige
Vist : 2320 gange
100 point
Dato : 23-05-05 18:40

Der er en uddannelse jeg gerne vil søge ind på.

Jeg har Efg handel og kontor, og har haft 2 lærepladser. I gamle dage var det sidestillet med at have en HH. Men nu skriver det følgende:

Kvote 2 ansøgere skal have:

HHX eller
HTX

Hvad er det? HHX og HTX? er det det samme som det jeg har, eller noget nyt? Hvad sidestilles det med?

Knus
Nille den gamle

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 23-05-05 18:56

HHX er så vidt jeg har forstået det samme som EFG. Med kvote 2 får de, der ikke har opnået et højt nok snit, "chancen" for at komme ind på den ønskede uddannelse, blot med en ekstra indsats. Men kvote 2 står jo til at blive afskaffet...

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 23-05-05 18:57

hmm kan ikke lige finde noget på EFG

men HHX er Højre Handels eXamen
og HTX er Højre Teknisk eXamen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 19:09

Hej Nille..

Efg. Erhvervsfaglig(e) grunduddannelse(r) – er nu afløst af erhvervsuddannelserne.
HHX Højere Handelseksamen )- HG Højere gymnasial uddannelse..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-05 19:22

Jeg ved at der ikke blev spurgt om HG, men HG er Handelsskolernes Grunduddannelse.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 19:27

Yes Ans ..grunduddannelse er helt korrekt....sorry!

Kommentar
Fra : morpige

Dato : 23-05-05 19:57

Lad mig lige opsumere:

Efg+elevplads er det samme som en HHX?

Hmmm så kan det jo være at jeg slet ikke skal tage de 4 HF fag...!

Øh afskaffet? Kvote 2, så bliver der da færre uddannede. Lyder ikke lige som det jeg ellers hører regeringen sige? eller tage jeg fejl.

Hilsn
Nille

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-05 19:58

morpige

Kontakt det uddannelsessted, hvor du vil ind. Tal med en studievejleder og forklar den uddannelse du har. Han/hun vil så kunne svare dig om du kan komme /søge ind på det foreliggende.

Ok creamy

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-05 20:04

Efg er ikke det samme som HHX.

Hvilken uddannelse har du?

De 4 HF fag, som du nævner. Er det fag, som du har en eksamen i og på hvilket trin?

Hvis det er fra din Efg. uddannelse, kan de ikke sidestilles med HHX

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 21:00

Once again! ..Du har ret igen Ans. Sikke noget vrøvl jeg fik fyret af
De tidligere EFG- og lærlingeuddannelser og de grundlæggende teknikeruddannelser blev i 1991 slået sammen under navnet erhvervsuddannelser, forkortet EUD.

http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elementer/Guide%20til/Artikler.aspx?article_id=artik-erhvervsudd#q1

Nille...Kan du ikke fortælle hvilken uddannelse det er du vil søge ind på?!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-05 21:13

morpige

Fortæl lidt mere om den/de uddannelser du har.
Du skriver at du har haft 2 lærerpladser. Er begge i handel og kontor?
Hvor vil du søge hen?

creamy jeg er ikke efter dig, nu må du ikke sammenligne mig med en anden bruger

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 21:17

Nej nej Ans...det gør jeg skam heller ikke

Indrømmer bare, at jeg fik skrevet en gang vrøvl - og derefter rettet det

Kommentar
Fra : morpige

Dato : 23-05-05 21:25

Tak for jeres forsøg på at hjælpe. Jeg følger Creamy's råd og tager henvendelse til en studievejleder.

Knus,

Nille

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 21:27

Så er det rådet fra Ans du følger

Pøj pøj!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-05 21:36

morpige/Nille

Knæk og bræk med din ansøgning.

(jeg kan jo ikke ønske, det betyder ulykke)

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 22:01

Angående den fremtidige kvote 2.. Det er længe siden jeg har hørt noget til det, men
så vidt jeg er orienteret, så vil regeringen afskaffe kvote 2 i sin nuværende udgave og erstatte den med andre adgangskrav fra år 2007.

Det sidste jeg har hørt, er at regeringen foreslår, at optagelsen gennem kvote 1 sættes op fra 80% til 85% .. Kravene til de sidste 15% er jeg ikke helt klar over hvordan bliver, men vist nok noget med suppleringskurser, hvor man højner sit niveau på et fag, eller supplerer med et helt nyt fag.

Det kan så diskuteres om de ældre studerende udfases ved denne metode!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 22:09

Forøvrigt vil i det kvote 2 hedde sig, at du skal have en erhversuddannelse
af mindst 2½ års varighed (herunder EFG/-HG-uddannelse) ...for at du kan søge ind på uddannelsen..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-05 22:15
Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-05-05 22:22

Og her er uddybet, hvad det er der laves om..

http://presse.uvm.dk/nyt/pm/pm250604.htm?menuid=0515

Kommentar
Fra : morpige

Dato : 23-05-05 23:01

tak for det piger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-05-05 23:18

morpige

Hvis du kontakter uddannelsesstedet/studievejlederen så skriv lige i denne tråd om det er i 2007 eller 2008 kvote 2 reglerne bliver ændret.

Der er lidt uoverensstemmelse mellem creamys og mit link

Accepteret svar
Fra : Karl_Smart

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-05 01:11

Lige en lille opsummering af de gymnasiale uddannelser:

Vi snakker om tre forskellige niveaumæssigt ligestillede uddannelsesinstitutioner:

---

Gymnasiet: Nu også kaldet STX (Studenter "Xsamen") - en mildere udgave af gymnasiet er HF, som står for Højere Forberedelseseksamen.

Handelskole: Den tidligere forkortelse, HH, er nu blevet til HHX (altså Højere Handels "Xsamen") - Den milde udgave af handelsskolen er HG (Handelsskolens grunduddannelse).

Teknisk skole: Jeg ved ikke hvad dette hed tidligere, men i dag er HTX (højere teksnisk eksamen) en lidt mere praktisk og erhvervsorienteret form for gymnasial uddannelse, som er sidestillet med STX og HHX. Der er ikke en mildere version af HTX, men til gengæld er der erhvervsuddannelserne, altså håndværkerfagene osv..

---

Hvis din uddannelse var sidestillet med den tidligere HH, vil det jo sige at den i dag er sidestillet med HHX, og det er sandsynligt at den tæller som en HTX... Håber dette kunne hjælpe dig..

Mvh. Karl Smart

Godkendelse af svar
Fra : morpige

Dato : 24-05-05 07:16

Tak for svaret til jer alle sammen.
Jeg taler med en vejleder idag.
Jeg skal nok skrive ind om det er 2007 eller 8

Hilsen
Nille