/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Systemlyd
Fra : Tititsha
Vist : 834 gange
220 point
Dato : 22-05-05 14:18

Min pc har pludseligt mistet lyden ved opstart og nedlukning. Der kommer heller ikke lyd når jeg bare logger af Windows eller når jeg logger på igen. Andre systemlyde som f.eks. "stjerne", "Kritisk stop", "Ny postmeddelelse" m.v. fungerer godt nok.

Jeg har prøvet alle indstillingsmuligheder i Kontrolpanelet. Alle lydene findes og kan afspilles under "Lyde og lydenheder" i Kontrolpanelet.
Jeg har gjort alt hvad jeg kan finde på m.h.t. opdatering og geninstallering af drivere til lydkort og grafikkort.
Jeg har prøvet systemgendannelse med et gendannelsespunkt så langt tilbage, at jeg er sikker på at systemlydene fungerede.
Jeg har sikret mig, at lydtemaer er aktiveret under kontrolpanelet. Her har jeg både prøvet Windows standard temaet, og mit eget tema.
Jeg har både kørt en sfc-scan og lavet en total systemreparation, begge dele med min installations-CD opdateret med SP2.
Jeg tror, at problemet skal søges i registreringsdatabasen, jeg ved bare ikke, hvad jeg skal lede efter.

I registreringsdatabasen har jeg fundet indstillingerne for systemlyde under HKEY_CURRENT_USER, AppEvents, Schemes, Apps, .Default
Alle lydene er nævnt her, både default lyde og dem jeg selv har lagt ind. De lyde som skal afspilles ligger under .Current. Men de bliver altså ikke afspillet, så der må vel ligge en "kontraordre" et eller andet sted?

Jeg kunne godt leve med, at de pågældende lyde ikke afspilles. Men jeg er bange for, at problemet er et symptom på, at der er noget mere alvorligt galt. Derfor håber jeg, at der er en dygtig sjæl, der kan hjælpe mig.

Venlig hilsen
Torben

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-05-05 14:29

Puha den er svær. Du har jo næsten afprøvet alt det som er muligt.

Går lige i tænkeboks

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-05-05 14:35

Alle lyde til windowsx ligger normalt i - windows - media - og hvis de er blevet slettet på en eller anden måde er det selvfølgelig ikke muligt at afspille dem. Prøv at kigge i mappen og se om alle lyde er der. De må kunne geninstalleres eller findes på nettet.

Hvis du vælger en anden lyd til shut down, virker det så?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-05 14:49

Start > Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lyde > Lydtemaer > tomt felt eller Windows lydtema

Sådan reguleres systemets lydstyrke
Åbn Lyde og lydenheder i Kontrolpanel.
Træk skyderen under Lydstyrke for enhed under fanen Lydstyrke til højre eller venstre for at øge eller mindske systemets lydstyrke.

VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 230 point
Dato : 22-05-05 15:21

Har du måske flere win-optimeringstools o.lign. hvor du kan stille disse ting og kunne et af dem måske give denne kontraordre.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 16:22

Hvis intet af det ovenfor nævnte fungere, så kan du evt. gå ind på http://www.microsoft.com/danmark/
og
http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&na=88&View=da-DK&qu=manglende+lyd
eller
http://search.microsoft.com/search/results.aspx?view=da-dk&st=b&na=82&qu=lyd

ditto kan henvises til:
1. http://www.wintip.dk/
2. http://www.winhelp.dk

Held og lykke med problemet... jeg har nemlig ingen bedre løsning(er) end de nævnte, men måske du kan finde noget på de henviste links.

Søren

Kommentar
Fra : Tititsha

Dato : 22-05-05 21:20

I skal alle have en stor tak for hjælpen. Refi's spørgsmål om win-optimeringstools bragte mig på sporet. For nylig installerede jeg en memory-manager (CachemanXP, som tidligere er blevet anbefalet i Data Tid). Jeg har selv haft mistanke til det program, hvorfor jeg har prøvet at deaktivere det, men uden resultat. Når det ikke gav resultat, var det nok fordi tidligere indstillinger allerede var ændret. Efter nærmere undersøgelser af mulighederne (d.v.s. læsning af manual, som de fleste af os ikke gider) fandt jeg ud af, at man kan gå tilbage til de indstillinger, som blev brugt inden programmet blev installeret - og det hjalp, så nu er lydene tilbage.

Godkendelse af svar
Fra : Tititsha

Dato : 22-05-05 21:21

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-05 21:35

Selv tak

Mange gange er det små ting der udløser de store.

Fortsat god dag