/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
WOL gennem router
Fra : casperhvillum
Vist : 259 gange
20 point
Dato : 21-05-05 22:40

Jeg vil gerne kunne tænde min stationære PC med den blærbare (så er jeg fri for at gå op på 1. sal...!)
Den stationære er tilsluttet routeren direkte med et netkabel, den blærbare er tilsluttet trådløst...!
Jeg har søgt (hid og did) på nettet, men er ikke blevet klogere...!
Er der nogle kloge mennesker der kan hjælpe mig...?
Den stationære har et Asrock K7S8XE bundkort med indbygget Wake on Lan...!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-05-05 22:51

Hvis den pc på 1.ste, kan stå i en dvaletilstand, så kan den vækkes, når du kontakter den via lokalnettet.
Hvis den er slukket - ja så ER den slukket.

Kommentar
Fra : casperhvillum

Dato : 21-05-05 23:10

Nej der har du ikke ret...!
Citat fra NET-FAQ.dk:

Hvad er WOL?

WOL er forkortelsen for Wake On LAN, der er en integreret funktion i nyere og avancerede netkort. Det gør det muligt at aktivere en computer via netværket med en såkaldt Magic Packet. En speciel pakke der fortæller et unikt netkort at det skal vågne og vække computeren. Det kræver naturligvis at funktionen er understøttet af computerens motherboard.

Så en slukket PC kan tændes, mit problem er at det skal foregå gennem en router...!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-05-05 18:19

Ja ja Casper - Du har til dels ret og alligevel ikke!
Hvis jeg slukker min PC via skærmen "Luk Computer" så er der stadig strøm på dyret. Men så er den jo heller ikke slukket.
Men jeg vil gerne se den specialist der kan vægge min PC når jeg slukker for den. Af sikkerheds grunde har jeg en afbryder der slukker for alt på den enkelte maskine. Altså NUL strøm på dyret!
Dette system har jeg på hver maskine i netværket.

Så der er forskel på TÆNDT - LUKKET - SLUKKET

Kommentar
Fra : casperhvillum

Dato : 29-05-05 23:32

Ok, så må jeg lige præcisere mit spørgsmål...!
Når min stationære er LUKKET (Start - Luk computeren - Luk) og jeg gerne vil tænde den fra den blærebare...!
Kan dette lade sig gøre, gennem min router...?
Hvis svaret er ja, kan jeg få en beskrivelse..! Lidt mere end det kan man gennem netværket...!
P.S. Vægge, du mener vel vække...???? :) (det bare gas...!)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-05-05 20:42

Du skal nok vælge den funktion der hedder dvaletilstand, istedet for LUK