/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Bootleg album?
Fra : Seeman
Vist : 307 gange
20 point
Dato : 23-05-05 15:00

Jeg er stødt på udtrykket "bootleg album". Er der nogen der ved hvad det betyder?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 23-05-05 15:07

Pirat eller kopi-album

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 15:10

Det kan også være et album lavet af en kopi-gruppe, som f.eks. Bootleg Beatles, der spiller meget nøjagtige kopier af Beatlesmusik.

mvh dova

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-05-05 15:26

Så vidt jeg er oplyst så er en bootleg en ulovlig optagelse af en koncert.
F.eks. med minidisc + mikrofon.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-05-05 16:15

Bootleg bruges i almindelighed om smugling.

Men korrekt at "bootleg records" er uautoriserede udgivelser. Det være sig piratkopier, taps fra radioer, demo'er og alt muligt band & pladeselskab ikke har givet lov til.

Senest, kan jeg huske, at to forskellige medlemmer fra Old Man & the Sea, udgav hver sin udgave af hver sin stak gamle bånd, idet de var trætte af alle de enormt mange piratoptagelser der røg rundt. Der var efterfølgende lidt brummeri med om ikke den "andens" havde karakter af netop "bootleg".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-05 19:11

Prøv også med Bastard-Pop
Så lige betegnelsen bootleg i den forbindelse, i et andet spørgsmål.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Seeman

Dato : 23-05-05 21:42

Tak for svaret dova.