/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
tændrør
Fra : 1133
Vist : 4353 gange
200 point
Dato : 21-05-05 12:00

hej
er der nogen der ved hvor mange ohm
et tændrør skal have

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-05 12:06
Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-05-05 12:17

hej emesen
hvor har du 3,9 ohm fra
den side du henviser til siger ikke mig ret meget om tændrør
men ok jeg er mig(ifl. konen fjols)
ellers ok med et hurtig foslag
jeg lader tråden stå lidt længre tid

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-05-05 12:33

Hej

ohm er modstand evt. i en ledning eller en elektrisk komponent.
Et tændrør er 2 elektroder hvor der springer en gnist så modatanden mellem disse elektroder må være mange mange mega ohm. Jeg tor du får svært ved at måle det med et almindelig univerinstrument eller hvad du nu har.
Kort og godt meget stor modstand (ohm)

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-05 12:53

Det er kun tændrør som er radiostøjdæmpet der har en modstand på 5 Kohm, de bruges hvor tændrørshætten ikke er støjdæmpet, og det er ikke så tit. Der vil så ingå et R i tændrærskoden.
Andre tændrør har uendelig Ohm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-05 12:59

Øh det er vist alt andet end tændrøret der omtales og det er jo spolen der er på ca. 4 ohm.
Og jeg kan faktisk ikke finde noget om modstanden i selve tændrøret.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-05-05 13:01

hej
jeg har vist formuleret mit spgs. forkert sorry
jeg mener når jeg måler fra toppe af tændrør ned til der hvor gnisten dannes mod stel
bruger fluke 77 instrument

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-05-05 13:04

hej emesen
vi kan jo alle tage fejl
selv jeg(konen igen TJA!! igen igen)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-05 13:57

Ja fra toppen af tændrøret og til gevindet mod stel er der jo et gnistgab (Mellem midterelektroden og jernelektroden), så svaret er stadig uendelig modstand, og uanset hvilket instrument du bruger skal det vise uendelig. Det er kun fordi der kommer ca 15000 Volt at en gnist kan springe, og har kun noget med "luftens" modstand at gøre.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 200 point
Dato : 21-05-05 14:50

Her er noget om hvordan du måler på tændingsanlægget, og mange andre ting.

http://www.netrep.dk/motor1.htm#Gnist.
Citat
Læg prøvetændrøret an mod stel og kør med starteren. Se om der er gnist.

Ingen gnist: Kontroller tændspolen: Alle ledninger skal være afmonteret, når følgende kontrolleres: Primærsiden i spolen udmåles mellem klemme 1 og 15. Modstanden skal være mellem 0 og 2 ohm, hvis anlægget er monteret med formodstand. Er der ingen formodstand, skal modstanden være mellem 3 og 4 ohm.

Sekundærsiden udmåles mellem klemme 1 og 4 eller mellem klemme 15 og 4. Modstanden skal her være mellem 4 og 10 Kohm. Endelig skal man kontrollere overgang til stel. Der må ikke være overgang til stel fra hverken klemme 1, 4 eller 15.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-05-05 14:51

Ok...det er knallert du spørger om.....men målingerne er vel noget af det samme.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 15:55

Der skulle være lidt at "tygge på" http://www.centuryperformance.com/spark.asp
Søren

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 23-05-05 15:46

Tak for svaret jakjoe.
undskyld det ikke accpt. før men havde svedt det ud
nu prøver jeg at kigge nærmere på siden den ser spændene ud

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-05-05 19:57

Det er helt ok, tak

mvh
jakjoe