/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
VoIP, Hvilken router??
Fra : olarsen
Vist : 676 gange
200 point
Dato : 22-05-05 22:28

Hej igen,
Jeg havde for nogen tid siden et spørgsmål vedr. VoIP og fik mange brugbare svar, bl.a. at jeg skulle købe bogen 'Introduktion til IP-Telefoni'. Bogen er alle 39 kr. værd men som sædvanlig er bøger altid lidt bagud for udviklingen.
Mit spørgsmål er meget konkret, jeg har fundet en trådløs router med printer server (ZyXEL Prestige 335WT), men er ikke helt sikker på om den er optimal for IP-telefoni. Jeg ville også gerne have en router som havde Qos, men de koster tilsyneladende RIGTIG MANGE penge >10k. Er der nogle anbefalinger fra de kloge hoveder?

mvh ole

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 23-05-05 04:38

Hej Olarsen

VoIP er for firmaer bl.a. p.g.a. priserne på udstyr, men der er rigtigt mange producenter som er begybdt at kigge nedad i markedet, og Zyxel er en af dem. D-Link er en anden, og Linksys (3COM) kommer også snart med nogle produkter.

Mit råd til dig ville være at vente over sommeren, for her til juni lancerer D-Link en række produkter som prismæssigt ligger omkring 1-3.000 kr, og når D-Link kommer med disse nye produkter, følger alle de andre op, og så falder priserne i markedet + du får noget bedre isenkram.

Lars

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-05-05 22:22

Hmmm, det der med at vente er ikke OK, min router er i stykker NU og vi er 3 personer som pt. må dele ét kabelmodem . . . ret belastende ikk'

vh ole

Kommentar
Fra : OlleBoller

Dato : 25-05-05 21:07

Du kan roligt bruge en zyxel . . . hvis din udbyder kan accepterer den.

hyggehejsa

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 200 point
Dato : 26-05-05 08:56

Hej Ole

Zuxel accepteres af TDC + CyberCity, men visse modeller accepteres af Tiscali/Tele2 - har selv haft erfaringen med kunder som bare ikke kunne køre med Zyxel.

Tiscali er lidt specielle, men de har en hjemmeside hvor du kan søge efter informationer, bla. at visse Realtek netværkskort heller ikke kan køre på deres linier - ret belastende at det ikke står på forsiden, men at man skal søge efter det. Jeg kan ikke en gang guide dig igennem til hvor du omrent finder dte, fordi de har lavet siden om, så alle de links jeg havde samlet virker ikke mere.

Lars

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-05-05 08:08

Jeg har allerede undersøgt om Dansk Kabel TV understøtter ZyXel, det gør de. De understøtter alle routere, da de kun har en type router selv (den som nu er i u'du) Valget er derfor faldet på den ZyXel som også har en indbygget printerserver . . . håber så at det ikke giver problemer!

vh ole

Kommentar
Fra : oho

Dato : 29-05-05 11:30

www.estation.dk sælger routere med VoIP.
Vigor2100Vg er en trådløs router med firewall og VoIP. Pris 1150 kr.
Den er rimelig nem at sætte op.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-05-05 21:16

Jeg lukkede for dette spørgsmål d. 28. . . . troede jeg, men tilsyneladende er det ikke lukket alligevel. Jeg har valgt router og larsfrohn fik pointene!

Prøver nu en gang til at lukke spørgsmålet, tak for hjælpen.

vh ole

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 31-05-05 21:18

Tak for svaret larsfrohn.

Der var jo ikke så mange 'ansøgere' vel

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 01-06-05 09:13

Hel Olarsen

Jeg deltager ikke for pointsne - men for at kunne hjælpe, men takker for points skal du da' have

Lars